Jump to content

Sprekk i hylse! Hva har skjedd?


bobbcat123

Recommended Posts

Vel, er ingen guru når det gjelder lading av ammo, men har trykket ut noen tusen skudd. Så helt ut av det blå skjer det! Svidde øyenbrun og øresus så det holder! (ikke morro!) utblåsing bakover som resulterte i en lettere sjokkert skytter....

 

Her er forløpet til hendelsen, trykket opp 50 stk 6,5x55, med følgende produkter, sierra 140 grs matchking, cci primer, og 43 grs med n160, noe som skulle tilsi en meget behagelig skyting? (lader svakt når jeg skyter papp) Hylsene jeg brukte var raufoss hylser, brukte sådan... skjøt ca 20-25 skudd av de 50 stk før "ulykken" skjedde... etter jeg og kammeraten min fikk summet oss gikk vi inn i ladebua og sjekket resten av den ladningen, skulle det være feil med kruttmål el. ville det nok være feil i resten ladningen? (var det for mye krutt i den som sprakk, må det være for lite i en annen? - den kan jo være skutt for så vidt...) Nappet ut alle kulene og kontrollveide hver enkelt patron uten å finne noe som helst avvik av farlig karakter.

 

Min teori; kan hylsene være for gammel? sprø osv? Rusk i hylsa? noen som har en formening?

Link to comment
Share on other sites

Hei. Det der er ikke mye moro...

Jeg er ingen guru selv, men en ting som slo meg også i og med at du ikke hadde noen feil med de andre,

vil jeg nok holde en knapp på nettopp gammel og sprø messing.

 

Lader også snille ladninger til papp skyting, et tilfelle i en serie på 100 skudd var det 3 hylser som inneholdt noe media etter tumblingen. Skjønte lite når sluttstykket plutselig var tungt å åpne... Åpnet resterende av partiet og 2 hylser til hadde nok media i hylsa til at det forklarte den brutale trykk økningen.

Bare nevner dette i forbifarten;)

Link to comment
Share on other sites

Hvor på hylsekroppen fikk du sprekken? Du sier hylsene er brukt før, er de da skutt i ditt kammer eller er det "baneplukk" ? Hvis hylsa revnet bakerst så er det nok sizerdien som er feil justert og setter skulderen på hylsa for mye tilbake. Skru i såfall dien en halv runde ut og juster den på nytt slik at du akkurat får kamret hylsene uten særlig motstand i rifla. Motstand under kamring er lettest å ha kontroll på hvis du plukker slagfjæren ut av sluttstykket..

Link to comment
Share on other sites

Det der hørtes ikke artig ut.

 

Hvis det har med fremmedlegemer i hylsa å gjøre, så anbefaler jeg å prøve feks. å dunke en håndfull hylser av gangen lett i bordet før man har i krutt. Jeg gjør alltid dette, både for å fjerne evt. fremmedelementer, men det hender også det løsner noen flak med skitt.

 

Men hva skjedde egentlig med hylsa? Hvordan hylsa ble seende ut kan jo kanskje si litt om hva som egentlig har skjedd. Jeg har aldri vært borti det, så jeg vet ikke hvor mye det kan bety, men kan det være at du hadde null friflukt og derav fikk større peak trykk? (men jeg kan liksom ikke forestille meg at det skulle kunne gå så galt med en så "fin" ladning likevel). Anyone?

Link to comment
Share on other sites

Sprekk nede på hylsa, ca 3-4mm lang og 1-2 mm tykk ble hullet, bilde skulle dere gjerne ha fått, men ble så forbanna og fortumlet at jeg vet ikke hvor hylsa ble av, kasten den vel fan i mot... og friflukt er det forøvrig nok av, børsa "liker" ikke lange patroner så derfor har bra med friflukt..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...