Jump to content

Dansk rifle på besøk i Norge


Pemo

Recommended Posts

Saken er den, at jeg jobber i Stavanger men bor i DK. Nu er der endelig chance for at prøve lidt norsk jakt eller besøk på skydebane nær Stavanger.

 

MEN, hvordan er regler ifm Dansk rifle i Norge. Jeg har pendlerbolig i Stavanger hvor kun jeg har adgang og kan opbevare i låsbar kuffert og evt sørge for at riflen kun er i Norge i en uke. Det er vel sammenligneligt med en jagtrejse til Tyskland/Polen hvor I opbevarer rifla på Hotelrummet.....?

 

Nogen som kender til "the hard facts" i forbindelse med rifle opbevaring i Norge som dansk "gæst"?

 

Skydebaner nær Stavanger ?

 

Mange hilsner

Peter

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvordan det er i forhold til utelandske statsborgere, men jeg antar at det som omhandler oppbevaring er likt for "dere" som norske statsborgere.

 

Ved transport skal våpenet ligge nedpakket slik at det ikke kan sees fra utsiden av bilen. Skal være i bagasjerom slik at det ikke er tilgjengelig for sjåføren. Dersom du må forlate bilen skal minium vital del (sluttstykke) medbringes.

 

Ved oppbevaring i bopel skal våpen eller vital del sikres i våpenskap.

Ved midlertidig opphold som i hytte og hotel er det ikke noe krav om dette, men våpenet bør deles. La f.eks riflen ligge på hotellet og ta med deg sluttstykket når du forlater hotellet.

 

Dette er tatt fritt fra hukommelsen, men tror det skal stemme godt.

Link to comment
Share on other sites

Det er fint, takker for svar :winke1:

 

Så tager jeg sluttstykke med på job og efterlader ubrugbar riffel i aflåst kuffert på et usynligt sted. Som jeg osse har gjort i Sverige og Tyskland.

 

Skal man deklarere våben"import/export" i Norge (evt via hjemmeside) ligesom man skal ifm jagtrejser til Sverige. Eller skal man blot forklare sig HVIS man bliver stoppet i tolden ved færgen ?

 

Forskelligt papirarbejde er på plads fra tidligere (EU våbenpas, danske våbentilladelser) - er der noget norsk papirarbejde som må gjøres ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...