Jump to content

Tolk


frenzy81

Recommended Posts

Jeg kjøpte en tolk fra euroshooting.eu når jeg bestilte noe annet der, og det skulle være til luftpistol kaliber .177 / 4,5mm.

 

Når jeg får den så ser jeg at den ikke ligner noe jeg har sett av tolker før, da den har en ekstra bred messingring helt innerst på tolkedelen. Det er den som er markert med LPN på bildet under. (Jeg hadde trodd at jeg fikk en som lignet på den som heter LGN). Kan noen forklare hvorfor denne ekstra ringen er her?

 

Er det slik at hvis et skudd ligger mellom 8 og 9 så legger man den på og ser om den ytterste ringen bryter 10'er-ringen?

 

139.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ok, da skjønner jeg. N'en står for Negative, og det kalles "Outward score gauge".

 

Ulempen med denne er at jeg da ikke kan bruke den på sprintluft-skiver, siden de har større ringer.

 

Ut fra det vi har liggende i klubben så ligner det som sagt på enten LGN eller LG i det settet. Hvis jeg skal kjøpe en som da blir "Inward", finnes det da en spesielt for luftpistol eller må jeg da kjøpe en for luftrifle?

Link to comment
Share on other sites

På sprintluftskive vil du nok slite litt med tolkingen. Har ikke så mye erfaring med denne skiva, men den er jo litt utenfor vanlig ISSF standard. En normal innvendig rifletolk er 4,5 mm og vil antakeligvis ikke få feste i kulehullet. Det vil da bli vanskelig å få en nøyaktig avlesning. Muligheten er å prøve med en platetolk.

Jeg har ikke utstyr og skiver her så det blir litt vanskelig å finne en bedre løsning. Kan hende at andre her har tips som kan være bedre?

Link to comment
Share on other sites

Den tolken som ble brukt på sprintluften i går hadde en tynn ring øverst, som gjorde at tolken ikke falt gjennom skiven. Jeg har alltid trodd at det var den korrekte tolken for alle typer luftpistol-blinker, men ut fra det jeg leser her så kan det se ut til å være en negativ rifletolk (altså outward score gauge for rifle-blink). Nå har ikke noen rifle-blink tilgjengelig her, men stemmer det at avstanden mellom ringene på disse tilsvarer én kulebredde i 4,5 mm?

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med at du må tolke sprintluftskiva med en vanlig positiv luftpistoltolk. Den du normalt ville bruke for å avgjøre om et forholdsvis godt skudd er inner- eller yttertier (siden det er de færreste som har tolk med 18 mm flens). Eller om et noe dårligere skudd er 1 eller 0.

 

Se pkt. 6.3.2.8.4 i det generelle tekniske reglementet.

Link to comment
Share on other sites

Ja, stemmer. Jeg leste i det punktet at den (i hvertfall i ISSF-konkurranser) kun skal brukes til å avgjøre om det er 0 eller 1.

 

Så da kan vi konkludere med dette da, i det minste for presisjonsblinken:

 

Positiv luftpistoltolk: 0 eller 1 i offisielle konkurranser

Negativ luftpistoltolk med 11,5 mm flens: fra 2'er til yttertier

Negativ luftpistoltolk med 18 mm flens: inner/yttertier

 

Så da har jeg fått meg en negativ luftpistoltolk med 11,5 mm flens, mens jeg trodde jeg skulle få en vanlig positiv luftpistoltolk. Jaja, det kan jo være kjekt å ha det også, men det går jo an å bestille det jeg egentlig ville ha neste gang jeg skal bestille hos Børselars eller lignende. Jeg kjøpte med denne i forbindelse med bestilling av skytebriller på euroshooting.eu nettopp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...