Jump to content

Lokkeduer og jaktområde, Tips ?(Ny og endret)


Eriksendrul

Recommended Posts

Nå har jeg fått svar på det jeg trengte , Og istedenfor at jeg lager en ny "fjernet" jeg den jeg hadde her og lagde ny så det er ikke en Re-post om samme emne.

 

Jeg ser litt rundt på nettet etter lokkeduer og jeg har nå funnet disse fra XXL

 

1052308_1_634202407848437500.jpg

 

Er disse greie og bruke ? Det er bare 189 Kr for 12 stykker,(Har ikke veldig mye penger) Også lurer jeg på en ting til , Jeg skal jakte her ( Høyereklikk og trykk åpne bilde/open image for større bilde)

 

4qqt5t.png

 

Hvilken av de stedene skal jeg jakte fra ? Som dere tror er best ?

 

har aldri jaktet her før men skal prøve meg om få dager. må bare kjøpe lokkeduer ogsån først =) Kan man på noen måte feste lokkeduer sånn at de snur seg etterhvert som vinden snur seg ? Jeg hører folk sier at de skal sitte i en spesiell posisjon i forhold til vind , Noen som vet om dette faktisk stemmer ? Kjedelig og løpe inn og ut og rette på 12-20 duer hver gang vinden snur,

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vi pleier og jakte på morran (6:30 til 10:00 ca) , midt på dagen (11:30 - 15:00) og eventuelt kveld (16:30 - 18:30). Sitter da på kornåker. Hvis du posterer når de er på vei til hviletrærne sine så kan du jo prøve utifra de tidspunktene jeg nevnte?

Lykke til =)

 

 

Så lenge du har grunneiers tillatelse kan du jakt and hvor du vil f.o.m 21.august.

Er kun andejakten under "den frie jakta" som gjelder f.o.m 10.september.

 

Dette er jeg ihvertfall ganske så sikker på, men ikke 100% :-)

Link to comment
Share on other sites

Du skriver at du bommer mye med tidene, hvis man jakter due så gidder man ikke gå ut før man er sikker på tidene :) Det vil si at 80% av jakten er å gjøre forberedelsene godt nok, ikke bare reise til en "plass" der man så duene for et par dager siden, men f.eks. vite at trekket kommer til å gå over denne åkeren hele neste dag dersom været blir godt, fordi her er det riktig kornsort og siden det har regnet i det siste og skal bli sol i morgen o.s.v. Man må ikke jakte slik, men det er det som gir best uttelling.

 

 

Østmarka i Oslo?

Link to comment
Share on other sites

For at jeg skal finne ut når duene trekker/hviler/spiser så er jeg nesten pent nødt til og være ute store deler av dagen for og finne ut når ca det er best ,Hadde jeg vist tidene hadde jeg ikke spurt.'

 

Østmarka fra ræling`s siden, ikke oslo.

 

Men nå har jeg egentlig lov til og jakt på alt av jorder du finner i ytre rælingen så jeg har litt og velge mellom , er foresten mye gås her , Åssen amo skal jeg bruke på det ? Har no rotwailer magnum 2`ere regner med at det funker =P

 

Har nå 2 kornåkere men hva er "riktig" korn ? har ikke undersøkt hva slags korn det er siden jeg fikk tilatelsen i dag og nå er jeg på jobb

Link to comment
Share on other sites

For at jeg skal finne ut når duene trekker/hviler/spiser så er jeg nesten pent nødt til og være ute store deler av dagen for og finne ut når ca det er best ,Hadde jeg vist tidene hadde jeg ikke spurt.'

 

Østmarka fra ræling`s siden, ikke oslo.

 

Men nå har jeg egentlig lov til og jakt på alt av jorder du finner i ytre rælingen så jeg har litt og velge mellom , er foresten mye gås her , Åssen amo skal jeg bruke på det ? Har no rotwailer magnum 2`ere regner med at det funker =P

 

Har nå 2 kornåkere men hva er "riktig" korn ? har ikke undersøkt hva slags korn det er siden jeg fikk tilatelsen i dag og nå er jeg på jobb

 

 

Av korn så er vel hvete det beste(?)

Link to comment
Share on other sites

Ang. tider så varier det litt også, men i all hovedsak mener jeg 06-10 og 14-19 er den tiden jeg har best erfaring med at de trekker. Skal du jakte da de hviler mitt på dagen foreslår jeg 10-14 :)

 

EDIT: Duene i første posten er OK mener jeg, jeg benytter disse i tillegg til gynger. Sper på med litt FUD-due i blandt.

 

Å si hvor du skal sitte er ikke mulig og ikke fast, sett deg der duene er :) Du må nok belage deg på å måtte flytte på utstyret i blandt, dette merker du ved at duene ikke setter seg, da er det bare å prøve på nytt. Observer hvordan duene sitter i flokk på bakken og herm med lokkeduene, de liker gjerne å gå mot vinden ja.

Link to comment
Share on other sites

halloen.

 

jeg bruker samme lokkeduer som deg. de fungerer utmerket. men det kommer litt ann på hvordan de blir satt opp. er det mye vind flyr duene lavt. da spiller det ikke noen rolle hvordan lokkefugl er satt opp. er det lite vind flyr duene noen høyere, prøv da og sett opp lokkefugl som en V eller U form på jordet. sett altid lokkefugl mot vinden.. prøv å få vinden i ryggen, da vil duene mest sannsynlig komme inn for landing mot deg og ikke fra deg.nærmeste due til deg bør du ikke ha nærmere enn 10-14 meter. og ytterste due ikke lengre unna enn du kan skyte på. når du får skutt deg en due, så legg den ut i midten av lokkefuglen din med vingene ute sånn at den hvite stripen på vingene synes. da ser det ut som det er fugl på vei inn i lokkeflokken din, dette hjelper mange ganger på for å få ned overflyere som vi kaller det så fint.

som mange av de andre skriver her så er det viktig å se hvor duene trekker. trekker de på nordsiden av jordet eller sørsiden. sett deg der du kan få godt skjul fra vegetasjon bak deg. bruk godt med kamo, duer ser utrolig godt.ikke veiv med haglepipa over nettet og sånne ting. kamo i ansiktet er noe av det viktigste du kan ha.

 

i skrivende stund drikker jeg kaffe før jeg skal ut på dua :-D

 

håper dette var til hjelp :-D

 

PS har foresten en duekarusell som skal selges :-D ....................... PM gjerne

Link to comment
Share on other sites

Ja bruker du pinnen som du duene fulgte med så vipper de nok litt, selv bare legger jeg de på bakken for det går veldig mye raskere.

 

Med gynge så mener jeg metallstenger som man setter en skutt due på i motvind slik at den gynger og lager bevegelse. Jeg bruker dette i "ytterkantene" av lokkedueflokken for å bli mer synlig.

 

FUD er en serie lokkefugler. Søk på NRA FUD på google.

Link to comment
Share on other sites

I og med at du selger den så regner jeg med at den ikke fungerer så veldig mye bedre en bare lokkeduer ? =P

 

Jeg har fått et nytt veldig godt jorde nå som er nok det største i rælingen med korn på så jeg skal nok få skutt noe due skal du se men det blir etter neste helg igjen , Blir rypejakt i jotunheimen den helga !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...