Jump to content

Fersk hjemmelader .223, hvilket krutt og kuler?


telang

Recommended Posts

Bestilte i ettermiddag komplett ladeutstyr herfra http://fsreloading.com/" target="_blank Ekspedisjon og tilgjengelighet var upåklagelig, -lett å få kontakt på tlf for spørsmål og en times tid etter at bestilling og betaling var gjort kom det mail om at pakken var sendt og et trackingnummer.

 

Tenkte jeg skulle få tak i noe krutt og litt kuler så jeg har det klart før utstyret kommer. Vil gjerne ha noen anbefalinger fra mer erfarne ladere her i så måte.

Saken er at jeg vil prøve å unngå at jeg blir sittende med en bråte forskjellige typer av alt, og heller ha lite som jeg kan bruke mye.

Riflen har 1:9 stigning og jeg ser for meg at jeg vil ha en helmantel for fugl og trening og en som passer til rådyr. -Dels pga riflestigningen tenker jeg meg noe mellom 60 og 70 gr, og vil gjerne at begge kulene skal ha samme vekt og fasong.

Dette er føreløpig en jungel for meg, og jeg vil være takknemlig for litt hjelp til å finne veien sånn i startfasen...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for info. Jeg tenkte også på det kruttet siden jeg ikke vil ha de letteste kulene i første omgang.

 

-Har forresten rettet det første innlegget mitt litt; -etter en liten sjekk viste det seg at jeg også har 1:9 stigning. Vet ikke hvorfor jeg tenkte på 1:8.. Har kanskje blitt litt tallforvirret etter å ha pløyd gjennom alsken tabeller og ting de site dagene :)

Link to comment
Share on other sites

I min rifle (Steyr Scout, 1:9" rifling) får jeg ypperlig presisjon med Sierra Matchking 69gns og 25,0gns Hodgdon Varget. Husk at dette er en stabiliserende hulspiss, ikke en ekspanderende kule. Den er ikke tillatt på rådyr. OBS!!! Dette er tett oppunder max ladning, start lavere og jobb deg opp.

Link to comment
Share on other sites

Håper det er ok om jeg henger meg på denne tråden,siden jeg er helt fersk 223.hjemmelader ( har fått utstyret,men ikke begynt med noe lading) har alt for mye jeg lurer på før jeg gjør innkjøp av kuler og krutt. Jeg skal jakte rev,gås og rådyr,så finner jeg ett hav av kuler, har forstått at en lett v-max kule til rev er tingen, og til rådyr,tung blyspiss ? og gås tung helmantel med butt tupp ? henger dette på greip? isåfall, trenger jeg forskjellige typer krutt`? og hvordan finner jeg ut hvilke kuler som passer til hva, betegnelser som står på de forskjellige kulene som: smp varminter,spt varminter,hpbt matchking,sbt matchking,ballistic tip, fmj .osv . sier det dere noe om hva kulen sitt bruksområde er? ? er det forkortelser som man kan finne ut hva står for ? om noen gidder å svare så er det fint :D kanskje han første ferske hjemmelderen her lurer på dette også :P jeg gjør det iallefall, har foresten Tikka t3 med 8" stigning

Link to comment
Share on other sites

Bare å henge seg på, så lenge det holdes til topic.

-De forskjellige forkortelsene får litt mer mening hvis du tenker på engelsk. FMJ=Full Metal Jacket(helmantel), HPBT=HollowPointBoatTail(hulspiss med skrådd bakstuss), SPt=SoftPoint vil jeg tro. Osv..

Link to comment
Share on other sites

Har et konkret spørsmål ang Hornady 55gr FMJ. -Skal prøve denne med n140 krutt. I Vihtvouri's tabell finner jeg kun henvisning til 55gr FMJBT fra Hornady og 55gr FMJ fra Lapua.

Kan minimumsladningen for en av disse to brukes?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...