Jump to content

tennhette-punktering på drilling


jnl1000

Recommended Posts

Hei

Er godt igang med drillingjakta. Har ikke vært så heldig å fått brukt alle tre løpene med hell enda.

 

Drillingen er en 40 årig Merkel 32.

 

Men, jeg får hull i tennhettene på ca halvparten av patronene jeg skyter på banen etter at jeg skyter med hjemmeladet.

Kaliberet er 5,6x50r, ladingene ligger ca 5 % under maks i tabell, hettene ligger lengst inn i hylsa. Når jeg bruker samme ladingene i sellier&bellot får jeg ca hver 5 skudd med punktering.

Det er ikke mye krutgass som kommer ut bakveien, har opplevd mye verre på boltriffle ved samme fenomen, men det kan jo skyldes størrelse på hull m.m.

 

Kan dette skyldes flere ting enn for langt tennstempel. Ser t.e.x at stempelet ikke slipper ved blindavfyring, men denne funksjonen skal ifølge børsemaker aktiveres av rekylen!

Blir uansett en tur til service siden jeg får montert svingmontasje på den snart!

Link to comment
Share on other sites

Regner vell med at det er tennstempel som er for langt. Jeg mangler helt erfaring med denne type problemer, og ville bare høre om det kan være fler faktorer som kan spille inn, sjekkes eller utelukkes før man ber om et ingrep i mekanismen!

 

Det er noe bløtt stål i dette gamle øst-tyske klenodiet, så at tennstemplet blitt deformert slik at det trekker lenger ut eller noe høres ut som en god teori.

 

Har før øvrig utviklet avhengighet til småviltjakt med kombimulighet. Hagla står ubrukt siden denne kom i hus.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...