Jump to content

Årets Jakthund, kun for spesielt utvalgte?


Jaktterriers

Recommended Posts

Stiller spørsmålet på bakgrunn av de som kom til finalen i kåringen i år. Ikke for å si at Fri ikke var en verdig vinner, hun har meget sterke resultat og helt klart en god vinner. Men når vi ser på resultatene på de to andre som kom til finalen så lurer jeg jo på hvordan den utvelgelsen er gjort.

 

Med tanke på at det var påmeldt en Tysk Jaktterrier som tok 6 championat i 2011 alt tatt før hun var fylt tre år.

Hun har Norsk, Svensk, Finsk og Nordisk Jakt(hi)Championat og Norsk og Svensk ViltsporChampionat.

 

Når det gjelder hi prøver som er de eneste jakt prøvene for terrier her i landet så får en jo ikke stille der etter at kravene for Championat er oppnådd så det blir jo begrenset med prøver en kan stille på for denne rasen.

 

Prøveresultater i 2011 er som følger:

Norsk Hiprøve 1.premie med Cert (Utløsende for Norsk Hichampionat)

Svensk Hiprøve med topp på alle moment (Svensk Hichampion)

Finsk Hiprøve med 50 av 50 poeng (Finsk og Nordisk Hichampion)

Tre sporprøver i Norge alle med 1.premie og HP, samt prøvevinner på største prøven (Norsk Viltspor Champion)

1.premie på Svensk sporprøve. (svensk Viltsporchampion).

 

Et av kriteriene for årets jakthund er jo nettopp oppnådde meritter sett i forhold til alder, og med tanke på at disse championata vart alle tatt i 2011 og alt var gjort før hunden fylte tre år så syns jeg det er litt merkelig at den ikke endte opp blant de topp tre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om viltsporchampionat teller i det hele tatt? Det har jo ingenting med jaktegenskaper å gjøre. Jakt&Fiske skrev om kriteriene for å være med, uten at jeg kjenner detaljene utover det:

 

"Kåringen er åpen for samtlige jakthundraser. I vurderingen vil det bli lagt vekt på jaktprøveresultater, tildelte championater, hundens alder og egenskaper på jakt."

 

Det handler altså om jaktmeritter og championater innen jakt, ikke sporing såvidt jeg kan se. Det må da være stort at den tyske jaktterrieren kom med i betraktninga tross alt? Hvordan man veier meritter opp mot hverandre vet jeg ikke, ei heller begrunnelsen for de andre på lista. Men tydeligvis veier store konkurranser med mange deltakere og stor prestisje mest, ja.

Link to comment
Share on other sites

Hadde vore greit om du kom med eit navn og merrieter samt alderpå hund som har mykje meir enn tyskertispa som blei 3 år i konkuranseåret

Nå er det vel kun hihunder man kan starte og få de jaktlige kriteriene oppfylt innen hunden har fylt året :winke1:

Andre typer jakthunder bruker man som regel lengre tid på. Så alder blir det blåøyd å ha som ett hovedargument!

I år ble en Jack russel Nj(h)ch i løpet av 8 dager.

Det kan man jo f.eks prøve å få til på en fuglehund

Link to comment
Share on other sites

- Og en kompis oppfylte kravet til NJ(D)CH med en bare 14 måneder gammel petit basset på bare fire dager (hundens tre første jaktprøvestarter noensinne) forrige helg. :)

Hadde det vært mulig å få jaktpremiert tysker´n på drev i tillegg til hi, så hadde saken kanskje stilt seg litt annerledes?

Link to comment
Share on other sites

Litt urettferdig denna kåringen syntes jeg, for det er jo ingen som har lengre prøveperioder enn fuglehundene og di får jo til og med utvidet båndtvangen for tidlige og seine prøver. Har du feks en rådyrhund er det en mye mer begrenset periode du har til rådighet og vi vil jo jakte litt også.

Link to comment
Share on other sites

Eg har ikkje sjekka alle reglar når det gjeld alder men at ein må vere fylt 9 mnd for å starte på offisiell prøve/utstilling uavhendig om det er fuglehund eller hi hund er eg sikker på . dermen så kan og ein fuglehund oppnå krava til J CH før fylte året. Når det hjeld terrier så må ein i tillegg til 3x 1. Pr ha eit cert. Dei må og ha utstillingspremiering etter fylte 15 mnd,det gjeld dei fleste rasar.

