Jump to content

fiocchi 223 50grs HP informasjon / erfaringer?


Varjag

Recommended Posts

Beklager om dette blir feilpostet, da det ikke omhandler hjemmelading.

 

Plukket med meg noen slike fiocchi 223 50grs HP fra xxl, men klarer ikke å finne noe informasjon på nett i forhold til hvor hissig den er på å ekspandere/fragmentere. Fant en tråd fra dette forumet som var over et år gammel, men lite matnyttig der også. Snakker vi vmax type ekspansjon, eller mer kontrollert? Hulspissen ser hvertfall ganske brutal ut.

Vil den være passende til rev?

 

Ellers noen andre tips om 223 helmantel som passer til matfugl av typen rype? Som lar seg stabilisere av 1-12 twist.

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg klar over, men kommer ikke til å skyte rype med hulspiss :)

Tenker mer i baner av å få hastigheten ned, og dermed kanskje vekten opp, for å ikke ødelegge fuglen helt.

 

Burde kanskje vært mer tydelig på at det egentlig er to spørsmål der, ett om erfaringer med nevnte 50grs HP, og ett om helmantel passende for fugl.

Link to comment
Share on other sites

Hehe ops så ikke den.

 

Om den går i di rifle er jaktmatch fra Norma ett fint valg da kula er butt. (Den gikk ikke godt i rifla jeg hadde)

 

Brukte Sellier & Bellot sin FMJ på 55grain. Den er litt butt og funket bra på trost 8) Pluss den er mye billigere.

 

Winchester sin FMJ er også litt butt. Men gikk ikke like godt i rifla jeg hadde. Men bedre enn Jaktmatch som koster mye mere.

Link to comment
Share on other sites

Fant den til slutt på fiocchis hjemmesider, burde skjønt at den stod under varmint og ikke under kategorien rifle :roll:

Men siden det står varmint må den vel nesten ligne litt på vmax, og når reccomended prey er "small rodents" bør den være rimelig hurtigvirkende. Så da tipper jeg den duger til rev også.

Link to comment
Share on other sites

Om du drar innom den lokale bensinstasjonen, og henter 10 spyleveskekanner, fyll dem med vann og sett dem etterhverandre, skyt på tenkt avstand og observer resultatet. Varmblodige dyr er rundt 70% vann, så du får en god ide om kula er egnet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...