Jump to content

hunder som piper og bjeffer, rase, linje eller oppdragelse


stella

Recommended Posts

Var på en prøve for fuglehunder for en tid tilbake, her observerte jeg oppførsel hos de ulike rasene. Det var mange vorstere, noen bretoner, weimaraner, mustlander og pointer.

 

Mange av vorsterene laget et heidudrande sirkus med piping, bjeffing og masing og det samme for breton og pointer.... Weimaranerene var det ikke en lyd i selv om de gjorde det utmerket på prøven og fikk premie alle sammen, det samme med mustlander.

 

Mitt spørsmål er da om dette er et problem i rasene eller om det er linje og eller oppdragelse som gjør denne oppførselen. Dommeren ble skikkelig irritert på alt bråket. Jeg hadde forøvrig aldri orket å ha en slik bråkebøtte.

Link to comment
Share on other sites

var med en venn på jakt prøve i vår, det var flere meste settere ingen ga en lyd, 1 vorstherer litt lyd. og 4-5 pointere 2 av de var kameraten min sin, det var nesten som et hundespann ved foringstid. da inså jeg hvor heldig jeg er som har dunker :D knut som han heter mente det var vanlig for pointer og vorsther og være mastete. men jeg null erfaring med fuglehunder så jeg veit ikke :roll:

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring fra fuglehund prøver i sverige der ulike raser var representert er faktisk at weimaranerene er en fredelig rase i dette selskap. Jeg var å så på en prøve hvor det var 15-20 weimaraner ( rasen er vesentlig støre i sverige) og her var de lite eller ingen piping og pistring. Jeg må si meg imponert, jeg hater bikkjer som maser og piper og vil aldri anskaffe meg en rase der dette er utbredt, vil derfor å få kartlagt ev linjer/ raser der dette ikke er noe problem... vil gjerne høre andres erfaring...l :D

Link to comment
Share on other sites

Er vel godt kjent at Pointer'n og Vorster'n er litt masete, Men at Weimaraner er veldig mye stiller er vel ikke min oppfattning. Kan hende de jeg har møtt har vært spesielt lydhøre :)

 

I og med at det ikke er veldig mange Weimaranere, så ble jeg litt nyskjerrig på hvor du "møtte" de? Hvor kom de fra?

 

Grey Ghost

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg både Pointer og Gordonsetter. Pointeren er kjent som pistre hunder, noe som min også er. De fleste setter typene er ikke like ille. Gordon var i hvertfall en rolig type

 

 

I og med at det ikke er veldig mange Weimaranere, så ble jeg litt nyskjerrig på hvor du "møtte" de? Hvor kom de fra?

 

Grey Ghost

 

Har møtt flere rundt om på prøver bla NM skog, og hvis jeg ikke husker helt feil var det noen som gikk Dagali prøven samme år som jeg gikk. har også møtt noen hos Marit Hennum .

Link to comment
Share on other sites

Er vel godt kjent at Pointer'n og Vorster'n er litt masete, Men at Weimaraner er veldig mye stiller er vel ikke min oppfattning. Kan hende de jeg har møtt har vært spesielt lydhøre :)

 

I og med at det ikke er veldig mange Weimaranere, så ble jeg litt nyskjerrig på hvor du "møtte" de? Hvor kom de fra?

 

Grey Ghost

 

Skjønner hvorfor du spør, for den weimaraneren du har er vel ikke stilleste gutten i klassen? ;)

Link to comment
Share on other sites

stella skrev:

Var på en prøve for fuglehunder for en tid tilbake, her observerte jeg oppførsel hos de ulike rasene. Det var mange vorstere, noen bretoner, weimaraner, mustlander og pointer

 

Hva slags jaktprøve var dette da? Sist jeg sjekka jaktprøvereglene i Sverige så stilles ikke britiske og kontinentale fuglehunder på samme prøve.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har da vert på flere prøvere, både i norge og sverige...

 

Den først prøven jeg refererte til var i norge der alle rasene var representert, den andre var i sverige hvor kun de kontinentale ble avprøvet. Grunnen til at jeg nevnte den svenske prøven var at der var det mange weimaranere samlet, i norge kun noen få og da kunne det jo vere tilfeldig at de i norge bare var godt oppdratt eller av en god linje. Men i sverige der mange var samlet var situasjonen den samme.

 

OG du har selvsagt rett, det er KUN norge som avprøver kontinentale og britiske raser samlet.......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...