Jump to content

Blaser R8 30.06 165grs Accubond


Griffen

Recommended Posts

Har ikke Blaser i 30-06, men ei gammel tysker-purke (M98) med schultz og larsen pipe. Den liker 165 gr accub. veldig godt med 58 gr N-160 og col 82mm. Et tips kan være å evt endre col på den gamle "godladninga" di, for å se om det blir bedre presisjon. Av og til i "vrange piper" kan 0,5mm være forskjell på suksess og fiasko. Det har jeg erfart i etpar børser/løp/kaliber ivertfall.

Link to comment
Share on other sites

58-59 grs med N-160 gir deg som regel +820 til litt under 840m/s og suveren presisjon.

 

Begynn på 0,5-0,7mm friflukt om du er sikker på maks patronlengde - sjelden det er langt unna godladning.

 

165 Interbond har vært bedre presisjonsmessig i riflene mine, men gir større diameter og derfor litt mindre gjennomtrengning en AB og Scirocco og er derfor litt mindre egnet til elg. Suveren på hjort og rein

Link to comment
Share on other sites

Ladet opp noen med 58 grain N160 og 1,5mm friflukt, det blei helt perfekt. Har ikke kronografert, men ifølge QL bør det ligge rett i underkant av med 830 m/s. Mindre friflukt ga dårligere presisjon av en eller annen grunn.

 

Takker for tips :D

Link to comment
Share on other sites

Ladet opp noen med 58 grain N160 og 1,5mm friflukt, det blei helt perfekt. Har ikke kronografert, men ifølge QL bør det ligge rett i underkant av med 830 m/s. Mindre friflukt ga dårligere presisjon av en eller annen grunn.

 

Takker for tips :D

 

Fint at det ordna seg :D Jeg har oftere opplevd dårlig presisjon med minimal friflukt, enn motsatt.Spesielt i ladninger opp mot max. Noen god forklaring har jeg ikke på det jeg heller, annet enn at det må være noe med "balansen" i trykkoppbygginga ved avfyring. God presisjon med minimal friflukt har jeg fått når det har vært snakk om svake ladninger (Minimumsladninger/litt over minimum)med kula såvidt utenom bommene (0,2-0,5mm friflukt)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...