Jump to content

Fremvising av våpenkort og legitimasjon ved kjøp av ammo.


OptiBond FL

Recommended Posts

Hei.

 

Har noen spørsmål når det gjelder fremvising/ registrering ved kjøp av ammo.

 

Her i forrige uke var jeg innom en av de større norske forhandlerne, og bar ut patroner for ca. 5000,-. Hadde vært innom butikken 1 gang tidligere, og kjente/ kjenner ingen der. Spurte om han bak disken ville se våpenkort. Det trengte han ikke.... Tror heller ikke han skrev ned noe sted hva jeg handlet eller hvor mye (vanlig kassapparat). Er ikke regelverket strengt på dette området, med potensielt alvorlige konsekvenser for forhandler som "slurver" med dette??

 

Noen dager senere var jeg innom en av de andre strore. Handlet ammo for et par tusen. Viste både våpenkort og leg. Hadde aldri handlet eller vært i butikken før).

 

Hva sier regelverket rundt dette med registrering av hvilken type (kaliber + antall) patroner som kjøpes og registrering på brukerens våpenkort?? Hva skjer med de opplysningene som nedtegnes i butikken?? Er de kun hvis butikken skulle få kontroll av myndighetene, slik at de kan dokumentere hvor de solgte patronene har tatt veien?? (På samme måte som en i helsevesenet journalfører hvor A og B - preparater har tatt vegen?

 

På XXL har jeg ellers merket meg at det registreres både våpenkort, kaliber, navn og adresse i datasystemet. Er denne "kartleggingen" i tråd med personvernlovgivning/ retningslinjer fra datatilsynet? Burde vel vært nok å notert kortnummer og antall patroner + kaliber?? (Er ikke helt happy med at XXL lager register over kundenes navn/ adresse og hvilke våpen de har i heimen).

 

Noen som har info om regelverket og ovennevnte??

Link to comment
Share on other sites

Hva ripper jeg opp i?? Har jeg skrevet at noe er noe problem annet enn at en forhandler jeg har navngitt tilsynelatende lager sitt eget våpenregister?? Jeg har fortalt om et par tre hendelser og med bakgrunn i disse stilt noen juridiske spørsmål.

 

Kan sikkert logge meg inn på rettsdata og lese gjennom det som er relevant innen juridisk litteratur,- men tenkte at kammerets brukere kunne komme med en "light" versjon av svarene en lørdagskveld.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg handler ammo hos XXL så har jeg bare vist våpenkort første gangen jeg har kjøpt ammo i et kaliber. Kjøpte noe .308 idag og noe hagleammo. Da viste jeg bare for .308 siden det var første gang.

 

 

Den har for så vidt jeg også vært borti - vist våpenkort en gang for alle kalibre, så har de bare sett på et av de når jeg senere har kjøpt mer ammo / eventuelt bare sett legitimasjon. Hva da hvis jeg i mellomtiden hadde solgt unna noen av mine ulike kaliber?? (Ja 1983 Mauser, nå problematiserer jeg... :) )

 

Ser ikke problemet med at en skal følge regelverket rundt kjøp av ammo,- men er grunnet en del ulike erfaringer, usikker på hva regelverket faktisk sier, og hensynet bak bestemmelsene etc.

 

Kjøp av ammo gjennom skytterlag / under trening. Noe som registreres da??

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ved å google "kjøp av ammunisjon" fikk jeg dette treffet: http://www.jusstorget.no/article.asp?Ke ... &ArtKey=56" target="_blank

 

Der står det :

"Ved kjøp av ammunisjon til rifle må gyldig våpenkort for det aktuelle våpen fremvises.

For uregistrerte haglegevær som er lovlig ervervet før 1990, er det nok å fremvise gyldig våpenkort for andre våpen, eller gyldig registreringskort i jegerregisteret.

Ved kjøp av ammunisjon til hagler som er/ skal være registrert, må våpenkort fremvises. "

 

Google er din venn :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...