Jump to content

Sjekke ladning i Quickload


Kragermann

Recommended Posts

Hjelp! Har en restbeholdning på ca 400 stk 9,3 gram Sierra HPBT liggende. Tenkte å lade dem med Vv N 160 krutt bak til bruk i Krag'en. I mangel på QL er jeg nødt til å spørre om noen der ute kan ta seg bryet med å sjekke ladningen for meg slik at både gamle Krag og eieren fortsatt kan ha et godt liv sammen.

Dataene er som følger:

Hylser: Norma

Hetter: Winchester

Pipe: 740 mm S&L

Kule: 144 gr Sierra MatchKing HPBT

Krutt: Vv N-160

Ladevekt: 43.5 gr

COL: 76 mm

Link to comment
Share on other sites

Trykket blir lavere med lenger patron kun når friflukt er lik i begge tilfeller, som Quickload forutsetter.

 

I samme børse når kaliberet 6,5x55, vil ganske sikkert den korteste patronen gi lavest trykk siden friflukten har større betydning for trykket enn hylsevolumet som opptas av kula. For patroner med annet forhold mellom kulediameter og hylsevolum kan resultatet bli motsatt. 9mm Luger for eksempel.

 

Tror jeg i hvertfall. Ladeboka mi sier 42 - 43.5 grain N160 med 144 Sierra Matchking forresten, for Krag.

Link to comment
Share on other sites

Rufus

Kan du beregne en ladning for meg også?

Kal.: 8x57js

196 gr. Oryx

58,0 gr N160

RWS hylse og Federal standard hette

Col.: 78mm

Dette er en komprimert ladning som opprinnelig var makslandning for 200 gr. Nosler part.

som skal gi over 800 m/s.

Hva gir den av trykk og hastighet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...