Jump to content

Skuddplassering under ettersøk


hilux master

Recommended Posts

Hei

Min far har akkurat fått godkjent hunden vår som ettersøkshund, noe som er veldig stas her hjemme :D

Problemet er at min far ikke er jeger og kan heller ikke skyte så han er avhengig av at jeg eller noen andre er med som skytter, og jeg er ganske fersk som jeger føler jeg selv( har skutt 7 elg og 5 antiloper i afrika).

 

Så det som er spørsmålet mitt er: når det kommer så langt i ettersøket at man skal avlive elgen eller rådyret, hvor skal man plassere skuddet? Er det fortsatt de samme normene om at man skal skyte i Hjerte/lunge regionen som gjelder eller er det bare å gjøre kortest mulig prosess med nakke/hodeskudd?

Link to comment
Share on other sites

Ettersøk etter skada hjortevilt

Først må du forsikra deg om at det er rett dyr du har i søket.

Når du er trygg på at det er rett dyr, skal det ned.

Kvar du du set kula/kulene er avhengig av dyret tilstand/skade og forholda kring søket.

Hugs å ha ryggdekkning for trygg bakgrunn.

Er det sett opp ei postrekkja må vite nøyaktig kvar postane er.

 

Elles

- Bruk refleksvest ved trafikksøk

- Bruk refleksvest eller signalfarga jakke på jaktsøk

 

Lukke til

Link to comment
Share on other sites

Er dyret så skadd at du kjem nær innpå er nakke/skalleskot kurant. Dyr som går unna vil eg skyte på største tilgjengelege "blink", helst hjarte/lungeregionen som ved ordinær jakt. Eg vil tøye skothaldet godt over det eg reknar som maks i ordinær jakt og eg vil skyte i langt verre vinklar (bakfrå og framfrå) enn under ordinær jakt om nødvendig.

 

Gløym aldri sikker bakgrunn!!!

Link to comment
Share on other sites

Har skutt på elg nesten rett bakfra under ettersøk, dyret var ganske hardt skadd, men reiste seg og begynte å gå fra oss, dvs. hundefører + meg, da vi nærmet oss. Det var utrolig vanskelig å vite hvor jeg skulle sikte, valgte ganske høyt på ett lår og kula tok en grei bane på langs ribbeina slik at dyret la seg ned igjen og da ble det nakkeskudd på kort hold.

 

Det er viktig å ha god kontroll på hvor evt. poster er i slike tilfeller og særlig når det begynner å bli mørkt som i vårt tilfelle. Det er utrolig greit å få avsluttet ettersøket før natten faller på, men det skal jo ikke gå på sikkerheten løs.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...