Jump to content

Hjelp! Jeg har krympet slira :(


MarenNinni

Recommended Posts

Jeg har gjort det fatale og helt kokende vann i dobbeltslira til finnkniven/kniven med det resultatet at slira krympa.

Så nå får jeg ikke knivene inn. Jeg har blitt rådet til å legge slira i fryseboksen, så der ligger den nå, men jeg er ganske så sikker på at jeg har samme problemet i morgen. Er det noen mulighet for at jeg klarer å utvide den igjen slik at den passer til knivene? Jeg er helt blank på dette, temmelig ulykkelig, sint på meg selv fordi jeg var så dum og "skulle bare" vaske slira, osv. osv.

 

Noen som kan hjelpe?

Link to comment
Share on other sites

Du kan prøve å væte lærer igjen. Pakk litt gladpack rundt kniven og sett den i slira. Læret vil krympe tilbake, men når plasten er tatt av bør det være greit igjen.

Kan også være greit å ha spenol på utsidenn av dette. Da glir kniven lettere ut når du skal ta av plasten.

 

Men hør om flere støtter denne metoden. Mulig det er kommet bedre metoder siden jeg gjorde dette for 10 år siden.

 

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Som Nord sier, men bruk vaselin istedet. Spenolen vil trekke inn i slira, vaselinen legger seg på utsiden.

Er det trangt når du skal ha det ut igjen, legg en selvstrammende løkke rundt skaftet og varm læret

med en hårføner/varmepistol i flere omganger (forsiktig, læret skal kun bli lunkent inni slik at vaselinen

blir flytende) så trekker du i snora og forhåpenligvis løsner det.

Du kan også prøve å vri knivskaftet sideveis før du trekker ut,( bruker å sette en lærlapp i skrustikka

før jeg strammer løst til rundt skaftet) slik at du kjenner kniven er løs fra sliren.

Du kan med fordel påføre vaselinen både på kniven og smøre nede i slira.

Link to comment
Share on other sites

Læret har nok tørket litt ut etter "kokinga" og du bør nok smøre med litt lærsmøring

av ett eller annet slag. Nøytral skokrem går også an, det viktigste er å tilføre det litt fett/olje.

 

Vaselin kan brukes, om du ikke har annet, men ta da litt på en myk fille, eller bruk hendene og gni det inn i læret i flere omganger.

Ved bearbeidinga oppstår varme og det smelter/trekker inn i læret.

Dette bør du også gjøre med lærsmøringa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...