Jump to content

Svart elghund, tispe eller handhund?


Tom

Recommended Posts

Vi skal skaffe oss en svart elghund som vi skal bruke til jakt, sporing og friluftsliv.

Har kontaktet noen oppdrettere og snakket med dem og det virker som det er stor etterspørsel etter tisper.

En sa til og med at han bare selger tisper til de som skal drive med oppdrett, noe vi ikke har tenkt å gjøre.

 

Det virker som det er flere handhunder enn tisper i et valpekull.

 

Vi er i tvil om hva vi skal gå for.

 

Noen som har vært i samme situasjon som oss?

Hva kom dere frem til?

Link to comment
Share on other sites

Da jeg var i samme situasjon som deg, valgte jeg hannhund hovedsaklig fordi jeg personlig synes tispene fort blir litt for små - men det har kun med utseende å gjøre og spiller ingen rolle ift bruken.

 

Utfordringer med tisper er at de får løpetid, i praksis har dette sikkert liten betydning og hannhunder har jo egentlig "løpetid" hele året. Hannhunder kan også etter min erfaring være litt stri mot andre hanner, noe som kan være litt problematisk noen ganger.

 

Når jeg valgte hadde jeg også planer om å prøve litt med kløv til turbruk og tenkte da at det var greit med hannhundstørrelse, men kløving ble det aldri noe av.

 

Jeg tror at dere blir fornøyd uansett valg, men jeg har aldri angret på at jeg landet på hannhund (som forøvrig snart blir far til sitt fjerde kull).

Link to comment
Share on other sites

Ja, trur det blir en hannhund på oss.

Det er både ulemper og fordeler med begge kjønn skjønner jeg.

Skal vente til våren med å hente valpen, så nå leser vi hundebøker på harde livet, mye å lære.

 

Spennende.

Link to comment
Share on other sites

Vi får den om ca en mnd. og alle gleder seg masse.

Vi var fast bestemt på at det skulle bli en tispe, selv om vi ikke har hatt dette før. Har tidligere hatt hannhunder og det er kjempebra. Ønsket noe nytt, en hund som ikke har løpetid hele året og "at du er programforpliktet å få valper på en truet Norsk hunderase".

Er helt sikker på at vi får værdens beste familiehund, førstepremievinner av rang og den beste jaktkammeraten du kan få. :roll:

Har tidligere hatt NES og vi synes det er den ultimate hund til familien vår og det den er tenkt brukt til. :wink:

 

Har så smått handlet inn litt utstyr og funnet navn på henne.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 7 months later...

Hei, vi leter også etter jakthund til hjortejakt - og har så lang kommet frem til at svart elghund er et godt valg, da den skal brukes som bandhund i forbindelse med smygjakt.

 

Kan hunden også brukes på reinsdyrjakt?

 

Kan noen anbefale noen bøker om svart elghund og jakt?

 

Er nybegynner på storviltjakt - så all hjelp tas imot med takk.

 

Mvh

Jon

Link to comment
Share on other sites

for et dumt spørsmål.

 

Nå har seg seg engang slik at jeg har lest de forannevnte sider, før jeg postet på denne tråden og så vidt jeg har lest finnes det ingen referanser til bøker om norsk elgund sort og jakt.

 

Så jeg prøver igjen:

 

Kan noen anbefale noen bøker om norsk elghund svart og jakt?

 

Et helt annet spørsmål, driver også med ande- og gåsejakt fra sit on top kajakk, kan bikkja brukes til å finne skadet fugl i siv? (Skjøt duble ifjor, og så vekk i noen sekunder når jeg plukket opp and nummer 1, da var nummer to søkk vekk, lette og lette, men fant den ikke - selv om dette var inne i en trang vik med god oversikt).

Link to comment
Share on other sites

Skadeskutte ender har en tendens til å dykke og bite seg fast i sivet, - -
Du har lest Ibsen, skjønner jeg! Eller kanskje du tror på "kreasjonisme"?

 

Vi som holder oss til Darwinistisk tankegang, mener det er usedvanlig dumt for et vesen som puster med lunger, å sette seg fast under vann. Det er en sikker måte til ikke å få ført genene sine videre.

 

Å dykke, og så svømme så langt man kan, før man går opp for å trekke pusten, gjerne inne i tett siv, er derimot ikke så dumt, hvis man vil "leve lenge i landet".

 

Til "jonbjornsen"s spørsmål: Min første NES var en manisk "hente-alt-mulig-i-vann"-hund. Hvorvidt han ville kunnet finne ei and, som dukket, og kom opp et annet sted inne i sivet, vet jeg derimot ikke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...