Jump to content

Kombinert afrikajakt/familieferie?


Mr Lasse

Recommended Posts

Kjerringa er mektig glad i sydenturer. Det er ikke jeg! For all del, ferietur er greit nok det. Diverse aktivitetsparker med ungene, og spise restaurantmat noen dager er ok. Valse mellom solseng og badebasseng flere dager i strekk? Svi av en masse høvdinger bare på spise, bade og sole seg? BLÆH!

 

Så begynnte en tanke å forme seg. Det må da gå an å kombinere litt? Har tittet litt rundt her på kammeret og googlet litt og finner ut at det er flere som tar med seg barna til Afrika. Ordentlig safari i selveste Afrika må da være litt av en opplevelse for de håpefulle. Nevnte det for hønemor og hun syntes også det hørtes ut som en god ide :D:D . Det er bare ett å si: Du verden!

 

Tenker da i retning Namibia/RSA. Når man først tar turen såpass langt burde man kanskje sette av mellom to og tre uker. 4-5 dager med jakt og resten til safari, bading, haifiske, shopping :? o.l.

 

Så dukker da spørsmålene opp:

-Hvor mye bør man ta høyde for å svi av på en slik tur(2 voksne + 3 barn)? Regner med det ryker godt over 100 000,- og da er vi alllerede inne på en toårsplan. Trenger ikke være elefant, bøffel og denslags. Oryx, Red Hartebeast, og Impala er vel obligatorisk. Kuduen er fin, men drar vel i vei litt ekstra lommepenger.

 

-Hvor små barn er det praktisk å dra med på en jaktcamp? Om to år vil minstemann være 5/6 år.

 

-Ser det er mulig å ha med seg en "observer" for en ekstra sum. Mon tro om guttungen som er ca 10 om et par år kan være med ut en dag da? Han er nesten sykelig opptatt av jakt (hvor han nå har det fra??) og ville nok blitt blodig fornærmet over å sitte igjen med mora hvar eneste dag.

 

-Hvor mye ekstra må man regne med for preparering og frakt hjem av trofè? Tenker da retning skallemontasje på plate. Ikke utstopping.

 

Har registrert at endel brukere her på forumet frekventerer området så jeg håper noen tar seg bryet med å dele erfaringer og meninger.

 

Edit: Pinlig skrivefeil. Det er litt forskjell på RSA og RCA...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Høres ut som du har kommet opp med en flott plan:) Spesielt når frua og unger blir med også.

Jeg har ikke vært i Namibia så det kan jeg ikke prate om, utenom at jeg har veldig lyst å dra dit også;) Kjent som trygt og spennende.

Sør-Afrika har jeg derimot vært i 4 ganger og kommer til å dra tilbake dit resten av livet. Jeg har bare jaktet 1 gang der, det var i mars i år. Det skal jeg absolutt gjøre igjen. Jeg ville også si at easter cape er et perfekt sted å dra med seg familien. Port Elizabeth som er den store byen som du flyr til er kjent som the friendly city. Noe som ikke er feil i sør-afrika. Du trenger ikke vaksiner eller andre medisiner, eks malariafritt. Du har utrolig fine strender rundt hele byen og du lever ganske billig der. Spesielt hvis du tar inn på et sted hvor dere kan ordne dere selv. Jeg har bodd på www.summerstrandguesthouse.co.za de 2 siste gangene og mine foreldre skal bo der til neste år. Der har du eget rom med kjøleskap. uteplass med svømmebasseng og grillområde i et av byens beste områder. Dere burde også leie bil så dere kan farte litt rundt. Fra Port Elizabeth så er det mange outfittere som tilbyr jakt innenfor 2,5 times kjøring. Jeg selv var hos KMG safaris og kan varmt anbefale det. Der tar de også godt vare på koner og barn. Skrev et innlegg om det i viewtopic.php?f=54&t=76235, så jeg skriver ikke alt inn der igjen. Der er det gode priser og det er ikke langt fra en hartebeest til en kudu, så det hadde jeg ikke tenkt for mye på:) Temmelig sikker på at de fleste outfittere vil være behjelpelig med 10-åringen og la han bli med litt for en grei pris.

 

En veldig klassisk biltur er garden route. Det er kjøretur fra cape town til port elizabeth eller motsatt. Kanskje ikke øsnkelig med for mye bilkjøring med ungene med, men det er en flott tur:)

 

Når det gjelder priser så er det vanskelig i forhold til hva du gjør det til selv. Her kommer jo også når på året dere skal dra. Hvis dere har tenkt å bade så må du ikke finne på og dra midt i jaktsesongen juni, juli og august. Da er det kaldt, det snødde faktisk i juli i år, selv om det er sjelden. Jeg ville dratt i slutten av mars, bengynnelsen av april. Da er det seinsommer, ganske behagelig for oss nordmenn og rett før jaktsesomngen virkelig starter i gang:) Vi jaktet i februar/mars og det var skikkelig varmt, derfor litt vanskeligere.

