Jump to content

[Test] Zeiss mot Nikon avstandsmålar


Mauser68

Recommended Posts

Test av Zeiss Victory 8x26 PRF VS Nikon Laser 800

 

Fekk i forrige veke ein ny Zeiss avstandsmåler og ville gjerne teste den litt ut mot den gamle Nikon`en eg hadde frå før av..

Eg var ganske sikker på at Zeiss`en ville slå pusten utav meg i forhold til den gamle Nikon`en, men den gjorde ikkje heilt det, men klart betre på mange områder er den.

 

Bilder av begge avstandsmålarane, merk at frontdekselet på Nikon`en er desverre laust og eg har festa dette med lerretstape :

Zeiss_Nikon_1.jpg

 

Zeiss_Nikon_2.jpg

 

Zeiss_Nikon_3.jpg

 

Zeiss Victory 8x26 PRF spesifikasjoner :

Forstørring : 8x

Objekttiv diameter : 26 mm

Okular diameter : 21 mm

Synsfelt på 1000 meter : 110 meter

Laser bølgelengde : 904 nm

Laser målemetode : Opptil 10 x puls på kvar måling

Målegrense : 10-1200 meter

Nøyaktigheit : +/- 1 meter opptil 600 meter, +/- 0.5% over 600 meter

Håndholdt testmåling : 1122 meter

Ballistisk system : Ja

Display visning : Opplyst rød LED

Dimensjon BxHxD : 98 x 48 x 130 mm

Vekt : 310 gram med batteri

Vanntett : Ja, opptil 1 meter

 

Fordeler :

 

Veldig god optisk, bra skumringseigenskaper og den kan faktisk brukast som ein mono kikkert i tillegg til avstandsmåler. Den har klart best håndholdte målinger i forhold til Nikon og den er lett å lese i dårlige lysforhold, eller ved mørke bakgrunner.

Den har ballistisk informasjons system, der du kan programmere inn den nærmaste kulebanen på din ammunisjon, slik at du kan få overlegg i cm på avstander på opptil 500 meter. Dette er ein veldig fin ting både på skyting og jakt, då du har ein ca referanse for overlegg, uten bruk av tabeller eller ballistiske applikasjoner på mobiltelefon.

 

Ulemper :

 

Den er stor, litt tung og klumpete, den er veldig dårlig å lese av målinger på veldig lyse bakgrunner. Du må nesten peke den mot mørkere felt skal du klare å lese den av. Den er også ein del treigere på målingene enn Nikon sin måler. Den har heller ikkje visning av batteristatus, slik Nikon sin har.

I tillegg har den ikkje gjengefattning for å kunne montere den på stativ.

 

Bruksområde :

 

Den er ein god allrounder, men på grunn av størrelsen og vekta, samt at den er treigare på målinger, så er den nok ikkje det beste alternativet på jakt, men den duger til dette også, for all del. Vil sei at til skyting og spesielt langholds skyting, så er den veldig god, spesielt på grunn av ganske greie målinger til over 1000 meter grensa, det står det respekt av. Der har den ein klar fordel over Nikon sin, sjølvsagt har den eit større måleområde også, men Nikon sin klarar knapt halvparten av det den skal måle ut til i snitt..

 

Her er bilde av avstandsmålaren tatt gjennom den ute i dagslys.

Zeiss_Nikon_4.jpg

 

Her er bilde tatt gjennom den innandørs, med dårlig belysning :

Zeiss_Nikon_6.jpg

 

 

Nikon Laser 800

Forstørring : 6x

Objekttiv diameter : 21 mm

Okular diameter :14 mm

Synsfelt på 1000 meter : 105 meter

Laser bølgelengde : 870 nm

Laser målemetode : Kun 1 x puls på kvar måling

Målegrense : 10-730 meter

Nøyaktigheit : Mindre enn 0.5 meter ut til 730 meter ( Fant ingen spesifikk del på dette i den tekniske spesifikasjonen på produktet )

Håndholdt testmåling : 520 meter, men normalt mellom 300-400 meter

Ballistisk system : Nei

Display visning : LCD

Dimensjon BxHxD : 126 x 37 x 72 mm

Vekt : 210 gram uten batteri

Vanntett : Ja

 

Fordeler :

 

Liten og nett, grei å ha med i jakkelomma på jakt, for hurtige og effektive målinger på avstander ut mot 350-400 meter. Den klarer dårlig avstander lengre enn dette, men målingane er hurtigare enn på Zeiss sin, derfor vil den også være betre på jakt, der ein ofte treng ein kjapp måling.

Nikon har gjengefattning, for å kunne montere den på stativ, dette har ikkje Zeiss. Den har dessuten ein visning av gjenstående batteri under målinger, dette har heller ikkje Zeiss.

Visningen er i LCD og er langt betre å sjå enn Zeiss sin opplyste visning med LED spesielt på lysere bakgrunner, der Zeiss sin nesten er umulig å sjå, uten å lede den mot mørkere bakgrunn.

 

Ulemper :

 

Er klart dårligere optisk og spesielt i dårlig lys. Visningen av LCD er nesten umulig å sjå i dårlig lys og den har dårlige skumringseigenskaper. Den måler heller dårlig for hånd over 400 meter, då må du enten være veldig stø på handa, eller du må ha ei stor grei flate å sikte mot.

