Jump to content

Mateproblemer 458 socom


tf

Recommended Posts

Er det noen som har fått Socomen til å mate såpass at en kan stole på at det fungerer fra en Remington 700 (kort) kasse?

Er ikke fornøyd med funksjoneringen i mitt Heldempede Rafdal bygg,men dette var jo også noe jeg ble gjort oppmerksom på at ble vanskelig når han fikk jobben.

Ellers storfornøyd med kreasjonen.

 

Er det noen som har noen tips å komme med her,noen børsemakere som kan få dette til?

Er det noen sjanse for at det vil bedre seg om en bygger om til løst magasin?

 

Taknemmelig for innspill her.

Det går stort sett i 405 grs Remington sp med col 60 mm.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg haler denne til toppen igjen da jeg har et spørsmål.

 

Patronen ble jo opprinnelig laget for å fungere i M4 for militært bruk. Altså skulle man kunne gå ut i fra at denne typen mekanisme ville gi god mating også for sivilt bruk som jakt og trening til jakt. Er det overhode mulig å finne en låskasse som rent fysisk er identisk med en AR-15 mekanisme, men som opereres som en boltrifle? Jeg forstår det slik at dette kan gjøres relativt enkelt med en AR ved å blokkere gassporten i løpet og feste en "hevarm" til sluttstykket, men utfordringen her til lands består kanskje i å få godkjent selve låskassen? Jeg trenger ikke alt det farlige, stokken kan gjerne være av det gildeste treverk.

 

Beklager hvis dette er et åndssvakt spørsmål. Men jeg vil så gjerne ha en heldempet 458 med god funksjonering :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok det er like enkelt å få til god mating i ei egnet std boltrifle, og så slipper du problematikken med patronlengde og tunge ekspanderende subkuler, som man får med AR magasiner.

 

Men om du vil forsøke å finne noe basert på AR kassa, så kan du lete litt rundt på Google etter engelske rettrekkere..

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var i grunnen de som satt meg på tanken. Men det slår meg ikke som et spesielt billig alternativ, og jeg vet ikke hvordan det ville være å få noe slikt tatt inn til landet - jeg aner ikke hvor lett/vanskelig det ville være å gjøre mekanismen om til halvauto igjen, og regner med at godkjennende myndighet ville komme på tilsvarende tanker.

Link to comment
Share on other sites

Her støtter jeg sistnevnte,

Etter noen 450 marlin og 458 socom i boltrifler er jeg ikke i tvil.

Jeg ville aldri valgt socom igjen i ei børse der funksjonering er avgjørende (les, jaktbruk) Til bane og sub er dette en artig patron med mye eie og bruksglede, men til jakt....

Jeg ville bygd meg en heldempet 450 Marlin på kort 700/seven kasse. Mater 100% og her hakket vassere en socom med std ladninger. Fungerer også godt med sub.

 

Har du remingtonkasse har Håkon her inne 458 Socomløp med alt utstyr til salgs :wink: Garantert billigere enn å kjøpe nytt

Link to comment
Share on other sites

Tanken min er at 458-en er spesielt utviklet for å fungere med ekstra tunge kuler i subhastighet. 450 Marlin er etter det jeg skjønner en bøyleriflepatron som ikke i utgangspunktet er laget for sub (selv om det selvfølgelig går an), slik at 458 er mer egnet til mitt tenkte bruk, som er kun sub med demper/heldemper. Full pupp i disse kalibrene er ikke så interessant for meg, alt som er lengre vekk enn 70 meter får smake Mauseren i stedet.

 

Kanskje en heldempet dobbeltrifle i 458 hadde vært noe? :stortsmil:

Link to comment
Share on other sites

Patrona fungerer bra i laust magasin ais.I adl versjon vil nok ein kortet RSAUM magasin boks kunne fungere samt og justere vangene i kassa.Ei short magnum kasse vil nok være å foretrekke.Tenker Remington siden det er det eg har erfaring med.Mulig en må korte medbringer litt.Gjør dette på br og ppc patroner og det blir bra.

Har prøvd begge versjoner av socom men liker nok deng versjonen best men det like mye da en får tak i kvalitet messing litt mere jobb med hylser men de varer tilnærmet evig.

 

 

S

Link to comment
Share on other sites

Skal du koste på deg et slikt bygge til borti 20K++ så ville jeg likevel valgt alt annet en socom.

Jeg har skutt mer sub med 450 enn jeg har gjort med socom, men dette skyldes nok all den irritasjon som fulgte med socomen. Dette var ei 1+1 rifle for meg usansett. 1 i løp og 1 i magasin fungerte omtrent nogenlundepåengoddagnårsolaskinte :wink: Tro meg, jeg har justert mange magasinbrønner (std og RSAUM) i håp, men... nei....

Med 450 eller 458 Deng i ei slik børse kan du lade sub til krampa tar deg og likevel ha 100% funksjonering hele veien. Drit i hvilken patron som er utarbeidet for sub til et gitt land, og gå for det som virkelig fungerer slik det skal i ei boltrifle. Det er nok av oss her inne som har kostet på socombørser titusner og dette er bare et godt ment råd så du slipper å gjøre det samme.

Du vil garantert ikke merke forskjell på hvilken hylse kula kommer ut fra før du skal repetere, da :wink::wink:

450`en er utarbeidet for bøylerifler ja, men den fungerer 100% knirkefritt i boltrifler. Mine 450`er har vært bygd på 700 og sevenkasser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...