Jump to content

Forslag til jakt-områder/former i Hardanger.


Hansen

Recommended Posts

Hei!

 

Bor i Hardanger, og ønsker forslag til jakt på småvilt uten for masse styr. Er ryper på vidda eneste alternativ? Skal det til høsten, men ønsker litt av hvert å skyte på! Skal ta meg noen turer på et av våre lokale fjell, og det blir sikkert morro, men er det noen som har noen andre forslag? Skal på rekognosering i nærområdet i morgen! :lol:

 

Helst ikke noe som er lengre borte enn Nord-hordaland i nord, Haugesund i sør og Geilo i øst.

Link to comment
Share on other sites

Du har jo også ein del i området rundt Voss. Hvis du får deg tak i jakt opp frå Ålvik og innover mot fjellet der, så har det iallefall før blitt observert litt rype der. Så får du jakt på den sida der og kjem deg opp i høgden mot Voss, mot Hamlagrø så skal det være ein fin plass har eg høyrt.

 

Ellers så er det jo Ulvik sitt område mot Mjølfjell/Finse

Link to comment
Share on other sites

Har kun et par kompiser som har jakta i det området der, som regel i første helgene i jakta. Då er det vel ikkje så mykje snø igjen normalt sett, men litt rundtom er det vel litt snøfonner. Men dei går vel opp i frå Hamlagrø sida og innover der. Dei bruker vel ei jakthytte til Voss og Hardanger reinsdyrslag, som ligg på Raudberg, meinar eg. Og jakter i området rundt der. Det er nok fjellrype dei jakter primært på ja. Ellers så kan dei vel gå på litt liarype i liene oppover.

 

Er usikker på om du får ta trallebanen opp, eller om du må gå opp der, gudhjelpe meg hvis du må gå dei trappene. Trur ikkje kroppen er lysten på store sprell etterpå.

 

Men i det området, er det stort sett bra med fugl. Store flokker på 2 -300 fugl er ikkje uvanlig visstnok.

 

Men ta kontakt med ein eller annen kommunal innstans i Ålvik, Øystese eller Norheimsund. Så ser du kva dei anbefaler deg. Lykke til med jakta. :)

Link to comment
Share on other sites

Det går skogsbilvei et meget langt stykke opp fra Ytre Ålvik. Jeg vet ikke hvilket kjøetøy som kreves pr i dag og om den står åpen. Kontakt lokalbefolkningen. Det er fjellrype å finne i fjellene i retning Voss (Gråssiden), Bergsdalen og østover mot Skjervet. Det er mange steder røft terreng i dette fjellområdet, akkurat slik fjellfuglen liker det. :)

Link to comment
Share on other sites

Interessant! Hvor langt opp i Bergsdalen går det an å kjøre bil før man kommer til jakt-terrengene? Er det og en mulighet, å bare parkere bilen i Bergsdalen og jakte derfra? Jeg er ikke kjent i området, men det ville jo være genialt hvis det var mulig å kunne jakte fra bilen! Slik som det er nå, må jeg kjøre bil i 15min til Kvamskogen og gå i 1,5t før det i det hele tatt skal være håp for å få fugl!

Link to comment
Share on other sites

Du kan i grunn kjøre til Hodnaberg kraftstasjon på Hamlagrø og parkere der. Då skal du ikkje gå så mange 100 meterene før du er i lifugl terreng. Der har eg faktisk jakta i min ungdom. Men om det er så mykje fugl der for tida, veit eg mindre om. Trulig så må du nok litt over den første høgdedraget og innover, før du treff på fjellfuglen. Men i tillegg, så skal det være bra med fugler der.

Link to comment
Share on other sites

ÅÅÅÅ, jeg som trodde Hamlagrø var et fjell! Det viser seg at det er et område i lavlandet med et vann som heter hamlagrø-vannet, og at det er bilforbindelse både til Dale og til Voss?

 

Men denne kraftstasjonen, for meg som kommer fra Norheimsund, vil det være raskest å reise om dale eller voss? Kan du si noe om hvor den er i forhold til hamlagrø-vannet (der kan man komme til med bil?)?

 

Det er vel ikke så vanskelig å få tak i grunneier? Du som har jaktet der, Mauser68, vet vel hvem det er? Hvordan er terrenget? Jeg er ikke så voldsomt glad i for store stigninger mens jeg jakter.

Link to comment
Share on other sites

Fant denne på nett, den inneholder en del kontaktinfo for de ulike grunneierlagene men dessverre ikke for Hamlagrø traktene. Er selv interessert i info om dette, så tips mottaes med takk. (Ser for meg at det kan være en mulighet å krysse Hamlagrøvannet med kano og dermed komme til terrengavsnitt som ikke er så mye besøkt, men om det ikke selges kort der så utgår jo det)

 

Mener å huske et oversiktskart over de ulike grunneierlagene i Vossetraktene, men finner det ikke igjen nå. Kanskje noen andre husker å ha sett noe slikt?

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Se her:

http://stenella.blogg.no/180906090425_r ... mlagr.html

 

Dette er altså en som har hatt nettavisen med seg på rypejakt i noen fjell litt sør for mellom Hamlagrø og Småbrekke. Dette virker veldig fristende.

 

Mauser68: Du bor på voss, og har sikkert diverse kontakter. Hvis du skal på skytterhuset/leirdueskyting eller møter noen i den kretsen, kan du forhøre deg litt om hvem som eier her da? Skal ikke jakte med hund, eller det vil si, jeg skal kanskje bruke fadern som hund... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hepp Hansen og Oddvar. Eg er litt usikker på kven som selger jaktkort for dette området no, men eg fant ei side på internett angående dette frå 2003. Der står det følgjande kontakt person : Magne Lauvås, Hjelle, 5700 Voss, tlf.: 56511525

Godt mulig at han ikkje er kontakt person lenger, men han veit sikkert kven som er det.

 

Hvis ikkje så kan eg sjekke opp i dette seinere, må ta ein prat med et par kompiser, så skal eg alltids finne ut av det. :)

 

Og Hansen, så lenge far din tar sitt/dekk/stå kommandoer, så er det mest sannsynlig ein flott hund å jakte med, he, he.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

For å væra heilt ærlig, så har eg ikkje jakta rype på 7-8 år. Ungene stel enormt med jaktbar tid, he, he... Men det blir det snart slutt på. Blir nok litt fuglejakt til høsten ja.

Men har jakta litt rundtom. Hamlagrø, Eksingedalen ( Gullbrå ) , Mjølfjell, Bavallen/Lønahorgi, Brandset dalen og Liaset. Stort sett litt rundtom på Voss.

 

Men har ikkje vært så over ivrig på fuglejakta. Har stort sett skutt meg 2 - 6 ryper kvar år. Nett så ein har til et par middager. Har ikkje heilt sansen for dei som skal absolutt skyte 100 vis av fuggel, som dei ikkje klarer å ete opp sjølv, men selger 90 % av det. Er ikkje rart at det blir lite fugl igjen rundtom.

 

Så eg skyt kun i veldig moderate mengder. Rype er ein utrulig flott fugl, og det er vel i grunn det beste eg får av vilt middager. Med ein nyyydelig fløte/rømme saus, så er det heilt topp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...