Jump to content

Hvordan få has på haren?


Oddeiste

Recommended Posts

Har de siste nettene kjørt litt rundt i området både på og utenfor vei, og har observert 3-4 harer hver gang. Oftest er de ved fylkesveien(lite trafikk og bebyggelse), men også på sletter med bærlyng o.l. samt flere ganger på et jorde som jeg har fått anledning til å skyte på. Problemet er bare at jeg bare ser de der om natta. Kan bare tenke meg til hvor mye hare det er i skogen eller utenom veien. Har sett de i dagslys tidligere, men det er gjerne i april og mai.

 

En bonde har også spurt om jeg kan jakte på harer som spiser hull i rundballene om vinteren/våren(bor i nord norge, så vi kan vel si at vinteren varer ut april). En rundballe koster vel gjerne 500kr, og blir etter det jeg har forstått, ødelagt etter en stund hvis det går hull på den. Da kan jeg vel uten problemer jakte på haren i det området utenom jakttid ifølge

"II. Felling av viltarter som gjør skade1

A. Hettemåke, fiskemåke, gråmåke, svartbak, bydue, ringdue, svarttrost, gråtrost, måltrost, rødvingetrost, skjære, kråke, ravn, gråspurv, hare, rødrev, røyskatt, mink, mår og grevling, kan felles uten særskilt tillatelse hele året av eier/bruker/rettighetshaver eller den han bemyndiger når disse gjør skade av vesentlig økonomisk betydning på en eller flere av følgende verdier: Hus, hage, åker, plante- eller frøkultur, aktivt drevne egg- og dunvær, pelsdyrfarm, fjørfeoppdrett eller viltoppdrett"

Men kan jeg jakte på de på sommeren, da de ikke spiser på rundballene da? Hensikten er jo å holde bestanden nede, og unger er vel enklere å komme innpå. Har inntrykk av at haren ikke er like forsiktig tidlig på våren..

 

Hvis det er noen som helst mulighet for det, vil jeg gjerne vite om det er lov å felle hare på annen måte enn med skytevåpen, dvs felle, garn :D eller lignende. :D

 

Jakt på natta er vel også forbudt, det samme gjelder foring med sikte på å skyte de på post?

Jakt på natta i fullmåne er vel lov?

Men er det lov å skyte klokken 3 om natten 100m fra et bolighus? Er ikke i tettbebygd strøk.

Har vært noen turer på oversiden av områder der jeg vet det er harer, dvs oppunder bergskrenter uten å finne/støkke noen.

Har derimot støkket et par som lå i dagleie i tett granskog, hvor det var umulig å skyte.

 

Når snøen kommer, blir sporjakt mye enklere, og da kan jeg prøve å kartlegge hvor de evt ligger i dagleie, samt notere meg alle tråkkene.

Er ganske frustrerende å ikke få has på de, da jeg vet de er der ute i tussmørket.!

Er like før jeg tar hagla og ei sterk hodelykt på meg :x Hehe :D

 

Harehund er utelukket, da vi allerede har to Alaska Huskyer. Hvis noen har tips om hvordan jeg lovlig skal få has på de så kom gjerne med det!! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Veldig effektivt (og spennende ) å spore hare på den første nysnøen. Da er de gjerne på jordet og beiter om natta. Hvis du sporer etter har de lett for å trykke noe inni hampen på den første snøen..

 

Amen! Prøvde i dag. Harepusen spratt ut på 3-4 meters hold. Dessverre var jeg på vei opp en bratt bakke og hadde hagla i feil hånd :cry: . Anbefales ihvertfall. Jækla spennende :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...