Jump to content

Rådyr i Gausdal? Kjøpe gårdsbruk - følger det med kvote?


fredrik

Recommended Posts

Hei

Min søster skal kanskje kjøpe et gårdsbruk i Gausdal - Oppland.. Hvordan er det her med rådyr, hjort og elg? Hvor mange dekar må man eie for å få dyr tildelt?

 

Og i samme slengen; hvordan er det med småviltjakt? Det følger med beiterettigheter og slikt på Statsalmenningen i Gausdal - Vestfjell, er det da naturlig å tro at det og følger med jakt og fiskerettigheter i samme område?

Link to comment
Share on other sites

http://www.lovdata.no/for/lf/mv/xv-20010529-0605.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

og

 

Jakt

Når det gjelder rådyr så varierer denne bestanden mye fra år til år. Det har ikke blitt felt rådyr i allmenningen de siste årene

henta fra hjemmesiden til Gausdal kommune

 

når en ser at minstearealet i kommunen varierer mellom 15000 til 3000 dekar i kommunen vil jeg ikke tro det bugner av rådyr..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Om gården er med i et grunneierlag regner jeg med at grunneier jakter gratis. Ihvertfall mange grunneierlag har det slik. Er gården ikke medlem i grunneierlag jakter du såklart på egen grunn, men dette begrenser seg såklart, i forhold til hvor stor gård det er. Det følger nok ikke med småviltjakt på statsallmeningen....

Link to comment
Share on other sites

Om gården er med i et grunneierlag regner jeg med at grunneier jakter gratis. Ihvertfall mange grunneierlag har det slik. Er gården ikke medlem i grunneierlag jakter du såklart på egen grunn, men dette begrenser seg såklart, i forhold til hvor stor gård det er. Det følger nok ikke med småviltjakt på statsallmeningen....

Link to comment
Share on other sites

Her oss meg utenfor Trondheim så er det grunneierlag. Bare et fåtall av grunneierne jakter, og vil derfor ha leie av grunneierlaget. Grunneierlaget selger jaktkort for småvilt og rådyr. Elg (og hjort) er gratis å jakte på, men det er en fellingsavgift på 75,-/kg.

 

Det årlige møtet i grunneierlaget skal visst være ganske underholdende. Her krangles det om pris leiepris på utmark og innmark, og utmelding av grunneierlaget brukes som pressmiddel. Men de fleste er veldige ivrige på å få skutt all "troill-ælgen" som spiser opp all havren. Noen er faktisk så ivrige at de ringer på kvelden og forteller at det står en elg og spiser i åkeren. Når de blir presantert for begrepet skytelys og eventuelt ettersøk så blir de litt snurt...

 

Og ikke minst, "parkeringsavgift" innhentes gjerne i form av en elgsteik.

 

Så jeg ønsker deg potensielt velkommen til en verden av surkuker, vrangpeiser og sutreunger... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...