Jump to content

Ballistol og rifle


Trollfugl

Recommended Posts

Hva mener dere om ballistol? Mot rust, behandling av tre, generelt smøring og vedlikehold av våpen (spesielt rifle).?

Er det noe man bør passe på når man smører våpen med ballistol? (fester, skruer, låskasse, løp på innsiden og utsiden, osv..)

Skriv litt om deres erfaringer, har dere noe annet og anbefale?

 

Takk på forhånd :-)

Link to comment
Share on other sites

Den skal du kunne bruka overalt. Problemet slik eg ser det er vel att den renn vekk dersom det kjem mykje vatten til eks vis mykje regn. Eg har derfor funne mi eiga løysing som muligens vil fungere eg har smelta vasselin og klint avtrekk og metal inn med det. Men dette med rust på våpen er noe som bekymrer meg og veit at det var noe i handelen som heite edzzo eller noe i den dur det har eg høyrt skal vera svært bra, vasselin blir jo fort noe gris. sjå også tråden oljer mot rust.

Link to comment
Share on other sites

Har samme erfaringen jeg også, Ballistol er jo veldig allsidig, lett å bruke men igjen litt tynn. Skulle vell ikke være noe problem viss man passer på å smøre rifla etter en regnfull dag ute..?

Jeg har brukt Ballistol på hagla siden jeg kjøpte den i fjor med foreløpig godt resultat, men jeg har vært nøye med å smøre omtrent etter hver gang jeg har brukt den på jakt. Nå har jeg kjøpt meg rifle også, en Schultz & Larsen classic dl 6,5x55. Så må spørre litt om bruken av Ballistol på rifle også;)

Skal sjekke den tråden. Takk:)

Link to comment
Share on other sites

Balistol er vel ikke "verdens beste" produkt, verken for trestokker eller metall/ som rustbeskyttelse.

 

Bruk egnet olje for treskjefter, ref. tråden(e) til Raudnakke.

 

Til metall, bruk god og rustbeskyttende olje, smørende olje der det trengs, og egnet olje i pipa (ikke nødvendigvis den samme som du setter inn låskassen med , eller avtrekket med (hvis du vil olje avtrekket da)).

 

Av rustbeskyttende oljer som duger til det meste:

 

Break Free CLP (eventuelt LP).

Eezox

 

Til beskyttelse innvendig i pipa bruker du noe som kan pusses ut, ikke noe som størkner eller lager gørr - eksempelvis Super 1 våpenolje, Butch¨s Gun Oil, Shooters Choice Gun Oil, Break Free CLP eller lignende.

Link to comment
Share on other sites

Kleanbore Rust Guardit brukes der en er i kontakt med treverk, altså rundt låskasse etc. Det virker som klar tectyl, og tørker til en hinne. Ellers bruker jeg andre oljer. Som et alternativ kan Ballistol brukes under treverk. Til behandling av stokk er det kun stokkolje som gjelder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...