Jump to content

223 eller 6.5x55 til trening


harryy

Recommended Posts

Har i dag en gammel Carl Gustav i 35 Whelen som er helt utmerket til elgjakt, men litt dyr i drift til øving. Derfor sitter jeg og vurderte om man skulle kjøpe seg ny rifle. Helst et system våpen (Sauer 202 eller Mauser M03).

Bruksområdet til rifla vil i første omgang være til baneskyting, men muligens også gås og skadevilt som rev/kråke.

Siden jeg har et passe stort kaliber fra før av tenkte jeg opprinnelig å skaffe meg et våpen i 223, da jeg tenkte ammunisjon ville være billigere.

Men når jeg satt å så igjennom prislistene hos Landrø ser jeg han selger Lapua match ammo i 6,5x55 til 5,99kr skuddet. Til den prisen kan man skyte en del i løpet av året. Men det er igjen 3 ganger prisen av den billigste 223 ammoen man får tak i her i landet. Ser det som en liten fordel for 6,5 at den kan brukes som et reservevåpen på elgjakta, men ikke nåkk til å være avgjørende.

Spørsmålet er bare hvor mye det er å spare på f.eks. å skyte med TulAmmo (2kr) i et dyrt våpen. Skal vist nåkk ikke være den beste kvaliteten og stålhylsene kan vist slite en del på kammeret.

 

Hvordan pris kommer man på i 223 om man skal ha en god, men ikke alt for dyr patron? Blir prisforskjelden såpass liten at man like greit kan skyte 6,5?

Hvordan er holdbarheten på løp hos de forskjeldige kaliber, stor nåkk forskjeld til å være en faktor?

 

PS. Vet det er litt dumt å snakke om pris på ammunison og samtidig nevne to såpass dyre børser, men selv Mausern er billigere enn 1000 skudd til 35 Whelen koster her i Norge.

Link to comment
Share on other sites

En ting du bør tenke på i tilleg til pris er tilgjengelighet på ammo.

6,5x55 får du levert frakfritt til dit lokale skyterlag, bare å ta kontakt med ammunisjonsforvalter.

Sjekk hvem di handler fra, finn ut hva du skal ha og be skytterlaget laget bestille det opp når det skal handles likevel.

Så lenge ordren er på over 15000kr totalt (dine varer + resten av ordren) blir det fraktfritt.

 

prisliste dfs http://www.dfs.no/Documents/Skytterkontoret/Avdelinger/Salg/Priser_bestillingsskjema/Ammo_Priser_100712.pdf

 

prislist norma http://norma.as/images/Marketing/Skytterlag/prisliste%20skytterlag%202012.pdf

 

223 er ikke like enkel å skaffe overalt, bor du nærme en ok sjappe er det sikkert ok, hvis ikke må du få det tilsendt(og betale frakt) eller ut på tur for handle.

 

Sauer 202 har mulighet for å bruke billige match piper i 6,5x55 http://www.vapensmia.no/Shop/List/V%C3%A5pensmia-matchpiper/33/1

ca 3500 for piper av topp kvalitet

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...