Jump to content

Liggende skytestilling i PPC


ojoh

Recommended Posts

I den norske regelboka står det under regel:

"5.6 Liggende

Liggende med utstrakt kropp på bakken, parallelt i linje med siktet, hodet mot skiven. Så lenge den hovedsaklige linjen bevares og andre skyttere ikke forstyrres, kan skytteren også ligge skrått. Våpenet får ikke røre bakken men får støttes med begge hender som får ha kontakt med bakken. Skytteren inntar liggende skytestilling fra sittende skytestilling. Våpenet skal peke frem mot skiven når man bytter stilling."

 

På PPC kurset lærte vi at bena skulle være samlet, og at avstand mellom føttene ville avstedkomme trekk i poengsum for skudd avfyrt i "feil" stilling. Jeg har litt vondt for å forstå fra teksten over at samlet ben er et krav... Kan noen forklare?

Link to comment
Share on other sites

Så lenge du ikke forstyrrer andre skyttere fremgår det helt klart av regelverket at du kan ligge delvis over på siden, sålenge kroppen er utstrakt (ikke bøyde knær eller vinkel i hoften). Det står ikke noe sted at bena skal være samlet. Men samtidig skal kroppen være strak og da må nødvendigvis bena være relativt samlet.

Link to comment
Share on other sites

Men hva er "relativt samlet", jeg er litt skeptisk til regler som gir rom for personlig tolkning for RO og relativt store konsekvenser for skytter. Hvis det er en felles oppfatning i PPC miljøet at bena skal være samlet (under 10 cm avstand mellom føttene?) så burde vel det klart inn i regelverket?

Jeg må ellers si at PPC regelverket virker mye mer diffust og uklart enn f.eks IPSC sitt regelverk. Jeg tror PPC hadde hatt godt av å sjele litt til IPSC sitt regelverk for bla hvordan regelbrudd skal behandles og ikke minst hva som er regelbrudd....

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel det meste av regler rimelig klare spør du meg, men selvfølgelig kan det være punkter som burde vært spesifisert. Men har ikke hørt om noe tilfelle hvor det er gitt "poengtrekk" pga dette. Vil tro at hvis skyteleder mener du er i grenseland vil du få en advarsel. Men jeg tror neppe du får tilsnakk sålenge du ligger med strak kropp om du har 10, eller 30 cm mellom føttene.

 

Men vi trenger jo folk som kan gå igjennom regelverk og komme med påpekninger og forslag :smile: Vårt reglemang er forøvrig en "kopi" av WA1500 regelverket (med unntak av de nasjonale våpengruppene).

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar gjerne en runde med innspill til dagens regelverk - med forslag til endringer, og spesifiseringer. I hovedsak ville jeg se nærmere på hvordan regelbrudd skal behandles av RO, og stadfeste hvilke konsekvenser de får for skytter. Usportslig opptreden, og regelbrudd som kan gi konkurransemessige fordeler i motsetning til rene forglemmelser som ikke har betydning for resultatet eller sikkerhet. Regelbrudd som går på sikkerhet er rimelig greit beskrevet, bortsett fra at jeg savner regler som beskriver konsekvenser av å miste ladd våpen på bakken. Innen ISPC er det en klar DQ og burde kanskje være det i PPC også.

Kommandoen etter skyting er ulogisk og motstridende (regel 10.7):

Når skytingen er over kommanderer skytelederen: STANS! TØM VÅPEN - VIS KLAR! (Cease firing, unload and show clear!)*

OBS! En skytter får ikke åpne tønne eller ta ut magasinet fra pistolen før skyteleder eller skytelederassistent er fremme hos skytteren.

Kommando burde vært endret til: STANS, AVVENT VÅPEN INNSPEKSJON så kunne RO si TØM VÅPEN - VIS KLAR ved hver enkelt skytter på sin runde langs skytterlinjen.

Jeg mener generelt at hvis regler og praksis er motstridende så bør en av delene endres.

Link to comment
Share on other sites

Siden det er jeg som har hatt jobben med å oversette samtilige versjoner av reglene til nå, bør jeg vel kunne forklare litt...

