Jump to content

Mer om sliping


-=JaktLyst=-

Recommended Posts

Har lest meg litt opp på sliping av konvekse egger.

Og det ser jo ut for meg som om denne metoden virkelig har sin renessanse for tiden.

Tenkte at jeg skulle "bryne" forståelsen min her.

 

Konvekse egger

 

Sterke egger med tykkere gods i større del av eggen. Lettere å sette opp for hånd enn rette/industriegger.

Krever nok litt trening og følelse. Men denne teknikken har våre bestefedre og deres fedres fedre behersket i uminnelige tider.

 

Rette egger.

 

Enkel å produsere industrielt. Min påstand/antagelse er at denne er vanskelig å sette opp skikkelig for hånd. Greit nok å vedlikeholde den med et bryne, men krever en ekstremt stødig hånd hvis man skal sette opp eggen selv.

 

Enkelt som snus å sette opp hvis man har jigg/ stativ osv. Jeg har selv triangelet fra Spyderco.

 

Jeg tror at mange håndbryner knivene sine i filler i forsøket på å vedlikeholde disse for hånd. Forvekslingen her er at det håndverket bestefedrene våre drev med var konveks sliping. Og der sitter vi å metter parketten med metallstøv i et forsøk på å få like bra sving på sakene som bestefattern hadde.

 

Konkav sliping

 

Jeg vet ikke om dette er en utbredt slipemetode. Men det burde i teorien gi en skarp, men svakere egg.

Når man sliper kniven på slipestein, Tormek osv. så får man i prinsippet en konkav slipefase. Men jeg vet ikke om dette gir noe praktisk utslag.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Kan være greit å ha en slik diskusjon her ja.

Kan rette opp litt.

 

Konkav(hul) sliping er det tradisjonelle på norske kniver, og det mest utbredte her i landet. Dette gjøres på roterende slipestein, og brynes ved at brynet legges oppå øvre og nedre del av fasen. Dette er den enkleste måten å slipe og bryne en kniv. Dette er beskrevet litt her: http://www.nisi.no/kniver.html

Konkav sliping blir gjerne brukt når man kun har en primærfas som går helt ut i eggen, og ingen sekundærfas.

 

Plan sliping er sammen med konkav sliping det som stort sett er brukt i industri. Med et håndholdt bryne, er det litt vanskeligere å bryne enn den konkave. Om man bruker teknikken i linken over, må mer metall fjærnes før man får den skarp.

 

Konveks sliping er det som her i landet ofte kalles øksesliping. Styrken til eggen kommer av eggvinkel, ikke av slipemåte, men en konveks egg vil ha mindre friksjon enn en plan slipt eller en konkavslipt med samme eggvinkel. Man kan ofte få litt konveks sliping om man bryner på frihånd, men for en "riktig" konvekssliping bruker man stort sett fritthengende slipebånd på båndsliper. Konvekssliping blir brukt hovedsakelig til kjøttskjæring og fellingsøkser.

Til spikking og annet trearbeid er det plan eller konkav sliping det mest brukte.

Link to comment
Share on other sites

Mitt forslag til omskriving av slipingens historie trengte nok litt oppretting.

Ellers så retter du på lite i innholdet.

 

Særlig påstanden om at konveks sliping gir sterkere egger og at konkav(hul) gir svakere egger ønsker jeg å få luftet, prøvd og evt. tilbakevist.

 

Tanken min er iallefall at hvis man ser figur 1,2,3 og 6 mot hverandre, og tenker seg et punkt som er 1mm inn fra eggen. Så har den konvekse slipen større godstykkelse på dette punktet

 

Grov oversikt over vanlige slipeformer.

160px-Ground_blade_shapes.png

 

Her kan man jo tenke seg nummer 5 med enten planslip(V-slip/rett egg) eller konkavslip i primærfasen/slipen og konveks i eggen. (Hvis jeg blander uttrykk må dere gjerne rette opp).

 

Jeg måtte tenke litt på det du sa om friksjon og konvekse egger, og når jeg fikk tenkt litt så virker det jo logisk.

 

Her er en illustrasjon som understreker det:

friction.gif

 

@Chiefen:

 

En slik er et godt utgangspunkt for skarpe kniver. Den er uforholdsmessig dyr i Norge(type 750-1000), men verdt pengene.

Spyderco sharpmaker:

sharpen9.jpg

Men i maskinrommet ditt har du antageligvis både ventilslipepasta og et godt utvalg i slipepapir i forskjellige finhetsgrader. Og da hadde jeg tatt en titt på konvekssliping hvis jeg var deg.

Gode maskinister har følelse for fila, og den følelsen burde kunne oversettes til kniven.

En klassekamerat av meg brukte å si: for Gud og maskinister er ingenting umulig 8)

 

Jeg synes iallefall konvekssliping virker spennende, og har tenkt å prøve meg på det snart.

 

Slik jeg forstår det så leverer fällkniven sine blad med konveks slip. Og det borger jo for kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Særlig påstanden om at konveks sliping gir sterkere egger og at konkav(hul) gir svakere egger ønsker jeg å få luftet, prøvd og evt. tilbakevist.

 

Jeg skriver at styrken kommer av eggvinkel, og da tenker jeg på vinkelen helt ytterst på eggen, som du også bruker som argument for den økte styrken. I figuren du viser er det stor forkjell i eggvinkel.

Skal du sammenligne sliping med tanke på styrke, så må du gå ut ifra at de har samme eggvinkel, og da vil bildet se anderledes ut.

 

Eggvinkelen er styrt av knivstål og bruksområde.