Lite synsfelt, lav forstørring og dårligere optikk, gjer den til bruk som ein mono kikkert heller dårlig.

Nikon har heller ikkje ballistisk informasjons system som Zeiss har.

 

Bruksområde :

 

Jakt og skyting på avstander mindre enn 400 meter. Kjem spesielt godt ut på grunn av vekt/størrelse og måletid, der den slår Zeiss på samtlige områder.

Zeiss sleit med å måle korrekt ut gjennom vindu, dette klarte Nikon`en mykje betre, men dette blei ikkje vektlagt, då det er heller ikkje bruksområdet for produktene.

 

Her er bilde av avstandsmålaren tatt gjennom den ute i dagslys.

Zeiss_Nikon_5.jpg

 

Her er bilde tatt gjennom den innandørs, med dårlig belysning :

Zeiss_Nikon_7.jpg

 

 

Dette er ein test eg har gjort personlige erfaringer, ut i frå at eg produktene eg har, eg har ingen optisk utdanning å teste dette ut i frå.

Testen bestod stort sett i å måle forskjellige avstandspunkter med begge avstandsmålarane, bruke den litt i skumring og teste ut forskjellene på produktene. I tillegg blei det tatt bilder gjennom dei i dårlig innebelysning, for å vise kor stor forskjell det er med tanke på optisk kvalitet og skumrings eigenskaper. Ellers så har eg sjekka tekniske spesifikasjoner på produktene opp mot kverandre og erfaring med lengre tids bruk av Nikon`en i forhold til det eg opplever med Zeiss. Foto i testen er tatt med ein Samsung Galaxy SIII, dette fordi at det var det beste alternativet å ta bilder gjennom optikken med, mitt Canon G12 sleit med å ta bilder gjennom optikken, derfor blei også alle bildene tatt med mobiltelefon.

 

Terningkast på produktene, så vil eg nok lande på ein 5 med Zeiss og ein god 3 med Nikon.. Zeiss har klart eit bedre produkt på dei fleste områdene. Dette er min første produkt test, så eg tar mot ris og ros med stor glede. :)

Link to comment
Share on other sites

Mot fjell med snø eller i himmelsyn så var den slitsom, ellers so var den stort sett grei å bruke. Eg tok ikkje tida på målingene, men Zeiss oppgir 4 sekund som gjennomsnitt på målinger, mine målinger var nok sjelden opp mot det, men mellom litt under 1 - 1.5 sekund tok dei fleste målingene, kontra Nikon sin som enten måler det på eit halvsekund eller ikkje måler i det heile tatt.. Så deg er ikkje snakk om store forskjeller i grunn.. :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Takk for fin beskrivelse.

Har satset på Zeissen og ikke angret. Jeg ønsket å ha en liten kikkert i tillegg til avstandsmåleren og denne gruser klart de fleste små to-øyde kikkertene i billigklassen dvs opp til ca kr 1000.-

Synes ikke prisen er avskrekkende når du vurderer den kvaliteten du kjøper.

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Har Nikon måleren og har nesten bare lovord å komme med når det gjelder mitt bruk.

Ta ut avstander på post eller til annet vilt i dagslys kommer informasjonen øyeblikkelig og presist.

Ta ut avstander i dagslys er en lek.

Optisk er den ubrukelig, slik jeg synes alle "monokikkerter" jeg har prøvd er.

 

(Synes bilde av Zeiss målingen viste bare 3 meter, mens Nikon viste 30,5?)

 

Fikk min billig på nett og har ikke angret. Zeiss har sikkert mye bedre optiske egenskaper.

Sikler "litt" på Zeiss eller Swaro håndkikkert med avstandsmåler. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Pga refreshing tid, so viser ikkje heile tallet, Zeiss viste 30 og Nikon 30.5.. Stort sett var dei ganske like i målingar på opptil 300 meter, skilte mellom 0.5 og 1 meter stort sett..

 

Nikon er ikkje dårlig optisk, men det er dårlig på grunn av størrelsen på okkularet, det er så lite at det er kinkig å finne skikkelig posisjon på den og den er sjølvsagt veldig dårlige skumringseigenskaper på, med den størrelsen.. Zeiss derimot, kan du fint bruke som monokikkert, den er veldig bra optikk på.. :)

Link to comment
Share on other sites

Fikk en ny zeiss prf 8x26 i hus for to uker siden og har sider testa den hardt under jakt og skyting. Synes den måler raskt også mot lyse (snø) flater. Jeg ble også overraska da jeg fikk måling gjennom stuevinduet på en enslig and på havet på rundt 300m. Måtte selvfølgelig ut bare for å verifisere :D Det betyr at den kan bli ett nyttig verktøy under seljakta i vinter. Optikken er knivskarp og fungerer fint som handkikkert.

 

Så langt veeeeldig fornøyd! :D

Link to comment
Share on other sites

Har og opplevd at lyset på zeissen kan vere litt vanskeligt å sjå i lyse forhold, men det går stort sett bra. Fordelen med zeissen i forhold til andre er at lyset synest veldigt godt i mørket, i foreksempel måneskinn eller skumring. Nikonen eg hadde kunne ikkje brukast då, men eg veit at leica og er ganske god da.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...