Jump to content

røyskatt i minkfelle


v-max

Recommended Posts

fant i dag ei dau røyskatt i minkfella mi.fella er ei vippefelle som fanger minken levende.

spørsmålet er som følger: hva har røyskatta daua av?så til fella i gårkveld,og da var det ingenting i fella.er røyskatta et slikt dyr som dør av stress,når den blir fanget?kan ikke tenke meg at den har sultet/tørstet i hjel på 24 timer!?

Link to comment
Share on other sites

Trur mest på kulde faktisk. Røyskatten er veldig utsatt for å fryse ihjel, pga stor overflate i forhold til volum. En røyskatt som stresser og maser inne i en felle blir fuktig i løpet av natta, og vil fort bli kald. Ute i det fri er røyskatta og snømusa mye nede i jordhuler/snø, noe som beskytter den mot de ytre elementene. Husker jeg leste en artikkel om røyskatt i forbindelse med en eksamen. Husker ikke hvor lite som skulle til for at en røyskatt skulle fryse ihjel, men det var utrolig lite for et dyr som gjerne holder til langt til fjells.

 

Fanga mus en sommer på Finnskogen under et prosjekt. Dette var i juni,og rimelig varmt, men også jevnlig regn. Fellene ble sjekket hver morgen. 2 snømus gikk i fellene under prosjektet. Den ene var død, og den andre var døende. Den var gjennomvåt, og iskald. Livet sto ikke til å redde for denne lille stakkaren. :(

Link to comment
Share on other sites

Og så skal feller som fanger levende ses til min 2 ganger om dagen slik at dette ikke skjer

Bare for å pirke litt;

Du har rett i at de skal sees til 2 ganger om dagen (morgen og kveld), men det gjelder ikke alle feller som fanger levende. Kun villmink, gaupe og jerv.

 

Jada... Det er fredag og jeg kjeder meg. Ut å se etter gåsa snart tro??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...