Jump to content

Den nye Odinammunisjonen. Erfaringer?


Mas-36

Recommended Posts

Odinammunisjon fra Våpensmia på Dokka blir ikke lenger laget av Magtec i Brasil men hos Norma i Sverige. Brukte den gamle endel før jeg startet å lade og det var grei ammo til bra pris.

 

Nå er den litt dyrere men med annen produsent. Noen som har testet den nye ammoen?

 

Kjøpte meg 20 skudd i 6,5 til å teste ut en dag i løpet av uka. Men om noen har testet i noen av kaliberne og har noe å si så er det flott. Selger på Våpensmia en hyggelig og lettere stresset dame som ikke helt fant frem i butikken sa det var bra ammunisjon :roll:

Link to comment
Share on other sites

Skjøt en elg i går med Odin blyspiss.Innslag bak bog på høyre side,skrått bakover gjennom maskinrom og traff et ribbein på tur ut,utslag ca 3x6 cm.

Dyret ble påskutt på ca 35-40 meter hold,og raste ut ca 100 meter før det stupte.

MEN første patron klikket, :roll: ,nr 2 gjorde heldigvis jobben. :D Raskeste ladegrep jeg har tatt,ever... :lol:

Rifle tikka m595 308win.

Link to comment
Share on other sites

Testet selv mine 20 skudd med 6,5x55 9,3grams helmantelkule.

 

Med min ny innkjøpte M67-F2 og diopter, testet jeg først 10 skudd med annlegg foran og bak. To 5 skuddsserier mot sirkel feltfigur på 100 meter. Samlingene ble 45mm og 40mm. Dette er omtrent så godt som jeg klarer med diopter. Så to 5 skuddsserier ligende med reim. Disse ble 55mm og 68mm(fikk ei flue på skudd nr 4)

 

Målte ikke hastighet(oppgitt 825m/s) men smell og rekyl var betydelig mere enn i Raufoss ammunisjonen jeg har brukt så langt. 9,3 grams kule i 800m/s. Med annlegg foran og bak med diopter samler børse denne ammunisjonen rundt 30-40mm i snitt.

 

En bedre skytter som har skutt mye mere med diopter klarer sikkert å få børsa til å samle bedre, og avgjøre om det er større forskjell i ammunisjonen enn jeg fikk til. Men for min del kommer til å kjøpe mere av Odinammunisjonen når jeg blir tom for Raufoss.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...