Jump to content

Walther SSP vs Pardini SP


Tøråsen

Recommended Posts

Hei

 

Skal nå kjøpe mitt første våpen. Kjøper da selvfølgelig en 22.lr ettersom det er det våpenet som blir brukt mest, og i tillegg skal jeg satse på baneskytingen.

 

Jeg vurderer å kjøpe en Walther SSP eller Pardini SP. Har allerede fått holdt av en brukt Walther hos Børselars fram til våpensøknaden min er behandlet. Skal kjøpe hos Børselars på grunn av servicen de yter til kundene sine er fantastisk.

 

Tidligere har jeg skutt veldig mye med Hämmerli SP20 og Unique Des96/U. Begge syns jeg er knakende gode pistoler.

 

Er det noen som har gode erfaringer med pistolene? Jeg tenker mest på de negative tingene ved de. Vil helst ha en pistol som er mest driftsikker. Har lest på nettet at avtrekket på Waltheren har en litt "skrape" følelse, om man det ordet kan brukes. Har bare prøvd Pardinien, og jeg likte den godt. Waltheren har jeg til gode å få prøvd.

 

Så hvis noen har erfaringer med en eller begge pistolene så vil jeg gjerne høre de ;)

 

På forhånd, takk!

 

mvh Marius

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en SSP som første våpen og var godt fornøyd med denne. Det ble noen klikk/forkiling i starten, men dette forsvant etter endel skyting og skyldtes nok at våpenet måtte slites til litt(gjelder også avtrekket). Våpenet fungerte fint for meg så lenge jeg pusset og oljet regelmessig. Selve demonteringen av SSP er litt mer "krøkkete" enn Pardinien, men sett deg godt inn i dette samt justering for avtrekket så går dette helt fint. Her på kammeret finner du mange som kan gi deg råd videre hvis det er noe du lurer på. Etter etpar år byttet jeg til pardini SP new fordi jeg også skaffet meg en pardini HP cal.32 og disse har da likt skjefte noe som kan være en fordel.

Pardinien er også enklere å demontere for renhold/puss og den har et avtrekk som jeg likte bedre, men andre skyttere kan nok ha annen mening om dette. Det viktigste for deg blir å teste begge disse pistolene og gå for magefølelsen. Begge våpen er av topp kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

I Vapentidningen nr 5 som er i salg nå har de testet Feinwerkbau AW93 light. Den får gode skussmål og er lett å ta fra hverandre for puss. Eneste negative er at våpenet har magasin i skjefte = begrensende faktor for skjefteutforming og krøkkete å sette i magasin. De nevner Pardini SP som en godt alternativ, den har magasin foran avtrekk, lettere å lage grep. Tror du får prøve alternative grep før du kjøper pardini.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt begge. Har pardini nå men skal tilbake til ssp-e når den evt kommer.

Det som er viktig er at du må prøve begge før du bestemmer deg. Kvaliteten på ssp er nok noen hakk over pardinien.

En veldig fin ting med waltheren er at du kan flytte grepet en del da dette er opplagret på ei kule.)

Med e- versonen kan du tørrtrene uten å ta ladegrep.) Veit pardini også har e men di har ikke fått mye skryt for den pistolen.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar dere :)

 

Skal prøve begge igjen før jeg reiser å kjøper. Eneste problemet er at den eneste Waltheren i klubben har altfor lite skjefte for meg, men jeg får jo en viss følelse av avtrekk og rekyl.

 

Har noen fått noen erfaringer med at de er kresne på ammunisjonen? Blir såpass med skyting at det er greit å ikke måtte kjøpe den dyreste ammunisjonen.

 

Marius

Link to comment
Share on other sites

Begge funker fint med CCI standard og topshot (min erfaring) magasinet på noen pardinier kan være litt kranglete med lange patroner så man bør holde det rent.

 

På SSP kan man justere skjeftevinkelen ganske mye og grepet er veldig godt fra fabrikken.

 

Du får prøve og se hva du liker.

Link to comment
Share on other sites

magasinet på noen pardinier kan være litt kranglete med lange patroner
Dette er nok en helgardering. Jeg ville valgt å skrive at magasinet på alle Pardinier er litt for trange til de lengste .22 patronene. De første kom med magasin som var for trangt til all ammo, men dette har de rettet på. Uansett går fortsatt ikke de lengste patronene uten at det er problematisk! (CCI Stinger og Remington Yellow Jacket er vel noe som trøbler..)

Har ikke opplevd at min Pardini har feilet på vanlig ammo! Prøv pistolene flere ganger hvis du kan! Hos Børselars får du jo prøvd de og der får du også gode råd.. De er jo eksperter på Pardini!

Lykke til! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt ssp i over 5 år, og har ikke hatt noe krøll.

Både pistolen og magasinet tar alt av patroner. Magasinet kan også utvides

til 7-patroner om man vil. Det er gjort som et eksperiment uten at man har bruk for det,

så jeg har ikke langtidserfaring med det magasinet for det er nesten aldri brukt.

 

Men jeg har også sagt noen ganger at den må stelles og pusses riktig. Blir den ikke det, så

kan den pakke seg til, og den trenger nok litt mere puss en andre. Iallefall er det lurt.

Den er foresten fin og bruke i Fripistol programmene også, for man kommer så fint til fra

toppen og kan mate 1 og 1 patron rett i kammeret slik som man må i dem øvelsene. Det er

fin presisjons trening og skyte desse programmene.

 

Det du imidlertid skal vere litt oppmerksom på er at siktene er trekt litt lenger bak en på andre

pistoler. Dette oppleves som en forskjell når du prøver og sammenligner med et annet merke.

Om denne forskjellen er positiv eller negativ må prøves.

Link to comment
Share on other sites

Takk takk, får bare håpe søknaden går i orden så fort som mulig nå :)

 

Ja, gidder ikke å kjøpe noe jeg kommer til å bytte ut etter et halvt år. Er like greit å legge litt ekstra i en skikkelig konkurransepistol :) Skal bli godt et eget våpen så jeg slipper å være avhengig av pappa hver gang jeg vil reise å skyte, eller reise på stevne.

 

Marius

Link to comment
Share on other sites

Enkelte langtids Walther SSP-brukere har begynt å gå over til Pardini og (nye) FWB 93. FWB 93 passer nok best for skyttere med litt store hender.

Svenske Våpentidningen hadde en reportasje om denne pistolen nylig.

 

Flere mener at Walther SSP har et avtrekk som kunne trenge forbedring.

Link to comment
Share on other sites

Avtrekket på SSP'n er overhodet ikke vanskeligt å stille inn, og vist man gjør det

riktigt så er også avtrekket like godt som på noe annet. Det er faktisk bare og

ønske seg akkurat hva man vil ha, så kan man justere det slik.

 

Det finnes for nedlasting på walther sine sider en meget detaljert og god

forklaring på hva som skjer ved alle dem justeringsmuligheter som finnes.

 

Skulle likt og vist litt om hvordan man kan ha noen mening om Feinwerkbau Importøren.

En mere anonym importør skal man lete lenge etter. Det finnes overhodet ikke noe som helst

forsøk på å verken selge eller fortelle at det i hele tatt finnes Feinwerkbau i Norge sammenlignet

med hva man opplever hos andre merker. Faktisk...så tror jeg at denne importør er den som har

minst intresse av alle av å selge Feinwerkbau sin AW93 og kanskje vet minst om den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...