Jump to content

CZ 452 Varmint, problemer


remington700

Recommended Posts

Jeg har en CZ 452 Varmint i kal 22 (m/ Nikko Stirling 3-9x40 kikkert), og har skutt en del med den i det siste. Presisjonen er det egentlig ikke noe å si på, men det er allikevel et par ting som jeg ikke er helt fornøyd med. Nummer en, når jeg bruker tofot, hender det at jeg får helt ulogiske bom! Jeg kan ha korrekt siktebilde, et godt avtrekk, og tenke idet skuddet går av at "dette blir en 10'er", men så treffer allikvel skuddet 4-5 cm feil, på 60 meter. Skyter jeg uten tofot derimot, over fri hånd (uten reim), virker det som om bommene hvertfall kan forklares med f.eks dårlig avtrekk eller ustødig skytestilling, selv om noen ulogiske bom forekommer her også. Bruker jeg tofoten feil kanskje? Noe annet rart er at samlingen blir like god over frihånd, liggende, som med tofot, selv om trådkorset beveger seg rundt 5 cm på blinken 60m unna liggende uten støtte/reim. Med tofot er jo bevegelsen bare en tiendel av det, så det er jo ganske merkelig. Igjen, bruker jeg tofoten feil?

 

Det andre problemet, er at det første skuddet jeg skyter (eller mer enn en time siden siste skudd ble skutt), er alltid veldig upresist! Ofte treffer det 7-8 cm fra senter av blinken (på 60 meters hold), særlig hvis geværet ikke har blitt brukt på noen dager/uker. Som oftest er denne avdriften til høyre, men den har også truffet venstre, rett opp, rett ned, og skrått ut fra senter. Jeg har lagt merke til at dersom jeg skyter et par "tørre skudd", dvs med tomhylse inni, før det første skuddet, er det første skuddet mye nærmere senter, kanskje bare 2-3 cm unna, og denne bommen kan likegodt være pga at jeg trakk av på feil tidspunkt. Skyter hovedsaklig liggende uten hverken tofot eller reim.

 

Min første post på forumet forresten, håper på masse lærdom fra erfarne skyttere og jegere :D

Link to comment
Share on other sites

Først av alt velkommen hit.

Det første spørsmålet kan jeg ikke svare på men tror ikke det skyldes våpenet.

Det andre er et velkjent problem i cal22 verden. Min CZ452 har hatt denne syken men er bedret seg. Her er det tydeligvis skuddmengde som må til før det bedrer seg.

Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen.

 

Tofot fungerer dårlig om underlaget er for hardt. Da blir det som å legge forskjeftet rett ned på en stein, det fungerer som vi vet ikke. (lærte det på jegerkurset, i alle fall) Legg under en jakke eller lag til noen "kopper i neopren el.l du kan tre på.

 

At førsteskuddet går åt skogen er desverre vanlig. CZ har veldig trange piper, jeg tror dette er en årsak, men noe helt konkret grunn har jeg aldri funnet. jmonsen her har en slik jeg har customisert, han har testet mye på akkurat dette med førsteskuddet, send en pm til han om han ikke svarer i tråden. Synes han mullet om at det hadde blitt bedre...

 

Har noen tunet avtrekket ditt, eller er det originalt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...