 

Uansett ønsker jeg lykke til med planene og PM meg hvis du lurer på noe:)

Link to comment
Share on other sites

Har vært i både Sør Afrika og Namibia, og begge har førsteklasses jaktmuligheter, masse spennende historie og plasser å se, samt sol, sjø og haifiske :)

 

Skulle jeg velge en kombiferie med familie ville uten tvil Namibia bli førstevalget.

Stabilt styresett, mindre byråkratisk, færre mennesker, fantastisk natur, spennende plasser langs kysten med mulighet for fiske og ATV kjøring i de enorme strendene og sanddynene.

Etosha National Park som er verdt en tur bare i seg selv, og jakt på åpne enorme eiendommer hvor viltet kommer og går som det vil.

 

Anbefaler Shona Hunting Adventures med Johann og Vera Veldsman http://www.shona-adventures.com" target="_blank

De skreddersyr det dere måtte ønske.

 

Se også min jaktrapport: viewtopic.php?f=54&t=53246

 

Har ingen kobling til Johann Veldsman annet enn at jeg er en svært fornøyd kunde.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar så langt. Har lest mange av innleggene om Afrikajakt og ferie allerede, men de som skriver at de har hatt med familien nedover skriver jo naturlig nok ikke hvem familien består av. Det er litt vanskelig å gjette seg til et bilde av sånt som barnas alder. Så en som skrev at "barna kjørte seg en tur i ørkenen med ATV" , regner jo da med at disse barna er noe eldre.

 

Shona Hunting Adventures virker å være særlig tilrettelagt for min del, da det jeg tror opplevelsen ville blitt kraftig redusert hvis kjerring og unger følte seg satt på venting under selve jakten. Campen bør inneholde tilbud som gir en opplevelse av Afrika selv om far er ute på tur. Sånn basseng er jo alltid en hit, og kanskje noe slags minisafari eller lignende i nærområdet.

 

Som sagt så er jo dette på tankestadiet ennå, og langt fram i tid så der er fortsatt rom for innspill. Det som virkelig er positivt er at løvinna i huset faktisk virker ganske interressert :)

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Har vært i Sør Afrika ca 30 ganger. Hatt med barna 4 ganger 7 og 8 år. Begge har skutt dyr der nede. Ikke noe problem å ta de med ut på jakt. Bare å planlegge med PH at de ikke legger opp til de lengste og tøffeste øktene, enten de vil prøve å skyte eller bare være med...

 

Jeg ville uten tvil valgt Eastern Cape, SA. Ser at Port Elisabeth blir kalt den " vennlige byen". Det var nytt for meg...

det den blir kalt er the " windy city" blåser mer eler minde bestandig der...

 

 

Uansett, har du masse aktiviteter for både store og små. Shopping, masse fine safariparker, innland og havfiske, riding, atv, hiking. Ofte ikke mer enn 40 - 60 minutter til fine strender når du er på jaktfarmen, litt avhengig a beliggenhet.

f. eks Port Alfred, kenton on sea, etc

 

Personlig kjenner jeg www.greysgiftlodge.com som et ypperlig sted for kombiferie. med barn og kone. Her er du nære stranden, vedldig gode safari parker, shopping, m.m. Mange legger også opp en tur, før eller etter jakten, fra Port Elisabeth - Capetown, gjennom fjellene fra George og ned til Cape Town gjennom vindistriktet... utrolig fin tur

 

du kommer langt med 100.000,- kan nok få en fin tur billigere enn det også...

 

min erfaring er at barna storkoser seg på en farm hvor det alltid er spennde ting som skjer.

 

ønsker du mere tips eller å vite mer om Greys Gift Lodge, send meg gjerne PM

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Kona(gravid i 5. mnd), vår datter på da 2 1/2 og meg dro på tur med leid bil fra Johannesburg til Kruger nasjonalpark hvor vi tuslet rundt i 10 dager, dro så til fjellene rundt Graskopf og lå på privat lodge i 3 dager.

Deretter kom desserten; en lang og slitsom kjøretur(treåring i bil i 10 timer i strekk) til outfitter Clive Perkins nær Ellisras, hvor vi leverte inn leiebilen og begynte å jakte. Kona debuterte med å skyte en Impala for så å følge opp med Blesbuck, vortesvin og Bushbuck langs Limpopo elven. Jentungen var med på en del av øktene og likte dette bedre enn å være i campen med den som ikke jaktet. Jeg skjøt mye blueballs og en Blue wilderbeest og Steenbuck(har jaktet der før).Etter seks dager med jakt, måtte vi hjem. Prisen for hele turen kom på under 100.00,- alt inkludert.

Jaktleiren til Clive er ikke spesielt tilrettelagt for familier, denne delen av Limpopo har heller ikke mye "Sydenferiegreier" å by på. Allikevel ble denne turen med alt, svært vellykket. Nå må det sies at vi har reist litt før vi fikk barn og aldri til plasser hvor det er sjenerende mye charterturisme. Vi er ikke spesielt opptatt av strender, paraplydrinker og shopping og kan derfor finne på å trives utenfor alfarvei.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...