Jump to content

hvordan legge inn poster på garmin astro


knottulf

Recommended Posts

heisan

 

sitter her og knottrer på astroen, prøve å få lagt inn poster på kartet. men det er mye jobb å legge inn direkte på astro.

har prøvd å åpne kart på pc også, men det funker ikke. trenger jeg ett spes programm til dette?? sikkert lettere å legge inn poster direkte på kart på pc :-D

 

hvordan gjør jeg dette lettest??

 

noen som har peil på dette??

 

takker for alle svar

Link to comment
Share on other sites

hallo og takk

 

sitter og knottrer enda jeg.

 

ja kan legge inn via astro, men tenkte på siden det er noen nye på laget iår, så kunne jeg legge inn alle også kopierer over til deres astro. tenkte det da var en smule lettere å bruke pc til dette. sikkert litt letere å se på større skjerm og få det litt mere nøyaktig. :-D

Link to comment
Share on other sites

Du installerer kartet fra CD'n på PC'n din. Åpner det i MapSource. Henter inn postene (Waypoints) fra din egen Astro til PC'n og så overfører du fra PC'n til kompisens Astro. Du får med alle Waypoints du har lagret, men det er enkelt å slette de du ikke vil overføre til kompisene FØR overføring.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke har kjøpt noen kart så har du bare basekart på gps. Har du kjøpt Topo Premium kart så kan du stappe brikken i pc, og

kartet åpnes i Basecamp.

Kjøper du Topo Adventure så installerer du kartet på pc, og kartet åpnes i programmet Mapsource. Kartet kan du overføre til gps

via pc og programmet Mapsource.

Link to comment
Share on other sites

hallo.

 

joda jeg har kart, både for norge og sverige.

 

men disse vil ikke gå inn i basecamp. og mapsource finner jeg ikke på nett, og får ikke lastet det ned.

 

får opp logg på basecamp, men får det ikke opp på kartsiden som topo. blir dermed vanskelig å legge inn poster da jeg ikke ser såppas detaljrt som jeg vil ha det.

når jeg leser av minnekortet i basecamp, finner den ikke noe på kortet. men på astroen ligger alt inne som normalt.

 

hmmmm blir snart smårar av dette her gitt hehe

Link to comment
Share on other sites

Får et inntrykk at du har fått en minnebrikke med noe kart på, og kart typen er Topo Pro kart. Du kan isåfall ikke bruke disse kartene i Basecamp, og heller ikke på pc.

Kan det stemme?

 

Skal du ha kart som vises i Basecamp så må du enten ha installert kart på pc, eller ha kjøpt Topo Premium kart.

Link to comment
Share on other sites

hallo.

 

sitter med kart for hele norge og hele sverige. de ligger inne i garmin mapper på pc , klare for opplasting til minebrikke.

de er lastet opp på brikker, de funker også som de skal. det jeg er ute etter er å laste de opp på pc og få frem hele kartet detaljert så jeg kan legge inn poster direkte på kart på pc, og derretter laste de opp på brikke igjen som en oppdatert fil med alle poster liggende.

 

prøver å bruke basecamp nå, men det er ikke lett å få frem topo på det. har topo på astroen. tenkte derfor å bruk mapsource, men den finner jeg ikke som nedlastbar på nett, finner bare update filer.

får koblet til både astro via usb og minnebrikke via pc, men får ikke dette til å sammarbeide slik jeg vil at det skal(pleier det ikke å være sånn da hehe)

 

mulig dette var en litt bedre forklaring på hva jeg er ute etter :-D

Link to comment
Share on other sites

Om du har BaseCamp installert kan du berre laste ned den MapSouce oppdateringsfila så vil Mapsource installerast.

MapSource kan berre lese installerte kart.

Til du har fått topo karta dine til å vise å Basecamp kan du jo prøve Frikart sine topo kart: http://frikart.no/garmin/index.html" target="_blank

Nokon områder er svært bra ,andre svært dårlig dekka.

Link to comment
Share on other sites

hallo.

 

sitter med kart for hele norge og hele sverige. de ligger inne i garmin mapper på pc , klare for opplasting til minebrikke.

 

Legger ved et bilde hvordan Topo Classic over Tromsø ser ut, og jeg vil tro at Topo Pro/adventure ser ganske så lik ut.

Ser du på adresselinjen på bildet så vil jeg tro at dine kart er ganske lik før dem blir åpnet og klar for installasjon.

 

Når du åpner en av de mappene med kart så vil du finne en "setup.exe" fil, dobbeklikk på den og følg anvisningen på skjermen.

 

Når du er ferdig med installasjon så har du installert kartet på pc, samt programmet Mapsource.

Lenger opp i tråden her vises siste Mapsource update som er gjort, installer den og du har siste oppdateringen som er gjort for Mapsource.

Når du har installert kartet, og lastet ned og installert Basecamp så vil kartet du installerte vises også i Basecamp.

 

1285263.jpeg

Link to comment
Share on other sites

ja det er helt riktig. filene ser slik ut.

 

problem er at når jeg prøver å åpne de, får jeg besjed om at filformat ikke støttes.

det er akurat det jeg synes er så merkelig, når filer skal være kompatible med mapsource eller basecamp.

det som også er merkelig er at det ligger ikke med setupfil........

tror nesten jeg må gi opp dette her jeg. er ikke data geni heller da, men skulle vel ha klart dette :-D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...