Jump to content

Hva kreves for å konkurrere?


300kongen

Recommended Posts

Foruten våpen og ammunisjon selvsagt.

 

Siden jeg har rotet meg borti dette her og stadig finner det mer og mer artig for hver tur på skytebanen, så går jo selvsagt også tankene dithen at det å konkurrere litt neste år selvsagt også hadde vært morsomt - særlig når man er et konkurransemenneske på sin hals. Har man først trått ut i myra må man jo liksom krysse den etter min mening, og jeg har en del "pakker" på vei fra diverse verdenshjørner - noe som i grunn medfører at jeg de gangene jeg ikke sitter oppå postkassa og venter, så sitter jammen kjærringa der - dog antar jeg at vi har forskjellig motivasjon for akkurat det ...

 

Men det dukker jo da stadig opp noen små spørsmål, rent praktisk, rundt hva som kreves for å nettopp konkurrere. Har forsøkt meg med en mail til NBSF men uten svar, mistenker jeg den har havnet i et spamfilter eller noe :?:

 

1) Må man være medlem i noen klubb? NBSF? Hvordan bli medlem av disse?

2) Står man fritt til å konkurrere i andre land, gitt at disse konkurransene tillater det selvsagt?

3) Treningsmessig - hvor er det ting skjer? Jeg har forstått at mye skjer på Kongsberg, men jeg har nå 2 timer å kjøre - hver vei. Riktignok er jeg glad nok i å kjøre bil til at jeg reiser 200 mil Finnmark kun for å jakte hare, så en tur i ny og ned hvis mulig er i så fall ikke noe problem. Med andre ord - treningsmiljø er vel det jeg søker, og et godt miljø ofrer man gjerne noen mils kjøring på.

 

For å oppsummere meg selv kort har jeg mange års erfaring med diverse våpen og skyting, men det å skyte fra en benk er forholdsvis nytt av året for min del. Jepp, det er vel opplagt hva denne høsten og vinteren går med til ... :lol:

Link to comment
Share on other sites

1) Ja, for å konkurrere må du være medlem i NBSF. http://www.nbsf.no - her finner du nødvendig kontaktinfo.

2) Du står fritt til å konkurrere i alle land, så lenge du er medlem i nbsf. Påmelding/info går gjennom forbundet. I større konkurranser kan det bli nødvendig med kvalifisering, siden hvert land har et visst antall plasser til disp.

3) Hva slags utstyr har du? Har du tilgang på en benk? Hvor bor du? Det er ingenting som tilsier at du ikke kan trene for deg selv, men selvsagt er læringskurven brattere om man trener med andre benkeskyttere.

 

Mer erfarne benkeskyttere får korrigere meg om noe er feil her, dette er tatt fra min forholdsvis beskjedne viten om dette. :D En ting vet jeg dog med sikkerhet, benkeskyting er utfordrende og knallartig. Det er et inkluderende miljø der de fleste er interessert i å hjelpe hverandre - både på banen og i sosiale sammenheng.

Link to comment
Share on other sites

OK - da får jeg vente litt på NBSF da - mail er i hvert fall sendt. :)

 

Når det gjelder 3) så har jeg jo børse, ammo, frontrest er på plass og jeg venter på en backrest som snart er på vei over dammen - så jeg er skyteklar sånn sett. Noen småting på ladefronten som må fåes tak i enda, men det meste er på vei og jeg klarer meg fint ut denne høsten i hvert fall. Har også tilgang på en bane med en OK benk pga litt godt gammelt bekjentskap, men det betinger at jeg må skyte utenom de andre - kort sagt litt ugunstige tider, men det går jo det også. Noe trening er jo bedre enn ingen trening tross alt.

 

Jeg er lokalisert på øvre romerike så aksjonsradiusen sånn sett er jo god. :D

Link to comment
Share on other sites

Du er hjertelig velkommen 300kongen! :D

Nå ga Nemi deg et riktig fint svar, og jeg tror du bør (i alle fall i begynnelsen) ta deg bryet med å trene sammen med rutinerte for å få tips og "alt på gli".

 

Prøv igjen med mail til jofla.

Hvis det skjer noe rart med mailen din og den ikke kommer frem, så kan du sende meg en PM og jeg formidler videre. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fortsetter med noen spørsmål jeg med tanke på at jeg har min første "skikkelige" trening i dag - det gikk absolutt ikke ille, men kommer til bake til det. Som kan sees så er benk på plass - men backrest er et problem.

 

benk.jpg

 

En gammel pøll fylt med glassblåsersand gjorde susen i dag, og det endte som det her i beste serie :

 

blink.jpg

 

Så det er i hvert fall ikke våpnet man skal skylde på. Men spørsmålene som dukker opp nå er som følger :

 

1) Blinker? Jeg har nå bare printet ut men hullet i papiret blir noe stort, så dette har jeg løst med å bruke et "lerret" å feste dette på da hullene er jevnere der og det er lettere å måle. Men finnes det skikkelig pappskiver å få tak i? Eller hva er løsningen?

 

2) Vindflagg - det er det dårlig med på denne banen (les fraværende). Finned det noen gode oppskrifter på hvordan lage, eller er dette å få kjøpt noe sted? Og hvor "tett" bør de stå frem til en 100meter?

 

3) Miragebånd - hva er best å bruke?

 

 

Flere spørsmål kommer sikkert etterhvert som jeg trår opp stien.... :D

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

 

Det resultatet må du ta vare på :D , så til dine spørsmål:

 

1:Blinker kan kjøpes fra nbsf.no, ellers ville jeg kjøpt så tykt papir printeren din takler og printet ut hjemme. Mye billigere.

 

2: Antall flagg er induviduellt, men som basis vil jeg si: 100mtr = 4-flagg & 200mtr = 6-flagg

Disse kan kjøpes fra flere forskjellige online butikker, ellers er det "The Flagman" i Oslo som lager på bestilling. Så har du Ole som har importen på flagg fra Australia (meget gode, men dyre)

 

3: Har jeg aldri brukt, men de fleste gjør det.

Link to comment
Share on other sites

OK - da får jeg vente litt på NBSF da - mail er i hvert fall sendt. :)

 

Når det gjelder 3) så har jeg jo børse, ammo, frontrest er på plass og jeg venter på en backrest som snart er på vei over dammen - så jeg er skyteklar sånn sett. Noen småting på ladefronten som må fåes tak i enda, men det meste er på vei og jeg klarer meg fint ut denne høsten i hvert fall. Har også tilgang på en bane med en OK benk pga litt godt gammelt bekjentskap, men det betinger at jeg må skyte utenom de andre - kort sagt litt ugunstige tider, men det går jo det også. Noe trening er jo bedre enn ingen trening tross alt.

 

Jeg er lokalisert på øvre romerike så aksjonsradiusen sånn sett er jo god. :D

Hei.

Ser at du har forsøkt og få kontakt med meg på mail, men jeg kan ikke se at jeg har motatt noe som ikke er besvart. (Jeg fikk problem med PC`en for en tid tilbake, den likte ikke det tordenværet som gikk over Romerike. - så nytt modem måtte på plass. Mulig det har skjedd noe der)

Veldig hyggelig at du er interesert i sporten, og atpåtil er bosatt på Øvre Romerike.

Send meg en PM med tlf.nr. så ringer jeg deg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...