Jump to content

Vakuumpakker-tørker ut kjøttet?


arne mo

Recommended Posts

Jeg har brukt vakuumpakker nå i et par år og er kjempefornøyd. Jeg skjærer somregel ned rådyra etter ca 4 dager. Kjøttet på ribbeina og andre steder hvor det er bare et tynt kjøttlag har ikke rukket å bli skikkelig tørt og hardt på den tiden, og det er en fordel syntes jeg. Blir penere farge på kjøttdeigen. Lår og biffer vakuumpakker jeg og lar ligge ei ukes tid til på kjøla. Når kjøttet er blitt vakuumpakka trekkes det en god del kjøttsaft ut som blir liggendes i posen som potensielt skulle ha vært inne i kjøttet og gjort det saftig. Blir vakuumpakka kjøtt som ikke fryses direkte tørrere enn hvis det hadde vært fryst med en gang??

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv vacumpakket kjøtt nå på treje året og er veldig fornøyd. Mitt inntykk er at du får saftigere kjøtt når det er vacumpakket. Forutsettningen er at slaktet blir partert og vacumpakket tidlig. Jeg bruker å skjere ned slaktet og vacumpakke det etter ett døgn. Kjøtt som skal til kjøttdeig males og fryses med en gang og alt det andre legger jeg på kjøla i 3 uker til mørning før det fryses. Jeg mener å få generelt mye bedre kvalitet på både kjøtt og kjøttdeig med denne metoden. Har hørt att det er noen som lar det ligge i intil 8 uker på kjøla før kjøttet blir fryst ned.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...