Jump to content

Når, å vil vil vi få en sterk skogsfugl/rype bestand igjen?


Browningmaxus

Recommended Posts

Etter å ha lest, å selv ha skrevet innlegg i skogsfugljakta 2012, så blir man en smule deprimert... :trist:

Har selv jakta små aktivt i kun de siste årene, men aldri sett det verre en dette! Tenker da på at det knapt er

kyllinger noen plass (også mange plasser i sverige) å at det jaktes på stamfugl mange plasser allikevel..

Det jeg egentlig lurer på er om noen vet hvor mange år det evt vil ta før det blir BRA igjen? (blir det bra igjen? Vet folk sier at det svinger

å at det har gått i bølgedaler før også, men når var det sist et skikkelig bra år? Med den såkalte globale oppvarmingen

ser det heller ikke ut til at sommer lenger er sommer, før gikk det iallefall an å bade et par uker på juli.... :forvirra:

Håper på svar man kan bli litt klok av!

Link to comment
Share on other sites

Her jeg jakter skogsfugl er det et helt ok år. har skutt 7 fugl og kun en var voksen. Har hatt ca 20 fugl pr tur i snitt. Det har ikke hvert noen skikkelig store kull, men mange små. Vi skyter ikke brunfugl og holder mår og revebestand nede. Det kan bli et veldig bra her til neste år hvis alt klaffer. Så det er ikke helt mørk overalt.

Link to comment
Share on other sites

Dette går i sykluser, slik som det alltid har gjort. Her hvor jeg jakter hadde vi et bunnår i 2009, men allerede i fjor var det normalt igjen. Denne sesongen er faktisk langt ifra like dårlig som 2009 for fjellrypa sin del der jeg jakter, og jeg har jaktet der i over 20 år! Fokuset på dårlige år, og lave bestander er derimot mye mere tydelig i disse dager enn for 10-20 år siden. Det var også svært lite rype på begynnelsen av 90 tallet i mine områder, men på slutten av 90 og rundt 2000 var det noen veldig gode år. Jeg har skrevet jaktdagbok i 25 år å har således ganske god oversikt i de områdene jeg ferdes i, men det blir jo i et begrenset området. Det som er mest påfallende i så måte, det er vår egenskap til å huske de beste årene å de beste turene, og så glemmer vi de dårlige turene å sesongene.. Neste år er det sannsynligvis oppgang, året etter der enda litt bedre, og så har vi snart glemt 2012 selv i de områdene der det er dårlige bestander. Vi må bare ikke gå i den fella å totalfrede rype å skogsfugl i "noen" sesonger, men heller gjøre som nå: stenge enkelte områder i enkelte sesonger når man mener at det er grunnlag for det!

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar! Det som bekymrer meg er vel at det jaktes mange plasser på stamfugl der kyllingene ikke har klart seg...

Slik jeg ser det,hadde det kanskje vært lurt med en "full stopp" de plassene kyllingene stryker med av ymse grunner?

Jo mere gammel fugl man skyter, jo mindre skogsfugl blir det igjen til å produsere framtidige kull...Det er den jeg syns er

bekymringsverdig... Mange år siden det har vært SKIKKELIG bra der jeg jakter iallefall... :forvirra:

 

Selv skal jeg satse på revejakta utover høsten iallefall. Ikke like godt på juletallerkenen, men øker iallefall sjansen

for tiur på tallerkenen neste år :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det har blitt skutt 150 rever(innmeldt) de siste to åra her i min hjemkommune, men det ser ikke ut for at det har gitt noen stor gevinst på skogsfugl å rype så langt. Men at det på sikt vil hjelpe, det er jeg rimelig sikker på! Mange faktorer som spiller inn for skogs og fjellhønsene våre, men jeg tror vi vil se en oppgang alllerede til neste år på de fleste steder.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Helårsjakt på rovfugl et par år vil nok gjøre susen.....

 

Mvh Knotte

 

Støtter den.. Rovfuglene er nok en stor synder. Reven likeså, men den er det litt mer "stress" å jakte på..

Tror det hadde hjulpet om folk hadde fått større innsikt i at predatorjakt har god effekt på hønsefuglbestanden. Har en følelse av at det bare er "kammerfolk" som jakter predatorer, mens den vanlige mannen i byen neppe skyter så mange ravner og kråker gjennom året..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...