Jump to content

dachs eller beegle?


Alexander-Klev

Recommended Posts

Bare for å ha med et alternativ til ja:)

 

 

Men er det dachs eller beagle du har bestemt deg for, så representerer de to ytterpunktene blant rådyrjagerne. Dachsen er saktegående og grei i små terreng uten for mye topografi, mens beaglen har langt større fart og er selvgående uansett terreng. Du får nok det beste søket i beagle av de to ja. Beaglen er i tillegg veldig ofte glad i å jage hare.

Link to comment
Share on other sites

Av dachs typene ville jeg valgt strihåret-dachs. Men som du ser, så svarer en basset mann at basset er best. Drever mann at drever er best osv.. Beagle er jo en allsidig jakt hund som er opprinlig en harehund fra England. men den er som oftest ibruk på hare, rådyr, hjort og rev.(kan jo preges på andre ting også.) Er jo klart du burde prege hunden på det du skal jakte på. Det gjeller jo alle slag hunder. Du burde studere litt forskjellige hunder som du synes kan være av intresse for deg, å gjør opp din egen mening. Søk både her på kammeret å ellers på nettet på di forskjellige rasene. masse å lese. Husk også at mesteparten av tiden så er den en familiehund som du skal ha i ca 12-15år. Lykke til med valg av hund.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt 3 dachser (strihår), og har nå ei Beagletispe. Kommer an på type terreng, syns jeg. Kjøp noe av beste avl, så legger du av 90 % av fritida di på bikkja, så blir det gjerne en brukbar hund. Ville ha Beagle, denne gang, da rådyrstammen hos meg har nærmest kollapset, så da blir det mye harejakt :D . Men hu jager også rev og rådyr, selv om jeg prega henne veldig på hare. Hu er drøyt 2 år, og kun en jaktprøve er gjort, og det ble førstepreme på rev, da harafoten hadde snødd igjen den morran :lol:

Link to comment
Share on other sites

Men som du ser, så svarer en basset mann at basset er best.

Sikta du til meg? For det skrev jeg ikke. :wink: Jeg skrev om dachs og beagle ser det ut til, Gudene forby... :mrgreen: Ellers er jeg enig i det du skriver, gode råd å ta med seg.

 

hmm.. Var sikkert tilfeldig at du kom med et alternativ til det trådstarter spurte om..

Å tilfeldig vis linka du til youtube klipp som er av bikkja di Som er basset.. Så det ligger vel i korta :mrgreen:

Hadde vært morro å hørt fra deg om du kan anbefale noen annen rase framfor basset om di står likestilt.. (tror ikke det vil skje :wink: ) nok OT :shifty:

Men er ikke enig i at dachs og beagle er ytter punktene i til rådyr jakt. Både dachs, beagle, drever og basset er yppelige til rådyrjakt. Det er som regel eier som må ta ansvar for trening å adferd til bikkja, hvis du skal få en dugene hund. Enn får jo ikke topp bikkje å la den gå i stua hjemme hele tiden liksom. :roll: Tren på disiplin , å omgås i familien, spor og ut i skogen å slipp :D

Link to comment
Share on other sites

He he, du venter vel jeg skal si noe sånt som: "Basset er best, hver dag i skogen en fest" :mrgreen:

Selv om jeg selvsagt synes det sånn inni meg, så skrev jeg det ikke. :wink: Basset ble bare lansert som et alternativ, men alle disse rasene fungerer jo godt.

Siden du spør; dersom jeg ikke fikk lov til å velge en basset, så kan det hende at en god strihårsdachs ville vært noe. Eller kanskje en drever… Muligens en beagle? :wink: Vanskelig å si, da må vi heller ned på individnivå framfor rase, og simpelthen velge den beste bikkja som er tilgjengelig der og da, i forhold til terrengene man bruker bikkja i også.

 

Tror forresten du misforstod det jeg skrev om ytterpunkt, for det var ikke i betydningen god/dårlig. Det handlet om drevfart og terreng osv. I stupbratte vestlandslier, tett undervegetasjon eller snørike terreng ville jeg nok personlig ikke valgt dachs, mens dachsen på sin side er super i flatere kulturlandskap av det mindre kuperte slaget.

 

I denne tråden, som ellers, blir det uansett opp til trådstarter hva han vil ha. Det viktigste er å velge jakthund fra gode jaktlinjer og opphav med dokumenterte egenskaper, da er sjansen størst for å lykkes. Rart med den der magefølelsen og "forelskelsen", det avgjør ofte rasevalget. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...