Jump to content

Norsk buhund på jakt!


Kristoffersen

Recommended Posts

Hei!

 

Har en kompis som har en norsk buhund, hundens foreldre er ikke jakthunder. Denne hunden er 2 år gammel og er en gårdshund. Vi spekulerer på om det går an å få hann til å jage rev/mår selv om foreldrene ikke har gjort det, dette skal prøves når det blir sporsnø og vi finner ferske spor. Er det noen som har erfaring eller meninger som kan komme oss til hjelp så er jeg takknemmelig for det, alt av tips og råd tas imot med stor takk :D

Link to comment
Share on other sites

Hadde ei Buhundtispe for en del år siden. Den var dyktig på hare.

En av mine søsken har ei buhund tispe nu. Og den er dyktig som band hund etter elg. Holder kjeft når den skal. Og loser om den blir sluppet.

Trivelige hunder, som ikke er så jaktgal som min nåværende finsk spets.

Link to comment
Share on other sites

Min bestefar jakta med buhund, mest som treskjeller, men tok det som bød seg som han sa. Dette var jo tilbake til den gang jakt var matauk. Tror nok han hadde det meste av det som gikk ann å få tak i på samvittigheten. Vet at de skjøt elg under krigen for buhund, med hjemmestøpte rundkuler til en 16 kal hagle.

Link to comment
Share on other sites

Ingen av de Buhundene "vi" har hatt er fra foreldre med jakt premierte foreldre eller jakt interesserte eiere(oppdretterene).

Hvis hunden får lov å være med, så finner den nok på noe. Dette er jo ikke spesialist hunder, så dem fatter interesse for det som byr seg.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Gammel (men god) tråd som jeg drar frem igjen :) Er snart Buhundeier selv, så er veldig spent på om jeg kan få fart på min egen småviltjakt som en aktivitet jeg kan gjøre med den utkårede etterhvert.

 

@Kristoffersen: Hvordan har det gått med kompisen din sin Buhund? :)

 

Jeg ser nasjonalbilioteket lar folk lese bøker online, og i den forbindelse fant jeg kapittelet om Skogsfugljakt med Buhund fra Jakt - for alle penga! av Svein Solli. Koselig lesning...

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser nasjonalbilioteket lar folk lese bøker online, og i den forbindelse fant jeg kapittelet om Skogsfugljakt med Buhund fra Jakt - for alle penga! av Svein Solli. Koselig lesning...

Buhunden til Svein, var en allsidig jakthund, som sine forfedere. Buhund er en av de eldste nordiske jakthunder og har fungert både som gårds og gjeterhund, samt allsidig jakthund.

 

Sveins hund, var bandhund på klovvilt som elg og rådyr og ettersøkshund på disse. Den fungerte godt på rypejakt og var kanskje best på skogfugeljakt. Den var med i skogen til den var 15 - 16 år gammel, da svaksynt og uten hørsel. Svein gikk desverre bort, i alt for ung alder.

 

Da Buhunder er avlet lite for pryd/utstilling, ligger nok jaktegenskapende der fremdeles, selv om noen av foreldrene ikke har blitt brukt som jakthund. Så med rett eier og fokus på hva som bør preges kan dette bli en god jakthund.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...