Jump to content

Steyr Scout eller Tikka T3 lite?


73alfa

Recommended Posts

Hei folkens!

Jeg skal endelig få rota meg til å ta jegerprøve, og har bestemt meg for å kjøpe ei rifle til jaktbruk (og selvsagt skyting på blink og alt det andre der). Jeg har jo mye rart fra før, men lite som er egnet til jaktbruk. Jeg har bestemt med for .308 av ulike årsaker.

Så kommer jo spørsmålet opp om hva jeg skal velge. Jeg har lenge sett på Steyr Scout, og mer eller mindre bestemt meg for denne. Men, jeg tenkte det kunne være lønnt å lufte spørsmålet litt her på Kammeret først.

1. Hva mener folket som Steyr Scout i forhold til f.eks Tikka T3 (disse er vel ikke så ulike i lengde, vekt, avtrekk etc)?

2. Hvordan oppfører Scout'en seg til annet enn jaktskyting? (jeg tenker da litt på den tynne pipa, og hvodan dette er med hensyn på varme etc ved mengdeskyting).

3. Er det noen som har argumenter for og imot Steyr, Tikka, evt andre tilsvarende rifler?

Link to comment
Share on other sites

Pris er ikke noe argument her antar jeg siden scout og T3 er relativt forskjellige mtp. pris.??

Hvis du er inne på Scout-prisnivå, så ville jeg kanskje også sett på feks. Sako Finnlight som ligger i samme prisklasse, men som er mer lik T3'en igjen.

 

Har ikke Scout, men har prøvd den. Artig våpen, men tror kanskje til jaktbruk at jeg da kanskje ville vurdert Sako, evt. i Finnlight utførelse, eller en av de andre utgavene. Men Tikka er jo et ålreit våpen til en ålreit pris.

Link to comment
Share on other sites

Steyr Scout!!! Glimrende jaktvåpen, lett og kort, to fot, presis, ikke noe stort problem mtp varmskyting av løp, du skyter vel ikke byttet ditt 7-8 ganger :), veldig bra avtrekk (trykkpunkt), så vidt jeg vet har Tikka direkte avtrekk?? Jeg har hatt Steyr Scout i 4 sesonger og ville ikke bytta med noe annet av det jeg har prøvd hvertfall! Og så ser den jo festlig ut, spesielt med demper...!

Link to comment
Share on other sites

Hva slags demper har du på den? Jeg kunne tenke meg en BR-reflex eller tilsvarende, men trodde kanskje ikke det var tykk nok pipe til å gjenge opp. (?)

-neida, jeg har ingen planer om å skyte byttet 7 eller 8 ganger :wink: Men, det var altså til 'all annen skyting'. Blink og trening og slikt.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

jeg sikkler også på disse 2 alternativene. jeg burde gå for tikka t3 hunter med henhold til pris. men vurderer heller og spare til en steyr scout. i .308. så jeg vil gjerne vite om det er noen andre som har brukt forskjellige sikter på scouten. rødpunkt eller kikkert ?

 

har også vurdert jeff cooper sin scout pakke. men har ikke funnet den i norge enda.

Link to comment
Share on other sites

Gammel tråd som våkner til liv igjen... 8)

Jeg endte opp med å kjøpe en Steyr Scout selv. Helt nydelig børse!

Jeg har hatt litt forskjellig type optikk på den:

'Vanlig' kikkertsikte 10x42mm fast (måtte jo prøve børsa på langthold)

'Vanlig' kikkertsikte 1-4x24mm variabel

'Scout'-kikkert 2,5x28mm fast

Rødpunkt, Aimpoint. '

 

Nå er jeg tilbake til å ha Leupold 2,5x28mm IER (scout)-kikkert på den. Mye fordi det er det som var tenkt på denne rifla opprinnelig. Jeg liker dette oppsettet, og dette er det 'raskeste' oppsettet jeg har hatt på den (det samme gjelder rødpunkt). Noe av årsaken til dette er at en vanlig kikkert kan komme litt i veien for å ta kjappe ladegrep. Egentlig ikke noe problem, men slik er det.

Det er ett punkt som ga gi fordel til 'vanlige' rifler, og det er hvis man trenger å ha et kikkertsikte med veldig stort objektiv. På grunn av waver-skinna på Steyr Scouten så må man enten montere en slik kikkert i veldig høye ringer, eller så må man velge kikkert med noe mindre objektiv.

Jeg har valgt å ha kikkerten så lavt montert som mulig. Selv 1-4x24-kikkerten måtte opp i medium ringer, fordi okkularet kom i konflikt med ladearmen da jeg prøvde med de laveste ringene.

 

Jeff Cooper-pakka har jeg aldri sett i Norge, og opprinnelig så bestod jo denne av grå rifle som hadde sluttstykke med slik skje-formet ladearm. På min svarte rifle er det ladearm med stor kule, og jeg tror at jeg foretrekker dette.

Når det er sagt, så synes jeg de nye fargene OD Green og Mud er hysterisk fine på denne rifla. Kanskje disse blir tilgjengelige her i landet?

Den 'originale' tre punkts scout-reima (Ching sling) fra Andy's Leather er å få kjøpt gjennom Brownells.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...