Ang den hunden med 3x1pr på ei helg i ein alder av 14 mnd,var ein av prøvane ordiner prøve og kor lang lostid må den rasen ha for å oppnå 1 pr. I forhold til beagle,drever og dachs

Link to comment
Share on other sites

Har aldri sett ett sted der det står at en hund må være 9mnd for å starte på en hiprøve.

(Jeg har startet yngre hund enn 9mnd uten at det ble bemerket fra hverken prøvearrangør eller NKK)

Alder på hund har ihvertfall ikke stått i regelverket fra 1973 eller nyere!

Link to comment
Share on other sites

Når det hjeld terrier så må ein i tillegg til 3x 1. Pr ha eit cert.

Ja,dessverre så ble regelverket endret av enkelte i panikk for noen år siden!

Før måtte terrierne ha 3x1.m/cert for å bli jaktchampioner.

Og den gangen eksisterte ikke beveglige prøver.

Så å bli Nj(h)ch nå er betraktelig lettere nå enn før.

Noe som gjør at championatet er mye mindre verd i mine øyne!

Link to comment
Share on other sites

Ang den hunden med 3x1pr på ei helg i ein alder av 14 mnd,var ein av prøvane ordiner prøve og kor lang lostid må den rasen ha for å oppnå 1 pr. I forhold til beagle,drever og dachs

En av prøvene var ordinærprøve ja, men det er ikke krav om at det i disse rasene. Lostida for førstepremie er en halvtime kortere enn for NHKF småhund, men til gjengjeld har man atskillig færre timer å finne/få ut dyr på. Prøvetid 3 timer max 4 timer, kontra 5-8 timer. 8 timer ville jo vært luksus! :wink:

Også i våre raser må hunden være minst 9 måneder for å stille på prøve, og være utstillingspremiert før man kan stille på prøve.

Link to comment
Share on other sites

Mitt poeng ang alder og hiprøver er at nå kan man i teorien får en Nj(h)ch på 3 dager. Dette er vel så og si umulig på andre jakthundprøver.

Ingen garanti at man finner fugl,elg,rådyr eller hare 3 dager på rad for en hund.

Det er jo null problem på kunsthiprøvene. Om den som skal komme med reven gjør jobben sin selvfølgelig :lol:

På kunsthiprøver så er prøvedyret alltid der og hiene er så og si like (med små untak)

Link to comment
Share on other sites

Det er jo null problem på kunsthiprøvene. Om den som skal komme med reven gjør jobben sin selvfølgelig :lol:

På kunsthiprøver så er prøvedyret alltid der og hiene er så og si like (med små untak)

 

Så det du sier er at en hiprøve er så enkel at det er bare å komme og slippe hunden så er man nesten garantert å få championatet.

Kan du da forklare hvorfor det de ti siste årene blant terrierrasene ikke er utdelt flere championater.

Iflg statistikk på NKK så er det utlevert følgende jaktchampionat til terriere de siste ti år, dette gjelder for alle som har stilt på norske prøver både norske og utenlandske hunder.

 

Border 20stk

Fox 0stk

Parson 2 stk

TJT 10 stk

Link to comment
Share on other sites

Så det du sier er at en hiprøve er så enkel at det er bare å komme og slippe hunden så er man nesten garantert å få championatet.

Kan du da forklare hvorfor det de ti siste årene blant terrierrasene ikke er utdelt flere championater.

Ja,kan forklare det meget enkelt!

Kvaliteten på hihundene har sunket mye de siste 10-12 årene.

(Noe vi som har dømt hiprøver og trent hihunder i endel år har sett!)

Skarpheten har sunket på flere av rasene og flere raser sliter mer med bryteegenskapene nå enn f.eks

på tidlig 90 tall.

 

Svaret gir seg vel selv om man ser litt på hvordan reglene er forandret.

Før måtte man ha 3 x 1.m/cert for å bli champion. Den gangen fantes det ikke beveglige prøver (noe som gjør at man kan starte hunden på prøve når den går som best) og det var mellom 9 og 11 hiprøver i året (Prøvene ble holdt fra sørlandet og opp til Elverum)

 

Nå trengs minimum 2 x 1.premie og 1 x 1.m/cert. Og 2 av de prøvene kan tas som beveglig hiprøve.

Man kan altså starte på 20-30 prøver bare på ett år om man er ivrig.

 

Så som du ser så er kravet til å bli Nj(h)ch blitt mye enklere de siste årene,men færre hunder blir det.

Så svaret er enkelt: Blitt dårligere standard dessverre!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...