Jump to content

Lade .32 ACP på Dillon square deal?


JohnUlv

Recommended Posts

Går det an, det da?

Parabellum har kun .32 S&W-dier til square deal. Kan de brukes til ACP også?

Grunnen til at jeg spør, er at jeg har fått sånn rent fryktelig lyst på en spesialpistol, og helst en jeg kan lade til selv (for det er ganske gøy), men samtidig må den være veik nok til at jeg tør å skyte med den. Helst skal man jo treffe litt også.

Link to comment
Share on other sites

Da ville jeg leitet på sidene til dillon borte på andre siden av dammen. Har dem der borte så bestiller du derfra. Har kjøpt dillon utstyr derfra og det er null stress :)

Jeg lader 32 acp på 650, går fint som bare det :) Men i 650 bruker man jo standard dier, det gjør vel ikke Square deal...

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer, standarddier passer ikke i square deal. Dillon over dammen har .32 S&W som minste kaliber. Tror ikke jeg orker å kjøpe enda en presse for å lade bare til spesialpistol. Alternativet er vel .380, men det blir liksom litt for heavy i en spesialpistol, tror jeg. I hvert fall for meg - rekylredd som jeg er.

Link to comment
Share on other sites

Noen egne erfaringer angående 32ACP lading:

 

Mitt oppsett

Lee turret-presse 3 hulls (det var den som stod ledig på benken)

RCBS diesett med taper-crimp, men Lee powder through expander die

Lee autodisk kruttmål med micro-disk kit (får ikke lite nok krutt med de vanlige "diskene").

 

Lader til en Walther PPK og en PP i 7,65mm / 32ACP

 

Har funnet at følgende ladning går svært bra i begge:

- Magtech CBC hylser fra hjemmelading.no

- RCBS 77gr RN hjemmestøpt sizet .311

- Lyman 78gr RN fra Clarry Haglund sizet .311

- 2gr med VV N320

 

Min erfaring er at kammeret er ganske trangt på mange 7,65mm pistoler, derfor CBC-hylser da disse er de med tynnest vegger. Har prøvd mange andre sorter hylser men dette gir bare en masse problemer med mindre du velger en kule med mindre diameter. Prøv og å unngå å blande hylsefabrikat da du vil få problemer med expander-diet - hylser med tykkere vegger gir stor trompet med enkelte dier.

 

Setter kulene dypt slik at bare litt av "skulderen" stikker på utsiden av hylsa. Hvis du velger å sette kulene lenger ut må du øke kruttmengden, noe jeg ikke hadde lyst til. Det finnes ingen fasit men av en eller annen grunn gir denne oppskriften god/svært god presisjon i mine Walther'e og lite problemer med blying og møkk. Funksjoneringen er meget bra.

 

Egentlig burde du bruke et mye bløtere kulefett enn det de komersielle støperne bruker, ser at mine hjemmestøpte med 50/50 Alox fett omtrent ikke blyer i det hele tatt.

 

Die-sett er en annen historie og jeg har vært innom flere blindveier. Ligg unna alt av kombi-dier, det er bare å kjøpe seg problemer! Hadde et Lyman krymp/seater-die som var for 32S&W Long/ACP og ga roll-crimp=masse mateproblemer. Lee carbid-size die .32 combo sizet hylsene for lite (husk at de fleste .32 revolver-patroner bruker ca .314 kule mens auto bruker ca .311 kule = masse feilmating.

 

Med riktige dier og ladekomponenter vil du få ammunisjon som lett overgår fabrikk-ammo mhp presisjon samtidig som du slipper å skyte "jernet" i filler med beinhard mantla fabrikk-ammo (spesielt lommepistoler med alu-ramme). Spør du 10 skyttere så får du 10 svar, dette er mine erfaringer med mine ladeverktøy/komponenter/våpen etc. Lykke til, 32 ACP er en morsom patron :-)

Link to comment
Share on other sites

Har aldri gjort videnskap av dette med å lade 32 ACP, og aldri slitt med noen form for tull med min walther ppk.

 

Hylse: Alt går i grisen prinsippet, null sortering eller kontroll. Bare ikke hylser med sprekk og ei heller berdan.

Kule: Magtech 71 gr FMJ

Krutt: 1,4 grain Vihta. N310

Patronlengde: 24,5 mm

Hette: Federal small pistol

Samlinger på ca 25 mm på 25 meters hold.

 

Dette er en ganske så slapp og behagelig ladning, skal ikke bli så mye slappere før det blir funksjoneringsproblemer. Er du ute etter en slapp/myk ladning så går du for N310 kruttet. Med tregere krutt må du lade hardere for å unngå uforbrente kruttkorn som gir deg funksjoneringsproblemer.

Link to comment
Share on other sites

Hylse: Alt går i grisen prinsippet, null sortering eller kontroll. Bare ikke hylser med sprekk og ei .

 

Vil bare komme med et innspill her.. Det finnes GFL-hylser med en ganske skarp skulder på innsiden av hylsa, antagelig for å hindre glatte underdimensjonerte fmj'er å skli inn i hylsa inder mating. Dissa kan gi endel trøbbel under lading, fordi expanderen må såpass dypt at denne"skulderen" bules ut, og gjør at patronene blir umulige å kamre.

 

Noen år siden jeg hadde PP, så det kan jo hende at disse hylsene ikke er i handelen lenger..

Link to comment
Share on other sites

Akkurat samme erfaring har jeg og hvis du googler litt finner du at mange skyttere på andre siden av dammen har oppdaget det samme. GFL hylser går rett i søpla da jeg ikke ønsker å få ødelagt en runde i feltløypa pga patroner som ikke kamrer. Det skal sies at hvis du velger underdimensjonerte mantla kuler kan du nok slippe unna med det meste men bruker du blykule med korrekt diameter vil du i mange våpen få problemer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...