Jump to content

Verdi Krag Jørgensen 1899 Rytter karabin.


Roger1987

Recommended Posts

:D Hallo der ute.

 

Har akkurat fått tak i en NUMMERlik krag rytterkarabin i meget fin stand.

Lurte litt på verdien av noe sånt?

 

Det er en rytter karabin med sadelring og det hele. De siste 54 år har den gått 10!!!!! skudd.

 

Pen blånering, godt løp og pen stokk.

 

Kunne noen ha hjulpet meg med en ca verdi på denne, så hadde jeg vært takknemlig.

 

Mvh Roger. :D

Link to comment
Share on other sites

En rytter karabin ligger høgt i pris vist den er pen i tre og stål.Treffer du rett person skulle det ikke forundre meg at du kan få 70-10000 kr for den.Men du må som sagt finne den samleren som ikke har nettop dit våpen i samlinga si.

Link to comment
Share on other sites

Den var iallefall sånn når den ble levert ut fra forsvaret en gang før krigen.

Han jeg kjøpte den av har hatt den i 54år, og han som hadde den før han hadde visstnok hatt den i en ca 30 år.

 

Ringen sitter i det originale hullet til reimfestet på bøyla.

Link to comment
Share on other sites

Det der er en karabin m/1895 for kavaleri og bergartilleri. I 1899 ble det laget 1500 stk av disse. Totalt ble det laget 5843 stk fra 1898 til 1906.

Dett er aldeles korrekt. Den ekstra rembøylen i forkant og på venstre side av avtrekkerbøylen er en forbedring som ble innført i 1908 for at bærestilling for kavaleriet skulle kunne være mer optimal. Dette ble ettermontert på tidligere produserte karabiner.

Sitter selv på en ingeniørkarabin 1897. Opprinnelig en 1895 der bakre remfeste er flyttet bakover, og hullet pluget med tre.

150 ble laget av disse, og tør påstå at det ikke er mange igjen av dem i sin opprinnelige konstruksjon.

Pris er jo hva folk vil betale, og jeg ville trolig bydd deg 10k om den er som du beskrev

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...