De tidlige WA regelverkene ble skrevet på tysk, så oversatt til engelsk av tyskere som egentlig ikke kunne engelsk. så vidre oversatt til div. andre språk. Ja, det er mye rart der... :P

Det nyeste internasjonale regelverket var på god vei til å starte ut like elendig, men heldigvis kom Australia raskt på banen og fikk rettet opp i språket.

 

Som medlem av WA1500 har vi forpliktet oss til å IKKE lage nasjonale tilpassninger med mindre de strider mot norsk lov.

 

Man bør egentlig begynne å glemme norske regelverket versjon 1.07. Det nye skulle vært på plass for lengst. Det er en omfattende jobb, og selv etter mange oppfordringer er det forbannet lite hjelp å få!

NM i år må egentlig arrangeres etter det nye regelverket. Det nye WA regelverket finner man her, og svar på spørsmålet ditt finner du under § 9.22. Tenk også på at f.eks. en pistol med sliden nede betraktes som ladd i PPC.

Link to comment
Share on other sites

Rulebook WA1500 2011 versjonen er veldig mye bedre, og har de fleste av punkten jeg har etterlyst, så det var bra ...

§9.22 og §15 er bra, savner kanskje fremdeles litt definisjon av liggende skytestilling, men hvis så er at den kun krever at man ligger på maven og f.eks strake ben så er beskrivelsen ok.

 

Men WA1500 2011 ser bra ut PPC-Skytter - skal den oversettes, eller vil man forholde seg til den engelske versjonen?

Link to comment
Share on other sites

Reglene er nesten oversatt. Det mangler noen få kapittel så er oversettelsen klar.

 

WA reglementet er ikke like overstyrende som hos IPSC. Det er mer en slags "basic" utgave. man kan altså ikke skyte et VM slavisk etter WA reglementet hvis arrangørlandets lover sier noe annet. Det blir faktisk det neste VM et godt eksempel på, siden Australia har en mengde rare lover de må forholde seg til.

 

5.4 Prone

Body extended on the ground parallel to the line of sight, head toward target. “Roll-over” prone position may be used as long as the body is extended on the ground generally parallel to the line of sight and the position does not interfere with another competitor.

 

Hva mener du er uklart her?

"As long as the body is extended" gjør det rimelig klart at en riflestilling med opptrekt kne ikke er lov. Man må jo bruke utrykk som "generally parallel", eller risikerer vi at det kommer en grinete svenske med vinkelhake :lol:

“Roll-over” er et nytt og meget fornuftig tillegg, siden det finnes mennesker som er "store" og det ikke alltid er like greit å ligge dønn flatt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det menes at bena skal være strake, men ikke nødvendigvis helt sammen har jeg ikke noe problem med forståelsen, men vi lærte at det betydde at de skulle være samlet og at en avstand på 10 - 15 cm mellom føttene ville avstedkomme advarsel, og da er jeg tilbake til spørsmålet; hvor går grensen for rimelig samlet? Dog er jeg helt ny i PPC og har kun en konkurranse på baken foreløpig, men er veldig fascinert av skyteformen. Har kjørt gjennom en 8 -10 komplette R1500 og P1500 øvelser på trening så langt og ligger å vaker rundt 1400 poeng - og tenker med gru på at jeg skal trekkes med 60 poeng fordi jeg glemmer å samle beina på liggende :oops:

Link to comment
Share on other sites

Mitt beste tips må bli at du på neste match ser på de skytterne som har holdt på i en 6,7 -10 år, fra den tiden da regelen var strengere. De krysser beina, problem løst!

Uansett vil du alltid få en advarsel før noen begynner å trekke poeng. Kanskje til og med flere når man er ny. PPC (eller hvilken som helst annen idrett) er ikke tjent med å skremme vekk folk med paragrafrytteri fra første stund.

 

Det vil aldrig bli noe centimeter mål på hvor mye man kan sprike med beina. Hvordan i allverden skulle det kunne gjennomføres? Man skal ligge rett, ligger man som en Y er det feil.

 

cup16_12.jpg

Disse kyssa beina tilhører en verdensmester :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...