Jump to content

Revolver Felt Våpen?? Løpslengde/merke??


sveinhelge

Recommended Posts

Usikker på Merke-Løpslengde ++

 

Har hatt 686 i 357 med 6"

Har modell 617 i cal 22.

Lurer litt på 6" - 4" i Felt og om noen andre merker bør vurderes til Felt?

F eks Ruger - Dan Wesson - Colt? :forvirra:

 

Da skyttern er ganske Rusten,er det karnsje greiest med en Revolver ut av esken,

Som man kan tilpasse etterhvert? Ser ikke noe vits i å kjøpe det dyreste konkuranse våpnet

som er tilgjengelig. :winke1:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Problemet er som følger:

1: Du ønsker deg feltvåpen.

2: Kaliber 38spc gir deg 1R (felt) våpen

3: Kaliber 357m gir deg ett 1SM1 (mag1) våpen.

4: Løpslengde på 6" + gir deg 1SM1 faktor (lett).

5: Løpslengde på 5" - gir deg problemer med å oppnå 1SM1 faktor.

6: Uansett løpslengde, regner de fleste våpenkontor ett hvilket som helst 357mvåpen til å være ett 1SM1 våpen. (Og det skal ofte mye styr til før en 2" 357m blir godtatt som ubruklig i 1SM1).

7: Skal man ikke skyte 1SM1, er kaliber irrelevant, da går man for det man selv føler er det beste kompromiss mellom hurtighet og presisjon.

 

Inne i denne nummer regla ser en altså at om man velger seg en 357M, så låser en 1SM1 samtidig. Uavhengig av om våpenet faktisk passer til 1SM1. (Noe som gir en en helsikes mye bekymringer om man skal ha eget 1SM1 våpen senere).

Ergo så kjøper man seg ett kaliber som ikke automatisk kobles opp mot 1SM1-2, eller så kjøper man seg ett kombo våpen (6" 686 i 357m til 1R - 1SM1). Eller så bryr man seg ikke om å skyte 1SM1.

Bestemmer man seg for å kjøpe ett kombo våpen, gir løpslengden seg selv (6" +).

 

Tilbake til hva jeg mener er optimalt for 1R (felt), så er det en revolver med ca 5" løp i kaliber 38spc/45acp. Hvilket merke det er betyr mindre, men i dag betyr det normalt S&W og som oftest 686 (om tilgjengelig i 38spc) og 625 blant nye våpen (Mange fine M14 rundt om, men det ser ut til at mesteparten har havnet i Sunndal :wink: ). Selv har jeg en Norentuna 686 i 38spc (ikke 357m nei) med 6" løp og target sikte som jeg kjøpte ny, og den er helt ok. Men en tomme mindre løp hadde faktisk ikke vært feil ved hurtig bytte av mål.

 

Uten om S&W har vi Ruger GP100 som etter å ha vært i de rette hender, er dugende våpen. Samt selvsagt Manhurin MR73 om man har mye gryn liggende å slenge. (dog er ett skikkelig Norentuna smith avtrekk litt bedre enn ett godt fabrikk Manhurin slik jeg har sett de).

Link to comment
Share on other sites

Problemet er som følger:

1: Du ønsker deg feltvåpen.

2: Kaliber 38spc gir deg 1R (felt) våpen

3: Kaliber 357m gir deg ett 1SM1 (mag1) våpen.

4: Løpslengde på 6" + gir deg 1SM1 faktor (lett).

5: Løpslengde på 5" - gir deg problemer med å oppnå 1SM1 faktor.

6: Uansett løpslengde, regner de fleste våpenkontor ett hvilket som helst 357mvåpen til å være ett 1SM1 våpen. (Og det skal ofte mye styr til før en 2" 357m blir godtatt som ubruklig i 1SM1).

7: Skal man ikke skyte 1SM1, er kaliber irrelevant, da går man for det man selv føler er det beste kompromiss mellom hurtighet og presisjon.

 

Inne i denne nummer regla ser en altså at om man velger seg en 357M, så låser en 1SM1 samtidig. Uavhengig av om våpenet faktisk passer til 1SM1. (Noe som gir en en helsikes mye bekymringer om man skal ha eget 1SM1 våpen senere).

