Jump to content

Trenger råd-Dan Wesson Revolver 357 Magnum / 38 Special


Mightymoo

Recommended Posts

Jeg har en kollega som kvitter seg meg våpnene sine.

 

Han har tilbudt å gi meg gratis (mot godkjent våpensøknad selvfølgelig :wink:) sin 25 år gamle Dan Wesson Revolver kaliber 357 Magnum / 38 Special. Det følger med to utskiftbare løp 4" og 6".

Tror det er model 15-2.

 

Han forteller at den har ligget ubrukt de siste 20 årene. Videre at den ikke drar tønna rundt på all avtrekkene. Går fint på fire av seks skudd.

Vil en rengjøring og puss av revolveren rette opp dette?

 

Er dette en brukbar revolver til revolverfelt?

 

Burde jeg slå til og takke ja til tilbudet?

Link to comment
Share on other sites

Hvem pokker sier nei til en GRATIS revolver ?!?!

For å svare på spørsmålene dine:

Den er grei til revolverfelt, samt at den har litt nostalgi.

Mulig at puss og rens kan hjelpe, men det kan også være at "handa" ( den som skyver tønna rundt) er slitt og må byttes,- eller at det er svake fjærer. Det er iallefall noe som kan fikses.

Vær oppmerksom på at det er klundrete å få tak i deler til Dan Wesson i Norge.

Det kan hende at du får tak i deler fra utlandet, se link:

http://www.danwessonforum.com/faqs/wher ... der-parts/" target="_blank" target="_blank

Danwessonforum har også side på facebook.

Det er presise og gode revolvere, jeg har en og har skutt innertier med den på 100 meters hold.

Det er slett ikke noe problem å skyte storviltprøva med en Dan Wesson.

Link to comment
Share on other sites

Takk for raskt og hyggelig svar.

 

Grunnen til at jeg spurte at det er jo begrenset hvor mange våpen du kan ha, spesielt hvis du ikke er veldig aktiv.

Hadde ikke lyst å bruke opp en søknad, hvis våpenet ikke var noe tess.

 

Utifra det du sier, så er det en fin revolver. Jeg prøver da å få innvilget søknad på denne.

 

Er det anbefalt å søke på "Revolverfelt", da det er min første revolver? Det programmet er vel kanskje mer vanlig enn "Magnum 1"?

Link to comment
Share on other sites

Du vil kunne bruke våpenet i begge øvelsene, samt hurtig revolver.

 

Hvis du senere trenger flere våpen så må du dokumentere aktivitet (10 stevnestarter) for å få reservevåpen, og du vil muligens klare å få eget våpen til Magnum 1 dersom du har gode nok argumenter (og selvfølgelig nok aktivitet).

 

 

Hvis målet ditt er å få flest mulig våpen med minst mulig aktivitet så burde du kjøpe en ren .38 revolver til "revolver, -felt og -hurtig" først. Da har du ikke noe våpen som kan brukes i Magnum 1, og vil kunne få dette innvilget uten spørsmål ved en senere anledning.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes en samlerklubb for Dan Wesson revolvere også:

http://dwcollectors.org

Foreksempel så går en fin Dan Wesson 7460 for rundt 20 laken.

Den tar følgende patroner :

460 Rowland

.45 ACP

.45 winmag.

 

En Dan Wesson modell 40, kaliber .357 supermagnum/maximum med 180 grains TMJ kuler takler fint ladninger som gir en utgangshastighet på 500 meter per sekund. Er det ett bra eksemplar så samler den innenfor 2 tommer på 100 meters hold.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Mest sannsyligvis har den samme problemet som jeg hadde med min DW 357.

En el annen sopp har løsnet løpet og strammet denne til for mye uten shim/gauge. Min ble innkjøpt vel vitende om feilen for next to nothing, verktøy for jobben ble innkjøp, og mye muskelkraft måtte til. Min roterte tønna fint uten ammo, men med ammo i ble tønna presset såpass fram at den skubbet mot løpet. La inn et par tomhylser, benyttet gauge mot løpet og strammet løp/mutter.

Har ikke hatt noe problemer av noe slag etter den lille jobben og er stolt eier av en god DW :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Gi beskjed hvis du lurer på noe, ikke at jeg er noen Dan Wesson-guru, men har jo merket meg litt med den når jeg har brukt den litt....

 

Takk skal du ha, Razorback.

 

Da har jeg hatt Dan Wesson revolveren i to uker. Har skutt 150 skudd med 38 Special (ikke 357 mag pga innebane).

Plukket den helt fra hverandre i småbiter og ga den en grundig puss. Er som ny.

Veldig lett å gi full overhaling på denne revolveren. Hadde trinnvis guide som hjalp meg :winke1:

 

Fikk med noen Norma 357 Magnum patroner da jeg overtok revolveren. De er skikkelig "hotte" med 735 ft.lbs / 1000 Joule. Det er omtrent dobbelt av energien til en fabrikkladet normal 9mm :mrgreen:

 

Gleder meg til å prøve dem.

 

Revolveren er fantastisk å skyte med. Jeg synes DA-avtrekket er helt fint og jeg skyter bra med det, selv om flere i klubben var negative til avtrekket. Ved støtte på en skumgummipute skøt revolveren 6 skudd, som alle overlappet (ett stk. rufsete hull :D )

Link to comment
Share on other sites

Fin den! Kjøp deg bladsøker da gapet mellom løp/tønne skal være 0.060" ved skyting med bly.

Med mantlet kan du gå ned på 0.030".

 

Det kan være litt plundrete å få til, spes siden gapet bør settes med patroner i tønna, disse presser tønna såpass at min snurret fint uten noe i med med patroner i gikk ikke tønna å rotere pga for lite klaring.

Løpet skrur seg også litt inn når man strammer løpsmuttern, så litt fikel å få det helt på 0,060"/0,030"-håret.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har eid 3 Dan Wesson revolvere i flere kalibre.Felles for dem alle var at det så ut til at tønna hadde ugjevn lengde.Når pipa blei shimsa opp var det et kammer eller to som var nærmere pipa.Har hørt flere som har nevnt dette.I tillegg såg det ut som bommene i løpet var pløyd opp med plog,men bevares presisjonen var god men blya med blykuler gjorde de.

Link to comment
Share on other sites

Når politiet i USA brukte revolvere ble DW-revolvere ansett å ha en taktisk fordel kontra Colt og S&W. Når man må lade om etter 6 skudd kan DW revolveren åpnes og tømmes kun med venstrehånda samtidig som høyrehånda går etter hurtigladeren. På Colt og S&W må tønna åpnes med høyrehånda før den går etter hurtigladeren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...