Jump to content

Hvilken Remington 700 kal. 223?


æljejægern

Recommended Posts

Er på utkikk etter ny rifle for småvilt, rådyr og toppjakt. Har kommet frem til at jeg vil Remington 700, men hvilken model?

 

Står mellom en

Remington 700 tactical varmint med 20" tung pipeprofil.

Den er så og si ny(150skudd). Følger med en helt grei meopta kikkert, tofot og hausken lyddemper. Ca 11000kr.

Og en

Remington 700 sps med 22" vanlig pipeprofil.

Pent brukt, men brukt. Følger med en smidt&bender kikkert og tofot.

Ca 9000kr evnt bud.

 

Hva går jeg for?

Stor forskjell på presisjon , komfort og tyngde??

Link to comment
Share on other sites

Ville nok ikke hatt tung pipe til slik jakt. Har selv sps 223 tynn pipe, ikkenoe å si på presisjonen. Det at det også følger med en bedre kikkert på alternativ to, pluss at det er billigere gjør at jeg ser valget som enkelt.

Skulle jeg derimot drevet mengde- og presisjonsskyting på hold som ikke er aktuelle å jakte på, ville jeg tenkt annerledes.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i samme situasjon og valget falt på remington 700 her også.

Men jeg har lest meg fram til at jeg vil ha en rilfestigning på 1:9 som stabiliserer tyngre kuler til eventuell rådyr jakt.

Så mitt valg falt på sps tactical. Det er den eneste utgaven av 700'en jeg finner med de kvalifikasjonene jeg ønsker. Akkurat nå har jeg sendt forespørsler til diverse forhandlere på pris på rifle med demper å kikkert.

Jeg har fått ett svar til nå: rifla +Meopta MeoPro 4-12x50 + A-Tec Maxim til 14 890,-

 

Men mens jeg har ventet på svar så har jeg jo selvføgelig funnet ett interessant alternativ, en savage 16fcss :roll: Fordelen med savagen er at den kommer i rustfritt, har uttagbart magasin og stokken har en aluminiums beddeblokk/skinne fra fabrikk. Så det blir muligens en ringe-mailing-runde til :winke1:

Link to comment
Share on other sites

jeg har skutt ca 10 rådyr med min sps med 1:12 stigning og 55 grains kule. Alle har vært gjennomskutt ingen løpt mer enn 100 meter og ingen skadeskyting. Hold fra 90 til 160 meter.brukt litt forskjellig type kuler, ikke lodda kuler.

 

Fordel sikkert med tyngre kuler i sterk vind, men da har jeg 308 i tillegg.

Kan sikkert lade ned hastigheten mer med 1:9 og tyngre kuler, men for meg fungerer det fint med 1:12 og 55 grain.

Link to comment
Share on other sites

jeg har skutt ca 10 rådyr med min sps med 1:12 stigning og 55 grains kule. Alle har vært gjennomskutt ingen løpt mer enn 100 meter og ingen skadeskyting. Hold fra 90 til 160 meter.brukt litt forskjellig type kuler, ikke lodda kuler.

 

 

Jeg har vel egentlig forstått at 1:12 er helt greit i min nermeste framtid, med tanke på hva jeg skal bruke rifla til, men jeg planlegger å ha den en stund og vet ikke om bruksområdet endres med åra. Så jeg kommer til å gå for en med 1:9 twist kun for allsidigheten.

Jeg har ikke hørt noe negativt om 1:9 twist med moderne kuler, mens det er enkelte som som "hater" 1:12 twist.

Link to comment
Share on other sites

Det med rifle stigning har jeg ikke så peil på.

Hva vil det egentlig ha å bety for kulebane og type kule på 100m og 200m i kaliber 223?

 

Slik jeg har forstått det (jeg er på alle måter en nybegynner så undersøk nermere selv) så er riflestigningen hvor mye riflemønsteret inne i løpet roterer på en gitt lengde.

Dvs. at en 1:12 twist bruker 12 tommer på en rotasjon, mens en 1:9 twist bruker 9 tommer. Med andre ord så spinner kula raskere i et 1:9 løp enn i et 1:12 løp noe som igjen gjør at tyngre kuler holdes mer stabilt.

 

Tenkt deg en snurrebass som roterer sakte, den vil begynne å vakle, mens en som roterer raskt er stabil.

Hva det har å si på kulebanen er jeg usikker på, men jeg tviler på at en vaklende/tumlende kule er serlig aerodynamisk :wink:

 

Det er i hvertfall slik jeg har forstått det.

Link to comment
Share on other sites

Driver og vurderer meg en 700 i .223 selv, som "hyttebørse" til rådyr og rev men vil gjerne ha i rustfritt,

har vært på remington.com men den siden er så uoversiktlig, noen som vet hvem som er importør i norge av rem?

 

Og er alle 700ene og få med forskjellige twister samt .223?

 

Fikk liksom ikke så mye ut av hjemmesiden til remington.

Link to comment
Share on other sites

Vil du ha deg rem i 223.gå for et tactital eller vtr med 1-9 snurr i pipa.da skyter du alle kuler fre 30 grainere til lange 70 grainere.det gjør jeg i rifla mii,treffer jemt over på samme plassen med mange ammo typer.Velg deg gjerne ei rifle med lamnatstokk først som sist,dessa mjuke plast stokkene er ingen ting å ha.og kjøp deg så dyr opptikk du har råd til.lyd demper er fint med ikke nødvendig,så det kan jo ettermonterest.Men sjekk ut brukt markedet,det ligger mange gode kjåp der ute.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...