Jump to content

Diopter Sako L46


HJK

Recommended Posts

Regner med du mener den gamle jaktdiopteren til Sako. Jeg har en slik fra 1980. Hullet er plassert konsentrisk, slik at man ved å dreie på skiva fikk oppslag på 200 meter. Fikk en børsemaker til å brotsje opp hullet til 4 mm, og da ble det raskere å bruke enn det var fra fabrikken. presisjonen med dette siktet var grei sålenge øynene var friske og gode. Mitt lå ferdig innskutt i sekken som reservesikte i gamle dager da man klatret i allverdens ur og skur og kikkertsiktet gjerne kunne få ublid behandling. Det gode dioptersiktet var korrekt innskutt hver gang det ble satt på Finnbearen. Har du eller får du tak i et slikt og har gode øyne, så bruk det for all del.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt et slikt noe tidligere, og kjøpte en "ny" en hos en kammerbruker for ei tid siden. Litt fikling for å få det innskutt første gangen, men når det er gjort fungerer det utmerket, forutsatt at du har forsikte på børsa! Det er lite og kompakt, lett å montere, og endrer ikke innskytinga når jobben er gjort. Oppslaget mellom 100 og 200 meter var ganske riktig på en 222 iallfall den gangen med det jeg brukte da, det siste jeg har nå er dessverre ikke tatt i bruk enda.

 

Tar en i betraktning at det er en jaktdiopter og ikke et banediopter hvor en kan justere for hånd under skyting er det i mine øyne ganske så genialt på alle måter, særlig finessen med enkel justering mellom 100-200 meter, det er det ikke mange jaktiopter som har! Kan dog være litt vanskelig å få tak i, iallfall om du ikke vil betale så altfor mye for det!

Link to comment
Share on other sites

Fikk tak i dette fra en gammel svensk "Gubbe" som også jaktet med 7x33. Diopteret lå i orginnal Sako eske og var ikke brukt - ingen årsstempel på det - betalte 100 svenske :shock: . Det er lite og kompakt og virker svært robust. Selve "okularet" kan roteres mellom 100 og 200 m. Blir vel å følge meg i ugreit terreng, i skikkelig dritt vær /snø vær.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...