Jump to content

Ruger 10/22 ProMag Archangel-kit


iStig

Recommended Posts

God kveld!

Etter å ha lest side opp og ned med skryt av archangel-kittet smelte jeg til og bestilte et selv og gleda meg til å prøve det. Gleden ble kortvarig når monteringa begynte. En voldsom plast-følelse som forsvant gradvis etter hvert som delene ble montert og fikk litt mer tyngde bak seg, men når toppdekselet som dekker kassa skulle på møtte jeg veggen. Det ble ei ca 2mm glippe på begge sider som bare ikke ville gi etter. Mulig jeg har høye forventninger, men hadde forventa mer av dette settet. Det står i monteringsanvisningen at dette kunne bli litt tricky så noe arbeid måtte påberegnes. Mumlet litt i skjegget og gjorde som det sto, slengte siste del i ovnen på 170 farenheit i ti minutter og klaska det på igjen. Samme jævla glippe. Brukte gummiklubbe for å klaske litt nedpå men til ingen nytte. Stramma til skruene litt etter litt med minutters mellomrom så plasten fikk tid til å gi etter uten å belaste gjengene for mye, men nei. Når jeg bunner skruene så når de ned til bolten som da står bom stille, og glippa bare ler av meg.

 

Er det flere som har vært i samme båt og funnet løsning, skal jeg fram med dremel og fjerne gods ved de tykke skruene i enden for å få den "dypeste" delen som omslutter kassa lenger ned eller sende pakken i retur og be om nytt/annet sett?

 

Og dette etter å ha kjøpt 4 forskjellige umbraco-sett for å finne riktig størrelse. Forbaska amerikanere med sære tomme-størrelser. 7/64.... Tullestørrelse.

Link to comment
Share on other sites

Ikke skru til noe før du har satt tingene slik de skal være.

Selv om det bør tåle det og man bruker gummihammer, er jeg ikke helt sikker på å dunke for mye på plast.

 

Du begynner med de 4 små skruene som fester toppdekselet til selve rugeren, så skrur du til de 2 skruene som fester forskjeftet til kassa, så skrur du inn de to store skruene som fester toppdekselet til kassa. Skru disse jævlig (beklager utrykket) slik at alt aligner seg slik det skal. Avslutt med låseskruen som du tok av for å få løs låskassa fra den originale stokken.

 

Det er litt tricky, har selv settet. Når du nevner "glippet" på 2mm mellom toppdekselet og selve kassa alt ligger oppi, så er det helt normalt.

Erindrer noe alà grunnen. Det har noe med at den første typen 10/22 var blånert, så kom en stainless utgave (samme som den blånerte men uten selve blåneringen som gjør kassa akkurat litt tykkere) og det er den stainlessutgaven som det kitet skal være dimensjonert for. Så kom det en "ny" 10/22 igjen med blånering. Beklager om den historien er litt feil, men er fra hukommelsen min når jeg las om dette.

 

Når det gjelder kit'et er jeg ganske fornøyd med det. Gav rundt 700,- for det pluss 2-300 i frakt.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Passformen på disse kit'a er ikke alltid optimal, jeg løste dette ved å dremelere vekk litt materiale slik at glipa ble borte. Gå gradvis frem så du ikke tar bort unødvendig mye og forårsaker mulig bevegelser i låskassa.

 

Hvis du har mistet lysten på kitet å ser deg om etter noe annet i samme gate kan jeg anbefale Troy's t22 kit i aluminium. God passform, bare å hive rett inn. Anbefaler dog litt blå locktite på skruene som holder kitet sammen i forkant, da disse har en tendens til å løsne etter en del skudd. Dette er som sagt aluminium, noe som fort betyr riper og hakk i finishen, men dette kan jo f.eks Duracoat bøte på ;) kitet finner du evt. Her:

 

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... ggest=true" target="_blank

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

troy kittet er helt sikkert veldig bra, hadde man fått tak i det til en skapelig pris og sendt over dammen. fordelen med Nordic kitet er at en kan bruke standard AR-15 deler til det slik at man får det som man vil.. kan man det på troy?

Link to comment
Share on other sites

De alu-kitta hadde jo helt klart vært optimale, men de er ikke helt optimale for lommeboka mi for tia. :) Hadde jeg bestilt fra statene hadde jeg nok pussa ned med dremel og gamblet på at det hadde blitt bra, men når jeg betaler dobbel pris og handler innenlands synes jeg at service når man møter på sånne problemer hører med. Derfor tok jeg kontakt med Midway i dag og ble enige om å sende kit tilbake og bytte i et annet.

1500kr for noe som passer bare sånn halvveis eller ikke i det heletatt var ikke det jeg hadde sett for meg når jeg bestilte så da blir det så jeg prøver Tapco Intrafuse kittet istedet. Færre mulige feilkilder i montering pluss enklere demontering for puss og vedlikehold.

At det oser litt mindre tacticool og da litt mer jaktvennlig (uten at dette skal bli ENDA en diskusjonstråd rundt lovlighet av archangel/jakt) er også en positiv ting.

 

Får bare håpe at det ikke tar så alt for lang tid midt i denne fine fellesferien som lammer hele landet to mnd i året. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...