Jump to content

Ujevn hastighet?


petter0105

Recommended Posts

Ladet noen 6,5x55 som jeg testet i en kronograf.

Hastigheten varierte fra 800m/s til 831m/s.

 

Ladet med 108 grain Lapua Scenar, brukte 40 grain med Vihtavuori 140-krutt. Alle skuddene hadde nøyaktig samme kruttmengde. Fylte opp 39 grain med kruttmålet og etterfylte resten med en "Trickler".

Hylsene er engangskutte Norma-hylser. Har ikke veid disse.

 

Er dette en akseptabel variasjon eller er det for mye? Hvis det er for mye, hva kan jeg gjøre?

Link to comment
Share on other sites

Om det er akspetabelt eller ikke avgjøres av om du aksepterer det eller ikke... Har du presisjon? Søker du presisjon eller jevn hastighet?

 

Søk på forumet så finner du mye om dette. Avhengig av bruksområde så er en slik variasjon fra ubetydelig til ubrukelig, dersom den er virkelig.

30m/s ES er igrunn nokså vanlig, og du kan se om den minker om du lader 39 eller 40 eller 41gr, de ladningene jeg skyter på 100 og 200m blir forresten aldri veid. De blir dumpet fra et kruttmål, og kontroller viser at de er mellom 39.5 og 40.5. Hastigheten over kronograf viser 750-790m/s, så det er en tilsvarende ES av det du har. Men det er svært få skudd som ligger utenfor 760-775m/s,

 

Mitt råd er å drite i det så lenge det ikke gir deg uakseptabel høydespredning på lengre hold - jeg stoler mer på huller i ei skive enn på tall på en kronograf.

 

Forøvrig veldig lav hastighet på 7g Scenar? Folk pleier å lade den til 900-1000m/s

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...