Jump to content

Folk i fella..


Bluto

Recommended Posts

Hei, har ikke klart å funnet noe svar på dette andre plasser. Hva skjer vist noen klarer å bli skadet på noen av mine feller? Tenker på straff jeg eventuelt kan få.

Jeg plaserer fellene mine (haugen og innbygde slag feller) langt borte (300/500 meter) fra stier som går her i skogen og det er ikke mange spor å se etter andre folk. Men vet nå fra min egen barndom at vi var jo nesten mer og fartet rundt i skogen en det måren er satt litt på spissen, vi fant jo feller men siden vi var oppvokst med feller hjemme så viste vi at disse var "hellige" og ikke måtte røres. er selfølgelig barn jeg er mest redd for å få. Ser selv at det forhåpentligvis er liten sjangs at det skjer men fikk et spørsmål om dette fra noen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Slenger inn en bump her i håp om at noen av de erfarne fangstmennene kan svare på dette. er selv ganske ny i gamet, og har hengt opp ett par syningfeller i skogen. De henger i ett utilgjengelig område hvor folk ikke ferdes. Men det er jo nok av turgåere i området. Skulle noen ta en avstikker og inn i svarte skauen for så å stikke fingrene inn i fella, hva skjer?

 

Nå er fellene satt slik at jeg sliter med å finne de selv.

Link to comment
Share on other sites

Joda, enig i det. Forskriftene tilsier at man skal sette fella i minimumhøyde osv. Enkelt å forholde seg til. Men forskriftene sier vel og at fella skal settes slik at den kun fanger arten fella er tiltenkt til. Hvis folk/bikkjer går i fella da, så har man i bunn og grunn brutt regelverket. Er jo folk overalt. Bare slå på nrk å se "der ingen kunne tru at nokon kunne bu"

Link to comment
Share on other sites

"All jakt, felling og fangst skal

skje uten at viltet påføres unødige lidelser og uten at det oppstår fare

for mennesker eller husdyr eller skade på eiendom."

 

Sitat fra innledningen i rundskrivet om jakt, felling og fangst.

 

Om noen mennesker går i fella de så var det jo tydeligvis fare for akkurat det. Problemet her er vel at risikoen aldri kan bli 0, da måtte vi i så fall slutte med fangst. Om uhellet skulle være ute vil det dermed trolig bli et skjønnspørsmål om fangstmannen har gjort nok for å minimalisere risikoen. Setter du ei felle i skogsområder der det sjelden er folk vil jeg tro du slipper unna. I et skogsområde en barneskole bruker fast til utflukter derimot ligger du tynt an!

Link to comment
Share on other sites

Ein annan ting de kan gjere for å unngå uønska besøk er å kamuflere fellesettet så godt at det går i éit med naturen. De kan òg skjule fotspora ved å bruke ein tørrgrein eller grankvist til å "vaske" vekk aktivitetane dine rundt fella.

Det er fleire og fleire som blir utsett for felletyveri, husk det :!:

 

Bedriver ein fangst etter gjeldande regelverk, så skal det mykje til å få ulykker ved at folk og uønska dyr går i fella. I Noreg er regelverket veldig klårt akkurat på dette. Slurvar du, så blir du teke på lik linje som anna lovbrot.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...