Jump to content

En 6.5-06 eller Acley Improved... kan det gå bra?


baikalgutten

Recommended Posts

God dag folkens

 

En liten tanke bak i hodet mint har begynt å vokse seg stor å hårete. nemlig å smi om Mauser'n til en 6.5-06, eller aller helst 6.5-06 AI :shock:

 

Rifla er i dag ombygd til jaktrifle noe den også skal fortsette å være. Jeg har montert kikkert, m70 sikring, timney avtrekk, demper og modifisert org. stokk. Har fått tak i ei heen muffe som jeg tenker å montere det nye løpet + org. løpet i 30-06. Tanken var å lage ei jaktrifle på ca 5kg for jakt på lenger hold og litt langholdsskyting. Ved å bytte løp, kikkert og evt. stokk så har jeg ei let rifle i 30-06 for skogen.

 

Planen var å ha det som ett prosjekt i vinter når jakta er over. Skru rifla fra verandre i sine respektive deler for en "real overhauling"... Rette kassa, lappe bolten, tilpassing av ny pipe, kraftiger kikkretmontasjer og mekking av ny stokk osv. Alt arbeid skal gjøres av meg (med litt assistanse der det trengs selvfølgelig) Har søkt en del rundt på nettet etter info om 6.5-06 Acley Improved men finer lite. Finner verken brosjer (finishing reamer) eller die sett (mulig det må spesiallages). Men hadde jeg enda hatt en en brosj så hadde jeg kommet langt, for da hadde det ikke vert problem å lage sine egne dier... mulig det kan brukes dier fra 6.5x55 AI om det kan lettere skaffes :?

 

Hadde jo vert mye lettere med en "vanlig" 6.5-06, men tross for mulig mateproblemer og kortere levetid på løp så føler meg lit svak for en Acley Improved :mrgreen: Vil det være noe praktisk forskjell på disse to i hastighet ? Eller er de så lite at man kan velge AI'en mest for syns skyld (for den ser jo rå ut) :wink:

 

Det som trengs å handles inn må da værte:

 

-Løp, usikker på hvilklet merke. Shilen, Kriger, Lord Walter vet jeg skall være gode løp (anbefaliger her?. Rustrit eller ikke? Lengden tenker jeg skal bli rundt 26" - 28" og rundt 18 mm ved munningen. Snur i 6.5 har jeg ikke peilig på men kanskje 1.8" ... skal stabilisere og gi god presisjon i de tyngste 6.5 kulene som 130-140 ?

-Brosje. where can i get it?

-Ny montasje. Kanskje Leaupold hel QR skinne? må vær stabilt og repeterbart ved bytte av sikte.

-Lettere og raskere tennstempel

-lage en home made glassfiber eller caron stokk, i beste budsjett mauser bygge stil :mrgreen:

- Noe mer jeg trenger?

 

OG JA, jeg vet dette ikke er beste kassa å bygge på men rifla går i dag som den er bedre en skytteren så burde være håp :)

 

SÅÅÅ! Er det noen der ute som kan svare på noen eller fler av mine spørsmå evt. komme med tips til noe jeg har glemt så er jeg takknemelig. Tips til steder som behandler slike skumpe tilfeller av børsebyggerlyster tas også i mot

 

PS: bekler til dere som missliker herping av gamle mausere

 

Ha en ellers god dag :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også lyst på 6,5-06 AI men twisten i løpet må kunne stabilisere ttsx med kulevekt lovlig til storvilt. Men så kommer en til et punkt der en begynner å tvile på om utgangspunktet for bygget er godt nok. Kunne heller kjøpt en remington kasse og bygget på den.

 

Tom erik johannessen, flekkefjord.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...