Ergo så kjøper man seg ett kaliber som ikke automatisk kobles opp mot 1SM1-2, eller så kjøper man seg ett kombo våpen (6" 686 i 357m til 1R - 1SM1). Eller så bryr man seg ikke om å skyte 1SM1.

Bestemmer man seg for å kjøpe ett kombo våpen, gir løpslengden seg selv (6" +).

 

Tilbake til hva jeg mener er optimalt for 1R (felt), så er det en revolver med ca 5" løp i kaliber 38spc/45acp. Hvilket merke det er betyr mindre, men i dag betyr det normalt S&W og som oftest 686 (om tilgjengelig i 38spc) og 625 blant nye våpen (Mange fine M14 rundt om, men det ser ut til at mesteparten har havnet i Sunndal :wink: ). Selv har jeg en Norentuna 686 i 38spc (ikke 357m nei) med 6" løp og target sikte som jeg kjøpte ny, og den er helt ok. Men en tomme mindre løp hadde faktisk ikke vært feil ved hurtig bytte av mål.

 

Uten om S&W har vi Ruger GP100 som etter å ha vært i de rette hender, er dugende våpen. Samt selvsagt Manhurin MR73 om man har mye gryn liggende å slenge. (dog er ett skikkelig Norentuna smith avtrekk litt bedre enn ett godt fabrikk Manhurin slik jeg har sett de).

 

Jeg har en S&W 627 Pro S. med 4" løp som jeg er veldig fornøyd med til revolverfelt (kjøpt fra Hunters House). Har ikke gjort noen modifikasjoner på avtrekk og våpenet kan anbefales. Den har dessuten 8 skudds tønne og utfresing for bruk av moon clips.

 

Hvis jeg aller nådigst kunne få låne tråden for et par spørsmål:

 

På søknaden så tror jeg at det var dette programmet jeg oppga som bruksområde. Tanken var at jeg også kunne bruke våpenet i Magnum1-stevne hvis muligheten bø seg. Jeg har etter hvert blitt klar over at det kan bli problematisk å oppnå faktorkravet i magnumklassen med såpass kort løp og jeg vurderer å slenge inn en søknad på enda en 357 med dette som begrunnelse, samt at jeg har planer om å skyte PPC.

 

Noen som har prøvd seg på dette? (ps! Jeg har et aktivitetsnivå som tilsvarer "mosjonsskytter").

 

Er det noen som vet om tilgjengelig fabrikkammo som holder faktorkrav til magnum 1 i 4" løp?

Link to comment
Share on other sites

. Jeg har etter hvert blitt klar over at det kan bli problematisk å oppnå faktorkravet i magnumklassen med såpass kort løp og jeg vurderer å slenge inn en søknad på enda en 357 med dette som begrunnelse,

 

Hvis du gidder å lade selv er det ikke noe problem å oppnå Mag 1 kravet 190, med 4" løp :wink:

Link to comment
Share on other sites

Problemet er som følger:

1: Du ønsker deg feltvåpen.

2: Kaliber 38spc gir deg 1R (felt) våpen

3: Kaliber 357m gir deg ett 1SM1 (mag1) våpen.

4: Løpslengde på 6" + gir deg 1SM1 faktor (lett).

5: Løpslengde på 5" - gir deg problemer med å oppnå 1SM1 faktor.

6: Uansett løpslengde, regner de fleste våpenkontor ett hvilket som helst 357mvåpen til å være ett 1SM1 våpen. (Og det skal ofte mye styr til før en 2" 357m blir godtatt som ubruklig i 1SM1).

7: Skal man ikke skyte 1SM1, er kaliber irrelevant, da går man for det man selv føler er det beste kompromiss mellom hurtighet og presisjon.

 

Inne i denne nummer regla ser en altså at om man velger seg en 357M, så låser en 1SM1 samtidig. Uavhengig av om våpenet faktisk passer til 1SM1. (Noe som gir en en helsikes mye bekymringer om man skal ha eget 1SM1 våpen senere).

