Jump to content

Spørsmål til dere.


Guest graahund

Recommended Posts

Guest graahund

Mener og ha hørt at de tenna i overkjeven på hjorten som sitter der hoggtenna en gang muligens satt kan brukes som smykker. Det er jo en sånn snål tann på hver side. Mener og ha lest om det her eller på Sluttstykket i sin tid. Noen som kan svare på dette det er jo to fine på den 17 enderen jeg skaut forrige uke.

Kunne vært artig og lagd smykker av dem om jeg husker rett. Tips ?

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det graahund - de kalles gjerne for smykkesteiner. Jeg har slike som jeg bruker til ørepynt og anheng! Utrolig fine er de også :)

 

Når du har pirka dem ut så legg dem litt i vannstoff - de er litt brunsjatterte men det er bare sjarmerende.

 

Jeg fikk min lokale tannlege (jeg smilte peeeent :) ) til å bore hull slik at det var mulig å sette fast ørepynten. Men ellers går det fint å bruke lim da.

 

 

Skal se om jeg kan rote fram noen bilder av dem!

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@ jaktlykke, mener du det som vi bruker til og bleke skallen med ? Det vi på folkemune kaller vannstoffhyproksyd ? Og eventuelt hvor lenge skal de ligge i vannstoffet ?

Link to comment
Share on other sites

H2O2, hydrogenperoksid, tidligere vannstoffperoksid.

 

Engelsk: hydrogen peroxide

Svensk: Væteperoxid

 

Normalt i vannløsning, 3 eller 20% , sterkt oksiderende, bleker det meste, aktiv komponent i Domestos Fresh.

Konsentrerte løsninger er ikke ufarlige. 100% hpo ble brukt som oksidasjonsmiddel i rakettdrivstoff før i verden, normalt med sprit eller parfafin som fuel. Me 163 gikk på det - sprit (fra Løten?) og KMnO4. Men det var kanskje en digresjon.

 

K

Link to comment
Share on other sites

jeg vet hva vannstoff er

Sorry!

Men det blir færre og færre av de som vet det, det er et rimelig foreldet navn. At vi vet det er igrunnen et sikkert tegn på framskreden alder :roll:

 

Tviler sterkt på at ekspeditøren på apoteket vet hva han skal se etter - selv jentene på laboratoriet her vil nok se litt fortapte ut om jeg spør etter "vannstoff".

Mange av de unge ingeniørene vet hverken hva vannstoff, kvelstoff eller surstoff er, så at hele kammeret skal gå rundt med kjemikunnskap som gikk ut på dato i 1962, det tviler jeg på :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Så på den linken du hadde lagt ut "Veidinn". der var det virkelig mye flott. Jeg har aldri samla på de tenna før, men siden den siste jeg skaut var såpass fin har jeg lyst på og ta vare på dem. Tar og bleker dem tenker jeg. De smykkene til "jaktlykke" synes fruen var fine. De smykkene som var vist i linken din var jo rene gullsmedarbeidene, om det ikke var det ! Det blir litt for komplisert for en som ikke er gullsmed. Men, det hadde vært flott. Takk for tipset.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...