Jump to content

Hvilken kikkert til kveldsjakta?


Panix

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er på utkikk etter en kikkert som passer til kveldsjakt og måneskinnsjakt, men jeg har et problem; jeg klarer ikke å bestemme meg!

Mulighetene er mange, og jeg har prøvd utallige kikkerter.. Men nå er jeg interessert i å høre hva dere andre har erfart og anbefaler.

 

Størrelsen er for meg ganske klar, 3-12x56, men jeg er åpen for andre også.. Kanskje;)

Zeiss classic eller victory? Meopta R1? Noen av Kahles kikkertene? Swaroski? Kan nikon måle seg?

 

Pris er ikke så viktig her og nå, det viktigste er en fin diskusjon på hva man får for pengene og hvor gode de forskjellige kikkertsiktene er:-)

Link to comment
Share on other sites

heisan.

 

personlig så holder jeg meg til zeiss victory. jakter en del utpå kvelden og er strålende fornøyd med zeissen.

prisklasse......... ja du må nesten bare bestemme deg for hvor mye du skal bruke på dette. siden du sier at pris ikke er vesentlig ville jeg gått for zeiss eller swarovski iogmed at garanti er lang og at dette er kikkerter som holder i mange år fremover.

kjøp gjerne med lys i kikkerten. skal du ha en kikkert helt i toppklasse , så hadde jeg gått for zeiss med 72 åpning. da har du kikkert som dekker opp det meste av behov :-D

riggen din blir jo litt tyngre av å sette på store kikkerter, men noe må man fire på for å få det slik man vil ha det.

 

 

dette er da min mening :-D

Link to comment
Share on other sites

Det er godt å se at andre også har falt for Victoryserien til Zeiss:-) Selv holder jeg for tiden litt mot Meoptas R1 verson, den kan ikke samenlignes med victoryen på skarphet, men så koster den bare 8000kr ny mot 15-17lapper for en ny Victory:-)

Link to comment
Share on other sites

har vært igjendom noen sikter opp etter tiden løp har hatt medopta 3-12x50 og 56 ikke noe galt med dem er et bra valg til en rimlig pris men etter jeg bytta ut kikkeret på rev børsa 3-12x50 zeiss duralyt kjøpt jeg 3-12x56 zeiss calsik på rådyr/hjort rifla er temmlig fornøyd bel dyr i går 05:15 så det klart som bare det

Link to comment
Share on other sites

Har jakta med Meopta r1 i nokre år no og er strålande fornøgd.

Her ser du hjorten lenge før du greier å sjå han med augene, er såpass lyssterk at den nesten er skummel å jakte med sidan ein har så god sikt på dyra lenge etter at det er forsvarleg å løyse skudd. Eg har retikkel tysk 4, og synes denne personlig har litt for tjukt kors. Ypperlig til storvilt, men til rype osv. på lengt hold er den litt i tjukkaste laget. skal du ha eit allroundsikte ville eg gått for eit tynnare retikkel.

Prisen er heller ikkje ei ulempe akkurat. Mange fine bruktkupp også :)

Link to comment
Share on other sites

Tror nok 72serien fra zeiss skal få stå fint i butikkhyllene for min del;-)

Har sett litt rundt på forskjellige tester og funnet ut at zeiss kommer best ut på de fleste, samt at meoptaen er en god kikkert i sin prisklasse som det nevnes her.

Når det er sagt så er det vell det individuelle øyet som må bestemme hva slags kikkert som til syvende og sist passer best;-)

 

Når vi er inne på Retikkel... Jeg har mest erfaring med #4 og #40 (lys prikk) samt vanlig tråkors.. Hvilken retikkel er deres favoritter?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...