Jump to content

Vind avdrift kal 223


tbuffon1992

Recommended Posts

Du må bare passe på at du velger ei rifle med krapp nok stigning til de kulene du vil bruke. Det gjelder begge kalibere.

I 223, til det bruket du beskriver omtrent, har jeg en 223 med 1:7" stigning (1:8" er nok) og bruker 80gr Amax til all skyting og jakt.

Tiur på 350m krever oppmerksomhet på vind uansett kaliber.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Du må bare passe på at du velger ei rifle med krapp nok stigning til de kulene du vil bruke. Det gjelder begge kalibere.

I 223, til det bruket du beskriver omtrent, har jeg en 223 med 1:7" stigning (1:8" er nok) og bruker 80gr Amax til all skyting og jakt.

Tiur på 350m krever oppmerksomhet på vind uansett kaliber.

 

K

 

 

bruker du virkelig amaks på tiuren, :? synes jeg ser den ene brystfileten flakser ut på den ene sia :lol: eller er hastigheten blitt såpass lav at kula ikke blir så hissig ?

Link to comment
Share on other sites

Sant å si har jeg ennå ikke skutt en tiur med den... Men jeg har tatt gås, flere sorter ender - tosifret antall, og enda flere skarver - kula ekspanderer det stemmer. Men i den lave farten, snaut 800m/s så ser det ikke ut til å være et stort problem. Samtidig liker jeg viltet dødt, heller enn 100% helt.

Nå skal det sies at jeg søker å ikke skyte i brystfiletene, unntatt forfra, da blir det blyanthull uansett. Ikke treffer jeg alltid der jeg sikter heller.

Og ingen fugler dør av skudd i filetene, iallefall ikke fort.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er vel kansje lurt å bruke noe ekspanderende i det kalibret ja, har hørt om flere som har skutt med 223 og 55 gr fmj, har blitt endel leting etter påskutt fugl for å si det sånn, bruker 6,5 jeg og scenar, den funker som snus, men nå er det ikke det trådstarter spør om, så jeg skal holde kjeften min :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt 6.5 og Scenar før. Jeg opplever vel både mer ødelagt kjøtt, og raskere fall med den lille Amaxen, men ofte er en borti bein, og da hjelper det ikke med helmantel uansett. Men nå begynte jeg å bruke 223 omtrent samtidig som jeg kjøpte avstandsmåler, det kan ligge noe der også...

Fugl skutt med 69gr Scenar har det gått begge veier med, noen ganger hull, andre ganger eksplosjon

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...