Jump to content

Skal til Sørøya for første gang.


East Clintwood

Recommended Posts

Etter mye frem og tilbake falt endelig avgjørelsen i dag. Sørøya ble målet for årets jakttur med gutta.

Vi skal bo på Hasvik Hotel fra 10 September til 16 September.

Kan telle på 1 hånd hvor mange harer jeg har skutt. Det er harer jeg har tråkket ut under skogsfugljakt.

Så her er helt het grønn, kan noen komme med tips til fremgangsmåte?

Vi besitter ikke harehund, så dette blir støkkjakt. Så da melder enda et spørsmål seg. Hagla skal selvfølgelig være med men, jeg ta med rifle? I så fall hvilket kaliber? Jeg har 6,5x55 og 17HMR.

I mitt hode ville kanskje 17HMR være det mest ideelle, lite sjanse for rikosjett. Men på en annen side så er kanskje 6,5x55 like greit med tanke på slagkraft og vindavdrift? :roll:

Er det høyfjellet som er tingen? Eller er det fjæra vi skal gå i?

Kjenner desverre ingen som har gjort dette før.

Vi skal bo i Sone2. er det en grei plass å gå?

All input tas imot med stor takk.

Link to comment
Share on other sites

Personlig så mener jeg at man ikke har behov for hund der oppe.

Hadde med en hund en gang, men den visste tydeligvis ikke hvilken hare den skulle lose på når det poppet ut 8 harer fra et kratt :P

Tror ikke du har behov for rifla så tidlig på sesongen, ville ha holdt meg til rifla dersom du har tenkt deg dit på vintern en gang :)

Pluss at det påsan sier er ganske sant.

Ta med deg hagla og prøv både i fjæra og på fjellet, gode muligheter for å få skutt litt fugl samtidig ;) Noe det ikke er manko på for å si det sånn ;)

Link to comment
Share on other sites

Hei! Har noen turer der oppe og det kan anbefales. Hvis du har muligheten tar du deg tur ut til Sørsandfjord en utrolig flott plass. Kjør til Breivikbotn med en gang du er igjenom tunnelen er det en parkeringsplass på høyre hånd, en 40 min gange på sti over fjellet. Et lite tips hvis dere er to så går en litt høyere opp og litt foran, haran løper som regel oppover i terrenget når du støkkern ut. En gang jeg var der rundt 2000 trur jeg det var fant vi nesten ikke noe hara, ifølge dem på butikken så hadde det vært pest der da, fant mange døde skrotter så det stemte sikkert to år etterpå krydde det av hara alle stand så det svinger fort der. Ha en god tur Per

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...