Eggvinkelen vil ligge mellom 20 og 50 grader totalvinkel, og et fornuftig valg vil være mellom 25 og 35 grader. Høyere vinkel for sprøere stål.

 

Når man snakker om styrke på bladet, er det også viktig å skille mellom motstand mot chipping av egg og totalbrudd av kniven.

 

Den andre figuren er mer fornuftig, men en god sliper ville lagt primæreggen spissere, slik at tykkelsen ved overgang mellom primæreggen og sekundæreggen er mye mindre, og da blir det ikke så stor forskjell.

 

En enkel måte å få konvekssliping er å gå ut ifra en sliping med primær og sekundæregg, som eksempel 5 i den første figuren, og så slipe ned toppene/kantene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker nesten bare konveks slipte kniver ut i skogen. De er fra Bark River Knives.

Etter litt trøbbel de aller første gangene så har disse vært veldig greie å holde veldig skarpe. De holder også eggen veldig godt.

Nesten alle knivene er i A2 stål som ikke er rustfritt, men blir grått i farge etterhvert og jeg har ikke hatt noe problemer med korrosjon. De er normalt ganske harde (58-60 RC)

De lager også kniver i svensk? rustfritt 12C27 stål som virker ganske ok, men mine er kjøkkenkniver så bruker er litt anderledes.

 

Eggvinkelen på BRKT knivene ligger på mellom 25-40 totalt på de jeg har.

 

Har også endel Spyderco foldekniver, de aller fleste av dem er planslipt. De fleste av dem har senere blitt slipt konvekse av meg helt ytterest og virker som de blir enda bedre av det :mrgreen:

Alle disse har eggvinkel på under 35 totalt, de mest brukte ligger på ca 25-30. Spyderco brukier normalt veldig bra stål som er bra herdet så jeg har ikke hatt noen problemer med relativt tynn egg på disse.

 

Ligger noen ok guider til conveks sliping av kniver her:

http://knol.google.com/k/reid-hyken/sharpening-convex-edged-knives/1m7g1s1evq3nd/2#

 

Sverre

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forhåpentligvis en bark river på vei over sånn ca akkurat nå. Det er en liten PSK.

 

Bruker du strop, musematte eller smergelpapir. Eller alle i en eller annen kombinasjon?

 

Espen

 

Bruker normalt en strop (har et par i lær med slipepasta på). Hvis kniven eller øksene er ordentlig sløve så bruker jeg smergelpapir oppå læret.

 

Bruker bare musematte sammen med papir på veldig sløve økser eller kniver som ikke er riktig konvekse enda.

 

PSK'en er ganske kul, men veldig liten :mrgreen: Har noen få:

 

IMG_5498.jpg

 

Alle disse er i A2 stål så de blir etterhvert grå i stålet hvis du ikke oljer og tørker av dem etter bruk. Jeg liker dem best grå siden dette også beskytter mot videre korrosjon og rust.

 

Har et par andre også, blandt annet en liten flåkniv :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at det ikke skorter på hverken kniver eller kamerautstyr :shock: , og lurer på om du har linse(eller heter det objektiv?) til å ta noen skikkelige bilder av eggene på disse?

 

Espen

 

Skal se hva jeg kan ordne. Har ikke noe bra makro objektiv til Canon 10D'en. Skal prøve å ha noe bra på vei fra USA etterhvert.

 

Skal prøve hva jeg får til med et par andre kameraer :twisted:

 

Sverre

Link to comment
Share on other sites

NoFair, likte formen på den nr. 3 fra venstre meget godt, men finner ikke tilsvarende hos Bark River Knives. E det en modell som er gått ut eller litt endret?

 

Det er en Aurora. De lages fortsatt, men kan være litt tynt utvalg av dem nå. BRKT skal lage flere..

 

Bark River legger ut alle modellene sine her:

 

http://www.knifeforums.com/forums/showtopic.php?tid/758829/

 

Dette er mye mer oppdatert enn deres egen hjemmeside mht. nye modeller

 

Derrick hos knivesshipfree sender til Norge for $12 og er en hyggelig kar :wink: Han har endel Aurora modeller inne nå.

 

http://www.knivesshipfree.com/Bark-River-Knife-and-Tool-Aurora/c465_11/index.html

 

Jeg bruker oftere nummer 4 og 5 fra venstre. Det er en Canadian Special og en Northstar. Canadian Specialen er en ganske ok slakte og flåkniv også :) De er litt billigere enn en Aurora også. Prisen varierer mye med materialvalg på håndtaket uansett.

 

Sverre

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dårlig bilder av en Helle med tradisjonell norsk sliping og en konveks slipt BRKT Canadian special.

Ikke lett å ta bilder av eggen forfra, ble som det ble :oops: .

 

HelleogCS2.jpg

 

helleogCS.jpg

 

Helle'n har eggvinkel på ca 20-25 totalt og Canadian Special ligger på ca 30-35 totalt (Dette er litt etter dårlig hukommelse.. :oops: ).

 

Som man ser av bildene er CS'en (4mm) endel tykkere enn Helle'n, når man ser på bladet nærmere eggen ser man at Hellen blir tykkere i bladet tidligere likevel.

 

Begge knivene virker veldig bra, Helle'n best i tørrere treverk CS'en bedre i ferskt tre. Den mykere overgangen fra tynn egg til tykkere blad lenger opp gjør at CS'en ofte skjærer bedre i tykke ting hvor hele bladet brukes.

 

Liker begge to, men bruker CS'en mye mer siden jeg synes den er mer allsidig. Favorittkniven er kanskje likevel en Northstar (ved siden av Helle'n). Den er lettere enn CS'en, har litt slakere konveks sliping og jeg synes den er penere :oops:

 

IMG_5498.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...