Ergo så kjøper man seg ett kaliber som ikke automatisk kobles opp mot 1SM1-2, eller så kjøper man seg ett kombo våpen (6" 686 i 357m til 1R - 1SM1). Eller så bryr man seg ikke om å skyte 1SM1.

Bestemmer man seg for å kjøpe ett kombo våpen, gir løpslengden seg selv (6" +).

 

Tilbake til hva jeg mener er optimalt for 1R (felt), så er det en revolver med ca 5" løp i kaliber 38spc/45acp. Hvilket merke det er betyr mindre, men i dag betyr det normalt S&W og som oftest 686 (om tilgjengelig i 38spc) og 625 blant nye våpen (Mange fine M14 rundt om, men det ser ut til at mesteparten har havnet i Sunndal :wink: ). Selv har jeg en Norentuna 686 i 38spc (ikke 357m nei) med 6" løp og target sikte som jeg kjøpte ny, og den er helt ok. Men en tomme mindre løp hadde faktisk ikke vært feil ved hurtig bytte av mål.

 

Uten om S&W har vi Ruger GP100 som etter å ha vært i de rette hender, er dugende våpen. Samt selvsagt Manhurin MR73 om man har mye gryn liggende å slenge. (dog er ett skikkelig Norentuna smith avtrekk litt bedre enn ett godt fabrikk Manhurin slik jeg har sett de).

 

Takk for et godt svar :)

 

Tenkt endel nå,kommer til å begrense dette til 1R

Da blir det nok Smith,da jeg har og har hatt det før.

 

625 kommer vel ikke i 5" men 4" da blir det vel kort?

 

Så et dumt spørsmål-Er vel mindre vip med 38 kontra 45 cal??

 

Du får jo forskjellig cap på tønna 5-6-7-8 runder :roll: Det er vel 5-6 runder som gjelder?

 

Hvem selger og er gode på Smith og har utvalget så jeg kan se/holde ulike modellene som jeg kan bruke i 1R?

 

 

Hvordan går man frem ved kjøp fra utlandet? Feks Hunters house?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan går man frem ved kjøp fra utlandet? Feks Hunters house?

 

Jeg sendte dem bare en forespørsel på mail og fikk svar med instruksjoner i løpet av et par timer:

- sende scannet kopi av ervervstillatelse

- scannet kopi av kvittering for overføring av kjøpssum

- HH ordner med tillatelse fra dansk politi for eksport av våpenet

- ta med ervervstillatelse til tollageret når du får beskjed om at sendingen har ankommet

- betale toll og mva

 

Slik gjorde jeg det i hvert fall og det gikk knirkefritt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er vel bare på fabrikk nye våpen man kan trekke fra dansk MVA... Og 25 % norsk m oms blir lagt til alt over 6000NKR ved innførsel, brukt eller ei. (Så her kommer den vanlige surmulingen :wink: )

Ellers oppfordrer jeg jo som vanlig å handle i norge (Om det lar seg gjøre å skaffe våpenet her) Jeg sysn det er så greit å kunne dra å handle krutt, kuler, hetter og dingser lokalt. Samt at det er praktisk å få utført serv ice og slikt i Norge, og ikke måtte sende det til danmark.

Når det er sagt og skrevet, jeg har også importert våpen fra utlandet. Men da ting som jeg ikke får tak i her Hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Ser denne.Brukte Target Master vokser ikke på trær her hjemme,Men skal høre her hjemme først.

Kjøpt alt i Norge siste 20 år,men vurderer det nøye.Kjøper mann en ny 686 tuner avtrekket,så har jeg jo et

våpen som overgår meg som rekrasjons skytter :smile:

Om jeg mår utføre noe på et brukt våpen,må jeg da sende til Dannmark?

Link to comment
Share on other sites

Om jeg mår utføre noe på et brukt våpen,må jeg da sende til Dannmark?

 

Nei det må du ikke !

 

Hvor ofte går det noe galt med en revolver :?:

 

Hvor lett er det å komme i kontakt med den norske importøren :?::?:

(utallig tråder her inne på at DET er IKKE lett, så å si umulig )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...